کد خبر: 362832
۰
۰
نسخه چاپی
رییسی:

تمدن فاطمی می‌تواند نجات‌بخش انسان معاصر باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا آیت الله سید ابراهیم رییسی روز یکشنبه در همایش بانوی خردمند که به مناسبت بزرگداشت میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن و با حضور جمعی از بانوان فرهیخته، دانشگاهی دستگاه‌های دولتی و خانواده‌های شهدا و ایثارگران در محل اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: برای شناخت شخصیت فاطمه اطهر باید از وجود حضرت فاطمه(س) و خداکمک گرفت. درک لیله القدر طبق آنچه در حدیث معروف فرات کوفی است، در گرو معرفت به صدیقه طاهره (س) است.

رئیس جمهور با بیان اینکه شناخت جایگاه ملکوتی حضرت زهرا(س) جز برای اولیا خدا امکان ندارد، گفت: حقیقت نام‌های مقدس او را هم که در روایات آمده نمی دانیم به چه معناست؛ انسیه، حورا، ام ابیها، لولا فاطمه لما خلقتکما، حجت الله علینا اسامی و صفاتی است که نشان جایگاه ملکوتی بسیاربلند ایشان است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی افزود: برای دستیابی به شخصیت فاطمه(س) باید به آنچه از سیر و سلوک فاطمی در دسترس ماست؛ توجه کنیم؛ بشریت باید خطبه‌های ایشان را بفهمد و به آن عمل کند.

وی با اشاره به خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) اضافه کرد: خطبه ایشان چهار محور اساسی قرآن، علی(ع)، عدالت، انسان و نجات انسان را در برمی گیرد. اگر همه ابعاد این خطبه جامع فاطمی مطالعه شود، راه فاطمی زندگی کردن را خواهیم آموخت.

رییس دولت سیزدهم ادامه داد: فاطمه در دوران کودکی، فاطمه بعد از رحلت مادر مکرمه، فاطمه در کنار پدر در شعب ابی طالب، فاطمه در کنار امیرالمومنین، فاطمه و تربیت حسنین و زینبین، فاطمه و دفاع از دین و ولایت، فاطمه و دفاع از رسالت رسول و ولایت ولی، فاطمه و جهاد تبیین و روشنگری، فاطمه و کنار زدن نقاب از چهره نفاق، فاطمه و شناساندن دوست و دشمن؛ همه ابعاد زندگی و سیره فاطمه است.
رئیسی خاطرنشان کرد: مقام عالی که خداوند به عنوان نمونه زن کمال یافته معرفی می‌کند، فاطمه(س) است و برای معرفت به فاطمه آنچه در دسترس ماست، باید شناخته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه حضرت زهرا یک هدیه ملکی فدک از پیامبر و یک هدیه ملکوتی یا همان تسبیحات را به اذن پروردگار دارد، تاکید کرد : تسبیحات در زندگی انسان نقش فراوانی دارد. فرزندانتان را به تسبیحات ملتزم کنید تا محور زندگیشان خدا باشد و خدایی عمل کنند تا در این عالم دچار انحطاط نشوند و کجی اخلاق آنان را نگیرد.

وی با بیان اینکه زندگی سالم باید در گروه چیزی باشد که خدا فرموده گفت: این گنجینه ارزشمند را خداوند از لسان پیامبر به فاطمه (س) مرحمت کرد و همه هستی و عالم در این تسبیحات قرار داده شده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه شناخت این شخصیت بزرگ امروز وظیفه است، گفت: چه بسا ایشان در همه ادیان ابراهیمی مورد احترام و الگو و منشاء همه خیرات در عالم است. منشاء همه اندیشه خیر و اخلاق پسندیده فاطمه زهراست. اما امروز نمی‌خواهند فاطمه شناخته شود و الگوی زنان و جوانان فاطمه(س) باشد و بسیار تلاش می‌کنند تا انسان را از باور و فرهنگ خود دور کند.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: باید بدانیم این فرهنگ تمدن ساز فاطمه اطهر و تمدن فاطمی و فرزندانش امروز می‌تواند نجات بخش جهان معاصر باشد.

وی با اشاره به اینکه عمده محور نشست‌های دنیا درباره زنان فهم گم گشتگی آنان است؛ گفت: شرق و غرب نگاه ابزاری به زن دارند اما در اسلام سخن از پیشگیری از گم گشتگی، خشونت و صدماتی است که فرد ، خانواده و نقش اجتماعی به زن وارد می کند. این پیشگیری برای آن است که اصلا زنی به این گم گشتگی در هویت مبتلا نشود.

رئیس دولت سیزدهم افزود: مسئله اصلی زنان ما تکریم واقعی از مقام زن و هویت زنانه آنها است و تا وقتی به این هویت واقعی که خدا در وجودش گذاشته و در کمالات تفاوتی با مرد قائل نشده، نگاه نداشته باشیم، نمی‌توانیم موفق باشیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در راه رسیدن به کمالات عالی انسانی تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد، گفت: توجه به این هویت و صیانت و پاسداری از زن و تلاش برای ارتقای شخصیت زن در خانواده و اجتماع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را حل کند.

وی مهمترین چالش انسان را نشناختن حقوق و مسئولیت خود عنوان کرد و گفت: عدم شناخت و حقوق زنان از بزرگترین چالش ها است زنان باید بداند حق و تکلیفشان چیست‌. هر جا حقی وجود دارد تکلیفی است و حق و تکلیف لازم و ملزوم هستند.

رئیس جمهور در ادامه با استناد به این فرمایش مقام معظم رهبری که زنان تاریخ ساز و تمدن ساز هستند، اضافه کرد: نقش زنان در پیروزی انقلاب و در دفاع مقدس و به شهادت رسیدن ۷ هزار زن بر کسی پوشیده نیست. نقش آفرینی زنان در طول تاریخ مرهون صبوری آنها در کنار همسران و فرزندانشان است. آنچه در این رابطه بسیار اهمیت دارد این است که بدانیم نگاه اسلام به زن بسیار متفاوت از نگاه مغرب زمین است.

رئیسی با طرح این سوال که حق رای چند سال است که در غرب راه اندازی شده است؟ گفت: ۱۴۰۰ سال قبل به حق رأی، این خواسته زنان توجه شده است. مسأله زن و خانواده قابل تفکیک نیست و نگاه اسلام به حقوق متوازن زن و مرد بسیار اهمیت دارد.

رئیس دولت سیزدهم با طرح این پرسش که زن چگونه می‌تواند در جامعه حضور موثری داشته باشد، گفت: باید سنگ زیربنای جامعه بر مبنای عقلانیت، عدالت، اخلاق و معنویت استوار باشد. زنان در چنین جامعه ای نقش تعیین کننده دارند.

وی با بیان اینکه رفع آسیب‌های اجتماعی مورد توجه دولت قرار گرفته است، یادآور شد: همه سازمان‌ها و نهادها بدانند که این مسأله محوری است و سازمان امور اجتماعی که مرتبط با این موضوع است باید فعالیت و تلاش خود را بیشتر کند.

رئیسی یکی از مسائل مربوط به خانواده ها را مشاوره زوجین و هزینه آن عنوان کرد و گفت: پیشنهاد رایگان بودن مراجعه به مشاورین امین مطرح شده است. از سوی دیگر مسائلی مانند تحصیل، اشتغال بانوان و وضعیت زنان سرپرست خانوار از موضوعات مهم و مورد توجه دولت است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در مشاوره‌ها، تاکید بر این است که در طلاق‌های توافقی تجدید نظر شده و منجر به حل و فصل اختلاف‌ها شود؛ گفت: مشکلات زوج‌ها که منجر به طلاق می شود باید حل شود. مثلا اگر مسأله مسکن برای زوج مشکل آفرین شد باید این مشکل رفع شود.

رئیس جمهور با تاکید براینکه عقب ماندگی در مسکن قابل رفع شدن است، مسأله اشتغال را از دیگر دغدغه‌های خانوارها عنوان کرد و گفت: سازمان امور اجتماعی که در دولت فعال است، باید اقشار مختلف مردم و سمن‌ها مشارکت داشته باشند.

رئیسی بیمه شدن زنان سرپرست خانوار را هم مورد توجه و از دغدغه‌های دولت برشمرد و گفت: حمایت‌ها باید اجرایی و عملیاتی باشد.

رئیس دولت سیزدهم ابراز امیدواری کرد آنچه دغدغه بانوان و خانواده ها است از سوی سازمان های مردم نهاد دنبال شود و دولت وظیفه دارد حمایت و نظارت این مسائل را دنبال کند.

وی افزود: ما در این دوره به مسئولیت و همراهی مردم بسیار جایگاه داده ایم و امیدواریم در این جایگاه بسیاری از مشکلات به کمک مردم مرتفع شود.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید