کد خبر: 363157
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

سمنان اردیبهشت سال آینده توله‌های یوزپلنگ ایران به دنیا خواهند آمد؟

به گزارش ایرنا، امیر عبدوس روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: ساعت هفت صبح روز شنبه دوم بهمن امسال با مشاهده علائم استروس(فحلی) در یوز ماده(ایران) درهای ارتباطی دالان عشق به روی یوز نر(فیروز) و ماده(ایران) گشوده شد و ۷۲ ساعت این معرفی به طول انجامید.
وی ادامه داد: طی این مدت دوربین‌های تحقیقاتی این مرکز ۱۷ بار در ساعات مختلف شبانه روز که اغلب در اول شب و ساعات اولیه صبح بود تلاش این ۲ یوزپلنگ را برای انجام عمل لقاح ثبت کردند.
وی بیان کرد: ساعت هفت صبح روز شنبه دوم بهمن ۱۴۰۰ را باید به خاطر سپرد و شاید این نقطه عطفی در تاریخ حفاطت از یوزپلنگ‌های آسیایی باشد.
عبدوس تصریح کرد: صدها بلکه هزاران قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشورهای مختلف آسیا از قبیل هند، پاکستان، افغانستان و ایران در طول تاریخ به وسیله انسان اهلی شدند ولی تاکنون هیچ یک تکثیر نشدند.
وی یادآور شد: اگر یوزپلنگ‌های اهلی تکثیر می یافتند شاید الان وضعیت این گونه در جهان به لبه پرتگاه انقراض نمی‌رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در پایان از زحمات همکارانش در سازمان حفاظت محیط زیست مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست استان و پارک ملی توران که طی این بیست و دو ماه یعنی از زمان انتقال یوزها از پردیسان تاکنون از هیچ کوششی در این مسیر دشوار فروگذار نکردند، قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، ایران پوزپلنگ ماده سه ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال ۱۳۹۹ از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد.
یوزپلنگ نر با نام فیروز سال ۱۳۹۱ در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود و در آن زمان فیروز یوز بالغ بوده و در حدود ۲.۵ سال سن داشته و اکنون در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱.۵ سال سن دارد که فروردین ماه امسال در پارک توران شاهرود استان سمنان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌ زیست و معاونت طبیعی سازمان با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس