کد خبر: 362568
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

راهکارهای کاهش مصرف برای برخورداری از مشوق‌های صنعت برق

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بر اساس مصوبه هیات وزیران، بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه می‌شود.

تعرفه‌های برق مصارف خانگی مشترکان کمتر از الگوی مصرف بر اساس تصویب‌نامه سال ۱۳۹۷ هیات وزیران تعیین می‌شود.

همچنین تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مصارف کمتر از الگو بر اساس جدول فعلی، مازاد بر آن تا ۱.۵ برابر، تا ۲ برابر و مصارف بیش از ۲ برابر به ترتیب با ضریب (۱.۵)، (۲.۵) و (۳.۵) برابر هزینه تامین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت می‌شود.

در محاسبه صورت‌حساب برق ماه‌های گرم برای مشترکان مشمول این مصوبه جز در مناطق گرمسیر یک و سایر مناطق گرم، به ترتیب ضریب نیم و هشت دهم اعمال می‌شود.

با هدف تشویق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف خود را در ماه‌های گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌دهند، به میزان کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد)، پاداش صرفه جویی معادل هزینه تامین برق پرداخت می‌شود.

اعمال ضریب ۲ برای پاداش صرفه‌جویی در ساعت‌های اوج بحرانی بلامانع است و برای فرهنگ‌سازی و تشویق به کاهش مصرف، وزارت نیرو مجاز به تعیین و اعمال تشویق (پرداخت پاداش) بیشتر یا اهدای جوایز است.

حال ببینیم چگونه می‌توان هزینه برق را کاهش داد و مشمول جوایز طرح شد؟

راهکارهای عملی کاهش مبلغ قبض برق

با استفاده از این راهکارهای عملی برای مصرف بهینه، علاوه بر کاهش مصرف، هزینه برق خانوار کاهش خواهد یافت و مشمول دریافت پاداش هم خواهیم شد.

بهره گیری حداکثر از نور طبیعی روز (به‌ویژه با کنار زدن پرده ه)، تعویض لامپ های رشته ای با لامپ های کم مصرف، استفاده از روشنایی موضعی (چراغ مطالعه)، خاموش کردن روشنایی های غیر ضروری و اضافی (اتاق‌های خالی)، استفاده گروهی از وسایلی مانند تلویزیون ، روشنایی، استفاده نکردن از وسایل گرمایشی برقی مانند بخاری برقی و آبگرمکن برقی (مصرف یک دستگاه بخاری برقی ۲ هزار وات معادل ۱۰۰ عدد لامپ کم مصرف ۲۰ وات است) و استفاده از کولرهای گازی (از جمله اسپیلیت) برای سرمایش و گرمایش و در صورت استفاده از این قبیل وسایل تنظیم درجه دما به ۲۴ درجه سانتیگراد از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به صرفه جویی در مصرف برق کمک موثر داشته باشد.

علاوه بر آن استفاده از سایه‌بان برای کولرهای آبی، گردگیری لامپ‌ها و حباب چراغ های روشنایی، کاهش تعداد لامپ های غیر ضروری لوستر و چراغ های روشنائی، استفاده از وسایل برقی با بالاترین بر چسب مصرف انرژی،

تنظیم درست ترموستات و کنترل صحت نوار پلاستیکی دور درب یخچال و فریزر، کاهش دفعات و مدت زمان باز و بسته کردن درب وسایلی همچون یخچال و فریزر، استفاده از لامپ های قابل شارژ در ساعت اوج بار با شارژ آنها در ساعت‌های کم باری، استفاده نکردن از حالت «آماده به کار(Standby)» در وسایل برقی و قطع جریان برق آنها با کلید قطع کننده در زمان بلا استفاده و انتقال برخی مصارف مانند مصارف لباسشویی، اتو و غیره به ساعت کم باری نیز از جمله دیگر راهکارهای کاهش مصرف است.

همچنین استفاده از تایمرهای کنترل هوشمند روشنایی در محیط های عبور و مرور عمومی مثل راهرو، پارکنیگ و راه پله ها، ذخیره نکردن مواد غذایی مازاد بر نیاز در یخچال و فریزر، رفع ممانعت در گردش هوا در یخچال و فریزر بدون برفک از طریق ذخیره سازی مناسب مواد غذایی، رعایت حداقل فاصله ۲۵ سانتیمتر بین یخچال و فریزر با دیوارها و یا سایر وسایل اطراف از راهکارهای موثر مدیریت مصرف در منازل است.

راهکارهای مدیریت مصرف در خارج از خانه

برپایه این گزارش، انتقال ساعت کار واحد های تجاری به ساعت‌های غیر اوج بار، خاموش کردن چراغ های روشنایی و وسایل سرمایشی و گرمایشی اداره بعد از پایان وقت اداری نیاز به مصرف را کاهش خواهد داد.

آموزش به فرزندان‌مان برای خاموش کردن مصارف غیرضروری به خصوص روشنایی، استفاده از لوله‌کشی آب گرم به‌جای مصرف برق برای آب گرم ماشین‌های لباسشویی، تنظیم حداقل سرمایش ممکن در یخچال و فریزر و استفاده از دور کند کولر آبی به صورت پیوسته و تلاش برای جلوگیری از هدر رفت سرمای تولیدی نیز از جمله راهکارهایی است که درصورت جدی گرفتن علاوه بر کاهش هزینه‌ها، مشوق هم جلب خواهند کرد.

توصیه می‌کنیم از این موارد یک چک لیست تهیه کنید و تک تک آن را اجرا کنید. مطمئن باشید با رعایت کامل این نکات قبض برق شما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بر اساس این گزارش، مصوبه هیات دولت تاکید دارد: برای خانوارهای دارای بیش از یک واحد مسکونی، مجموع مصارف واحدهای مزبور (بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو)، برای تشخیص پله مصرف و محاسبه صورت‌حساب مبنای عمل قرار می‌گیرد.

با هدف اطلاع مشترکان از میزان مصرف و ایجاد زمینه اصلاح مصرف برق، ساز و کار لازم به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که مشترکان امکان پیش‌بینی و انتخاب پله مصرفی خود را داشته باشند. وزارت نیرو مجاز است برای مشترکانی که سطح مصرف انتخابی خود را مراعات کنند پنج درصد تشویق اعمال کند.

تعرفه برق مصارف اشتراکی، عمومی (به‌جز مصارف مشمول معافیت قانونی، مراکز نیکوکاری و خیریه و مراکز بهزیستی و نگهداری جانبازان، معلولان، سالمندان، کودکان و غیره) و سایر مصارف (شامل مصارف تجاری) به ترتیب با ضریب یک و ۱.۵ برابر هزینه تامین برق محاسبه و دریافت می‌شود.

تعرفه برق مصارف پمپاژ آب بر اساس تعرفه‌های جاری محاسبه و دریافت می‌شود. در صورت تجاوز از قدرت مجاز، شرکت‌های برق نسبت به محدود کردن مصرف اقدام و مصارف مازاد معادل هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت می‌شود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس