کد خبر: 362416
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

ضریب نفوذ اینترنت سیار از ۱۰۹ درصد عبور کرد

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و تغییر سبک زندگی مردم جهان، استفاده از تلفن همراه به ویژه در یک و نیم سال گذشته و به واسطه شیوع کرونا، شدت گرفت.

اکنون در کشور ۱۳۵ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۴۲۴ مشترک تلفن همراه هستند که ضریب نفوذ این دستگاه در کشور را به ۱۶۱.۶۷ درصد رسانده‌اند.

ورود این فناوری‌ها به کشور نه تنها سبک زندگی، بلکه شیوه کسب‌وکار، ارتباطات و روابط اجتماعی را دگرگون کرده و هم اکنون در آستانه ورود فناوری‌های نسل پنجم شبکه‌های همراه، تغییرات عمیق‌تری در راه است.

ضریب نفود ۱۰۹ درصدی اینترنت سیار

به گزارش ایرنا، آخرین گزارش آماری از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده، نشان می‌دهد مانند گذشته در بخش اینترنت سیار با ضریب نفود ۱۰۹.۲۷ درصد و ۹۱ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۸۱ مشترک، رشد مناسبی را شاهد بودیم. اما جمع پهن‌باند ثابت با ۱۰ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۷۵۹ اشتراک، ضریب نفوذ را به حدود ۱۲.۹ درصد رسانده است اما این عدد نشان می‌دهد، توسعه پهن‌باند ثابت به دلایل مختلف هنوز به نتیجه نقطه ایده‌آل نرسیده است و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

وضعیت توسعه زیربخش تلفن ثابت تا پایان سه ماه سوم ۱۴۰۰ نشان می‌دهد تعداد روستاهای دارای ارتباط اکنون به ۵۱ هزار ۴۰۰ روستا رسیده است. از این تعداد ۴۷ هزار و ۲۷۲ روستا دارای تلفن خانگی هستند و تعداد کل مشترکان روستایی به عدد ۳ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۶۷۳ مشترک رسیده است.

براساس بررسی‌های انجام شده، میزان ضریب نفود تلفن‌ثابت با جمع خطوط واگذاری شرکت مخابرات و شرکت‌های اینترنتی با بیش از ۲۹ میلیون خط دایری برابر با ۳۴ درصد است.

تعداد خطوط منصوبه مجموعه مخابرات در سه ماه سوم ۱۴۰۰ به عدد ۳۷ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۴۶ و تعداد خطوط دایری ۲۸ میلیون و ۹۲۰هزار و ۸۰۸ خط رسیده است.

سهم اپراتورها از احداث سایت‌های اینترنت

جمع کل خطوط فعال همراه اول برابر با ۷۲ میلیون و ۷۹۴ هزار ۸۱۶ خط است. اپراتور ایرانسل با ۵۸ میلیون و ۲۵ هزار و ۳۰۳ خط فعال در رتبه دوم است و در نهایت رایتل به عنوان اپراتور سوم کمترین خطوط فعال را با ۵ میلیون ۶۹ هزار و ۳۰۵ خط به نام خود ثبت کرده است. توسعه تلفن همراه تا پایان پاییز ۱۴۰۰ به ۱۶۱.۶۷ درصد رسیده است.

طبق گزارش رگولاتوری ضریب نفوذ اینترنت سیار براساس تکنولوژی ۳G و ۴G بین سه اپراتور (همراه اول، ایرانسل و رایتل) در مجموع با داشتن حدود ۹۱ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۸۱ مشترک، ضریب نفوذ ۱۰۹.۲۷ درصدی دارد. طبق اطلاعات ارائه شده در گزارش رگولاتوری اکنون ۳۴ هزار و ۱۸۷ سایت فعال شبکه تلفن همراه در کشور فعال است. همراه اول ۲۸ هزار و ۵۵۱ سایت ارائه دهنده نسل دوم اینترنت دارد و ۱۹ هزار و ۲۹۳ سایت این اپراتور مبتنی بر تکنولوژی ۳G و ۱۷ هزار ۲۲۰ سایت نیز سهم نسل چهارم ارتباطات است.

اپراتور ایرانسل ۱۴ هزار و ۹۶۵ سایت فعال G۲ دارد و تعداد سایت‌های ۳G این اپراتور برابر با ۱۵هزار ۵۹ سایت و تعداد سایت‌های ۴G آن ۱۵هزار ۱۵۱ سایت است.

رایتل به عنوان اپراتوری که به خاطر ارائه نسل سوم شناخته می‌شود، سایت ارائه دهنده خدمت نسل دوم اینترنت ندارد و تعداد سایت نسل سوم (۳G) آن برابر با ۳ هزار ۸۵۸ سایت است. سهم سایت‌های G۴ا این اپرتور نیز یک هزار و ۸۱۶ سایت است.

همچنین ترافیک مرسولات پستی در شرکت ملی پست اکنون به ۱۸۴ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۴۱ بسته رسیده است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس