کد خبر: 363148
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

ونزوئلا با کمک فنی ایران تولید نفت خود را دو برابر کرد

به گزارش ایرنا، نشریه El Nuevo Herald نوشت: طبق تحلیل کارشناسان، ونزوئلا در ماه های اخیر با دو برابر کردن تولید نفت به بالاترین ظرفیت تولیدی خود نزدیک شده و با کمک ایران و سایر کشورهای حامی، موفق به مقابله با تحریم های آمریکا شده است.

براساس اعلام منابع صنعت نفت ونزوئلا به این روزنامه آمریکایی، تولید نفت کاراکاس در ماه دسامبر (آذرماه) به طور میانگین به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید و در ژانویه سال جدید (دی- بهمن) تا تولید۸۵۰ هزار بشکه نفت در روز باقی خواهد ماند. این امر بخصوص به لطف دریافت مواد رقیق کننده صادراتی از سوی ایران محقق شده که به ونزوئلا امکان جبران کمبودهای تولید ملی نفت را داده است.

«خوان فرناندز» مدیر اجرایی سابق شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) در این خصوص خاطرنشان کرد: براساس شواهد، ونزوئلا واقعا موفق به افزایش تولید نفت خود شده است و تحقق این امر، بیش از همه مرهون دریافت رقیق کننده های ایرانی است که به طو مستقیم در پیشبرد پروژه تولید نفت کمربندی ونزوئلا تاثیر گذاشته است.

شرکت ملی نفت ونزوئلا از عرضه پایدار میعانات گازی ایران به عنوان فرصتی برای افزایش تولید نفت خام فوق سنگین در کمربند اورینوکو استفاده می کند.

به لطف این مواد رقیق کننده که مشتقاتی از نفت خام موسوم به نفتاست، ونزوئلا موفق به کاهش ویسکوزیته نفت خام سنگین خود شده است.

ونزوئلا با کمک فنی ایران تولید نفت خود را دو برابر کرد

به گفته فرناندز، براساس پیش بینی های صنعت نفت به ازای هر بشکه مواد رقیق کننده وارداتی، سه بشکه نفت خام تولید می شود و به همین دلیل است که ایران در بازسازی تولید نفت ونزوئلا سهم بسزایی داشته است. «برآورد تولید نفت در کمربند اورینکو در حال حاضر بالغ بر حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز می شود که این میزان تولید، مرهون کمک ایران است».

ارقام جدید تولید نفت ونزوئلا (حدود ۹۰۰-۸۵۰ هزار بشکه) در مقابل ۴۵۰ هزار بشکه در اوایل سال ۲۰۲۱، باعث شگفتی بازارهای نفتی جهان شده است. این ارقام به آمار اعلام شده از سوی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور که تولید نفت حدود یک میلیون بشکه نفت را برآورد کرده بود، بسیار نزدیک است.

این در حالی است که تولید نفت ونزوئلا به ویژه بر اثر تحریم های آمریکا علیه شرکت تولید نفت دولت ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ به شدت کاهش یافته بود. وزارت خزانه داری آمریکا نه تنها خرید نفت ونزوئلا را برای ایالات متحده ممنوع اعلام کرد، بلکه سایر کشورهای جهان را نیز درصورت مبادله تجاری با شرکت های دولتی ونزوئلا، تهدید به مجازات کرده بود.

اگرچه کشورهای ثالثی از جمله روسیه در مقابل تحریم های آمریکا به دنبال کمک به ونزوئلا بودند، اما همچنان به دلیل از دست دادن منافع خود در نظام مالی بین المللی که بر پایه دلار است، واهمه داشتند. اما ایران که خود نیز پیش تر آماج تحریم های ظالمانه واشنگتن قرار گرفته بود، به تامین مواد رقیق کننده برای کاراکاس ادامه داد.

ونزوئلا با کمک فنی ایران تولید نفت خود را دو برابر کرد

کارشناسان بر این باورند که از حدود ۹۰۰ هزار بشکه نفتی که ونزوئلا در روز تولید می کند، حدود ۶۰۰ هزار بشکه آماده صادرات به کشورهای ثالثی ازجمله چین، روسیه و ... است که با وجود تحریم ها و تهدیدهای آمریکا از مبادله تجاری با دولت ونزوئلا استقبال می کنند.

قسمت اعظم نفت ونزوئلا از طریق تانکرهای نفتی به مالزی و سنگاپور ارسال می شود و از آنجا به چین به عنوان بزرگترین مشتری نفت ونزوئلا فروخته می شود.

از دیگر دلایل اصلی افزایش تولید نفت ونزوئلا، توانایی شرکت ملی نفت این کشور برای مستهلک کردن و تسویه بدهی های معوقه با شرکت های خدمات نفتی محلی بوده است. این مساله باعث افزایش چشمگیر در حفاری، تعمیر چاه و دیگر فعالیت های توسعه شده است.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش سالانه دولت ونزوئلا و طبق اعلام موسسات آماری، کاراکاس در میانه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی از سوی آمریکا و متحدانش، با میانگین رشد سالانه افزون بر ۴ درصد در سال ۲۰۲۱، ضمن خروج از چرخه ابر تورمی، در مسیر بازیابی اقتصادی قرار گرفته است.

با این همه، صدور میعانات گازی از سوی ایران به ونزوئلا در افزایش صادرات نفت خام کاراکاس کمک شایانی کرده است. این کشور آمریکای جنوبی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام خود برای بهبود اقتصادی مردم ونزوئلا که در سال های اخیر از تحریم های واشنگتن رنج فراوان دیده اند، نیاز دارد.

ونزوئلا نه تنها با کمک ایران، چین و روسیه توانسته بخش هیدروکربنی متلاشی شده خود را بازسازی کند و به صادرات نفت خام در مغایرت با تحریم های آمریکا ادامه دهد، بلکه همچنین اقتصاد فروپاشیده این کشور نیز در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ رشد چشمگیری داشته است.

افزایش تولید نفت ونزوئلا نشان می دهد که تحریم های سخت واشنگتن که دسترسی این کشور به بازارهای جهانی انرژی و سرمایه را هدف قرار داده و بخشی از سیاست فشار حداکثری آمریکا را تشکیل می دهد، شکست خورده است.

ایران و ونزوئلا به تدریج با یافتن راهکارهای لازم برای مقابله با تحریم های غیرقانونی واشنگتن، سیاست فشار حداکثری آمریکا را به چالش کشیده اند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا دی ماه گذشته در گفتگوی تلفنی با همتای ایرانی خود، آیت اله دکتر ابراهیم رئیسی، با اشاره به شراکت ایران و ونزوئلا در اوپک اظهار داشت: باید کاری کنیم اوپک در بازار نفت به یک ثبات پایدار برسد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس