کد خبر: 362528
۰
۰
نسخه چاپی
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

تکریم زن در اسلام در مقابل فرهنگ ابزاری غرب به زن است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غرب امروز همان جایگاه جاهلیت را برای زن قائل است، گفت: زن امروز ابزاری برای فروش کالا و عیاشی آقایان شده است و این اسلام بود که با این جایگاهی که برای زن قائل شد به او ابهت و عظمت داد.

 تکریم زن در اسلام در مقابل فرهنگ ابزاری غرب به زن است

به گزارش قم پرس: آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۲۲۶ سوره مبارکه بقره اظهار کرد: خداوند در آیات قبل از این آیه به مردم می گوید قسم نخورید و خدا را واسطه قسم های خود قرار ندهید و برای ترک کار خیر قسم نخورید.

وی با بیان اینکه خداوند در این آیه به یکی از رسم های غلط قبل از اسلام اشاره می کند، گفت: قبل از اسلام فرهنگ جاهلیت در جامعه بود که به معنی فرهنگ نادانی و نافهمی است و آداب و رسومی در جامعه جاری بود که هیچ عقل و منطق درستی پشت آن نبود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از رسم های جاهلی زنده به گور کردن دختران و داشتن خانه های فحشاء برای روابط جنسی نامشروع بود، افزود: از رسم‌های غلط دیگر جنگ‌های طولانی، تعصب، لجاجت و کینه ورزی بود؛ اگرچه که رسوم خوبی مانند مهمان نوازی، سخاوت و شجاعت را هم داشتند ولی خرافات خیلی مورد توجه بود.

وی با اشاره به اینکه حج و طواف خانه خدا را به صورت عریان انجام می‌دادند و بتها را می پرستیدند، گفت: قمار بازی و نوشیدن مشروبات نیز در آن زمان رواج داشت و مجموع این آداب و رسوم را قرآن جاهلیت نامیده است و ۴ بار این کلمه در قرآن آمده است.

رفیعی با بیان اینکه پیامبر(ص) در جامعه جاهلی مبعوث شدند و با ایجاد تمدن جامعه را نجات دادند، افزود: افرادی که به خاطر یک شتر با هم دعوا می کردند بعد از مدتی به شهادت فرزندان خود افتخار می کردند بنابراین پیامبر(ص) یک جامعه سوخته را تحویل گرفت و بعد از ۲۳ سال این جامعه را رشد داد و آباد کرد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) برای تغییر در جامعه جاهلی سه نوع کار انکاری، اصلاحی و اثباتی انجام دادند، افزود: برخی از چیزها را از همان اول رد کردند و گفتند باید کامل کنار برود مانند بت پرستی، زنا و ربا؛ کار دوم کارهای اثباتی بود که برخی آداب خوبی که داشتند را تأیید کردند مانند تعطیل شدن جنگ در ماه های حرام و سومین کار اموری بود که باید اصلاح می شد مثلا در عرب قبل از اسلام اگر زنی شوهرش می مرد یک سال نباید ازدواج می کرد که پیامبر یک سال را به ۴ ماه و ۱۰ روز تبدیل کرد.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت افزود: یکی از رسوم بد عرب قبل از اسلام این بود که زن هیچ جایگاهی در جامعه نداشت و انسان درجه دو محسوب می شد به این صورت که نه ارث می برد، نه مالک چیزی می شد، نه حق انتخاب داشت و هیچ حسابی روی آنها باز نمی شد و فقط اگر زن پسری به دنیا می آورد آن وقت به خاطر آن پسر ارزش پیدا می کرد. در چنین جامعه ای خدا به پیامبرش پسر نداد و فقط دختری داد که بسیار پیامبر به او احترام می کرد و اموالش را به او می بخشید و به زن جایگاه داد.

وی با بیان اینکه یکی از رسوم بد عرب جاهلی قسم خوردن برای ترک رابطه عاطفی با همسر بود، گفت: در این رابطه آیه نازل شد که اگر مردی چنین قسمی خورد مرد چهار ماه مهلت دارد که از این قسم برگردد و باید کفاره قسم را بدهد ولی اگر برنگشت زن حق دارد از او شکایت کند و از آن مرد جدا شود.

رفیعی با بیان این که اسلام بعد از ظهورش یک عظمتی به انسان‌ها داد و فرقی هم بین زن و مرد نیست، افزود: خداوند در آیه ۳۵ سوره احزاب ده مورد را می شمارد که این ها زن و مرد ندارد و اگر صیغه مذکر آمده است مراد همه انسان‌ها اعم از مرد و زن هستند.

وی با بیان اینکه غرب امروز همان جایگاه جاهلیت را برای زن قائل است، گفت: زن امروز ابزاری برای فروش کالا و عیاشی آقایان شده است و این اسلام بود که با این جایگاهی که برای زن قائل شد به او ابهت و عظمت داد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید