کد خبر: 363302
۰
۰
نسخه چاپی
امامان جمعه سراسر کشور:

غیرت دینی عامل نجات کشور است

رهبر معظم انقلاب اسلامی یکشنبه هفته جاری در دیدار تصویری با جمعی از قشرهای مختلف مردم قم، قیام تاریخی ۱۹ دی ۱۳۵۶ قم را نشان دهنده «عمق اعتقاد دینی» و «غیرت دینی همراه با عقلانیت» خواندند و با اشاره به کینه عمیق امریکا به نظام برخاسته از اعتقادات ملت ایران گفتند: باید با درک وظیفه کنونی، با امید و وحدت و قدرت به سمت چشم انداز روشنِ آینده حرکت کنیم که در این مسیر مسوولان نیز باید با تقویت و تکمیل ابعاد مردمی، تلاش های مشهود خود را برای حل مشکلات گسترش دهند.

رهبر انقلاب حادثه ۱۹ دی ۱۳۵۶ را منشأ ایجاد حرکتی سلسله‌وار در شهرهای مختلف و در نهایت پیروزی انقلاب خواندند و افزودند: اینگونه حوادث که مضامین قوی و پیام‌های بزرگی برای نسل‌های آینده دارند، نباید در غبار فراموشی، کمرنگ شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: حادثه ۱۹دی و دنباله‌های سیاسی- اجتماعی آن، نشان‌دهنده عمق اعتقادات دینی مردم بود زیرا اگر امام به عنوان یک مرجع تقلید و عالِم دینی در مرکزیت آن نبود، هیچ شخص و جریان دیگری نمی‌توانست ملت را شهر به شهر به خروش و قیام وادارد.

مهمترین محورهای خطبه های نماز جمعه در نقاط مختلف کشور به شرح زیر می آید:

امام جمعه موقت زاهدان در خطبه های نماز عبادی و سیاسی این هفته با بیان اینکه با عمل به وعده‌ها در مردم امید ایجاد کنیم، گفت: همه رسانه‌های بیگانه سعی در ناامیدی مردم دارند اما دولت سیزدهم به جای اینکه در اتاق‌های شیشه‌ای باشند در میان مردم هستند و در میانشان تصمیم می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز با قدردانی از تلاش تیم مذاکره کننده کشورمان در وین، بیان کرد: ما در جریان این مذاکرات سخت و پیچیده خواهان به نتیجه رسیدن عزتمندانه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم در بخش دیگری از خطبه های نماز عبادی-سیاسی جمعه به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره و اضافه کرد: سه محور در سخنان رهبری در دیدار با مردم قم وجود داشت که شامل غیرت دینی، جنگ نرم و وحدت بود و باید متذکر شد که غیرت دینی عامل نجات کشور ماست و باید آن را در جامعه گسترش بدهیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه هم با اشاره به مشکل سیب در این استان، اظهارکرد: مسوولان باید با برنامه چندین ساله این مساله را مدیریت کنند تا این محصول حمایت شود.

همچنین نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز گفت: کشورهای اسلامی نباید تنها محصور در مرزهای خود باشند چرا که منافع آنها در همبستگی جهان اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدنبی موسوی فرد در ادامه با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم افزود: با برنامه‌های خوب دولت سیزدهم اتفاقات خوبی خواهد افتاد و ما آثار پر خیر و برکت را به زودی خواهیم دید.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز بیان کرد: ملت ایران از مسیری که امام راحل ترسیم نموده‌اند، خارج نمی‌شود و با تمام وجود از نظام اسلامی دفاع می‌کند.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دی‌ماه جاری ادامه داد: معظم‌له در این سخنرانی نسبت به غیرت دینی و اراده ملت تاکید ویژه داشتند.

نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری هم گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر که با مردم قم انجام داده اند نکات مهمی را بیان کردند که بسیار حائز اهمیت و توجه است از جمله این که فرمودند در طول ۴۳ سال بعد از انقلاب اسلامی هر جایی که کشور به پیشرفت و تعالی دست یافته است محصول روحیه مجاهدت افراد مومن و انقلابی است و هرجا کارها بر زمین مانده است پای فرصت طلبی ، فساد و اشرافی گری و نگاه های غیرانقلابی در میان است .

همچنین نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد به سخنان رییس‌جمهور بر مبارزه با گران‌فروشی اشاره کرد و افزود: ایشان در روزهای اخیر همواره بر موضوع مقابله با گران‌فروشی پافشاری کرده اند لذا هیچ توجیهی در گران‌فروشی مورد قبول نیست و باید نظارت ها تشدید شود.

آیت‌اللّه سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان نیز با اشاره به سالروز انتصاب رهبر معظم انقلاب به عنوان امامت جمعه تهران، تاکید کرد: برخی از خطبه‌های ایشان در بحران‌های مختلف از جمله در فتنه سال ۸۸ ، زنده کننده اسلام و انقلاب بود و امروز هم ایشان چه در خطبه‌ها و چه سایر سخنرانی‌ها کشور را در شرایط مختلف هدایت می‌کنند.

امام جمعه زنجان هم به سخنان رهبر معظم انقلاب به مناسبت قیام ۱۹ دی مردم قم اشاره کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به عنصر غیرت دینی اشاره کردند، همان مولفه ای که در طول حیات انقلاب در برابر توطئه های دشمنان، فتنه های منافقین، بایکوت سیاسی و محاصره اقتصادی ضامن حفاظت از انقلاب است، از این رو دشمن در صدد است به بهانه ها و روش های مختلف غیرت دینی را در جامعه ما کم کند.
وی اظهار داشت: اکنون دشمن از طریق جنگ و در فضای مجازی نرم تبلیغات وسیعی انجام می دهد و حاکمیت دین و روحیه مقاومت ملت ایران را هدف گرفته است.

همچنین امام جمعه موقت بوشهر گفت: امیدآفرینی و رضایت مردم به عنوان ۲ کلید واژه راه نجات انقلاب اسلامی باید مورد توجه همه مسوولان باشد.

حجت الاسلام حسین دشتی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر بوشهر بیان کرد: مشکلات اقتصادی منجر به نارضایتی و در نتیجه ناامیدی می شود و باید در برنامه‌ریزی‌ها و نگاه به فعالیت‌های اقتصادی رضایت مردم به خوبی جلب شود.

امام جمعه موقت گرگان نیز با اشاره به ضرورت پشتیبانی از تولیدکنندگان و رفع موانع پیش روی آنها اظهارکرد: اهتمام به تولید به خودکفایی و استقلال کشور و کم اثر کردن تحریم منجر می شود.

حجت الاسلام قاسم لیوانی در خطبه های نمازجمعه این هفته گرگان افزود: همه مدیران و مسوولانی که خود را دلسوز نظام و مردم می‌دانند باید تلاش جهادی کنند تا تولید در کشور افزایش یابد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد هم گفت: مردم و مسوولان برای تقویت وحدت و تحقق تمامی اهداف نظام و انقلاب‌اسلامی تلاش کنند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب به مناسبت ۱۹ دی اشاره کرد و افزود: هدف دشمنان، ایجاد تفرقه و تزلزل در جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل پیروزی و حفظ آن وحدت کلمه آحاد مردم و مسوولان بوده است ادامه داد: حفظ همدلی و همکاری موجب رسیدن به اهداف عالیه نظام و شکست دشمن است.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: امروز در برابر تهدید و تحریم دشمن به غیرت دینی نیازمندیم و جوانان و امید آینده کشور نیز باید غیرت دینی خود را تقویت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار ۱۹ دیماه امسال با مردم قم، غیرت دینی را عامل نجات دهنده کشور و فرصتی برای تبدیل تهدیدها به فرصت دانستند که باید این غیرت دینی به دور از تعصب کورکورانه و همراه با عقلانیت و بصیرت باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت نیز با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دی در دیدار با مردم قم افزود: ایشان در این دیدار بر سه محور غیرت دینی و انقلابی، جنگ نرم دشمن و وحدت تاکید داشتند که باید مورد اهتمام همه از جمله مسوولان قرار گیرد.

آیت الله فلاحتی همچنین با تمجید از شخصیت آیت الله مصباح یزدی افزود: به فرمایش رهبر معظم انقلاب جنگِ نرمِ بسیط و متنوعی در جریان است و این هشداری برای مردم و مسوولان است.

وی ادامه داد: آنقدر برخی مسئولان اشرافیگری کردند که متاسفانه برخی از آنها نهادینه شده و حتی رسانه ها نیز در برابر این موارد و دیگر ظلم ها سکوت کردند؛ اما امروز که مردم تصمیم گرفته اند به خود اتکا کنند دایه خبرنگارمابان تر از مادر شده و زبان گشوده‌اند.

امام جمعه موقت بندرعباس هم از سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان هرمزگان قدردانی و اظهارکرد: حضور متواضعانه در جمع مردم و شنیدن مشکلات آنان باید الگویی برای سایر مسوولان دولتی به خصوص در این استان باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عطالله میرزاده خاطرنشان کرد: مردم به حضور رییس جمهور دلگرم شدند، زیرا وی را به عنوان سربازی برای رهبر معظم انقلاب می‌دانند که متواضعانه پای صحبت‌های مردم می‌نشیند و مشکلات مردم را می‌شنود، خود این رفتار ارزشمند و امیدبخش است.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی استان فارس، اهتمام روحانیت و مدیران فرهنگی استان برای عملیاتی شدن این سند و همچنین تدوین نقشه علمی استان را خواستار شد.

به گفته آیت الله لطف الله دژکام، در حال حاضر با ۲ مساله در کشور و استان فارس روبه رو هستیم؛ اقتصاد که معیشت، تولید و اشتغال را در برمی‌گیرد و فرهنگ به عنوان ۲ مساله مهم در کشور و استان فارس به شمار می‌رود.

امام جمعه کرمان نیز با بیان اینکه یکی از اشتباهات دشمنان طی ۲ سال اخیر شهادت سردار سلیمانی بود، گفت: آنها در محاسبات خود فکر می کرند اگر حاج قاسم شهید شود، جریان مقاومت خاموش خواهد شد، اما این جریان نه تنها خاموش نشد بلکه پیوندی در جبهه مقاومت بوجود آورد که در هیچ زمانی سستی و گسست ندارد.

امام جمعه همدان هم به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دی با مردم قم درخصوص تعصب و غیرت دینی اشاره کرد و افزود: غیرت دینی لازمه دفاع از ارزش ها و حراست از انقلاب اسلامی است و این موضوع نباید در جامعه کمرنگ شود.

وی با بیان اینکه دشمنان با حساسیت زدایی بنا دارند ما را اهل تسامح بار بیاورند، اظهارکرد: خیلی از مسوولان در این باره حساسیتی نشان نمی‌دهند که این خطر بزرگی است.

خطیب نماز جمعه همدان تصریح کرد: مسوولان باید غیرت سیاسی داشته باشند و در مقابل دشمنان بایستند و در کنار این مهم، غیرت انقلابی و اجتماعی نیز باید تقویت شود.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین گفت: نمایندگان مجلس در سراسر کشور از سفارش‌ها برای انتصابات برحذر باشند چون موجب وزر و وبال در دنیا و آخرت می‌شود.

امام جمعه سنندج نیز بیان کرد: شایسته سالاری در سایه خدمت محقق می‌شود و رسیدگی به وضع مسکن مردم بزرگترین خدمت است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه هم یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها را تبیین غیرت دینی مردم در انقلاب اسلامی دانست و افزود: انقلاب ما یک انقلاب دینی و برخواسته از غیرت اسلامی مردم ایران بود، لذا همه وظیفه دارند این غیرت دینی را برای دانشجویان، جوانان و مردم تبیین کنند.

آیت‌الله مصطفی علما افزود: این غیرت دینی خانواده های ایرانی بود که بچه ها و جوانان خود را برای حفظ اسلام به جبهه های جنگ فرستادند لذا حفظ و نگهداری این غیرت برای دفاع از اسلام بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

همچنین امام جمعه موقت بیرجند گفت: طی ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ثابت شده که مقاومت کمتر از مذاکره برای کشور هزینه دارد.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مسجد جامع المهدی (عج) افزود: جبهه بزرگ مقاومت ریشه در کربلا دارد و دشمنان هم به این موضوع اعتراف دارند که عشق به شهادت در مسیر حق، ریشه در کربلا دارد و اسلام را شکست‌ناپذیر کرده است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج نیز تاکید کرد: همه مردم و متولیان باید کمک کنند تا فرهنگ غلط و خرافاتی استفاده از تفنگ در مراسم های عروسی و عزا برچیده شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد هم اظهارکرد: نقد منصفانه در نظام جمهوری اسلامی آزاد است اما دلسوزان نظام حواسشان باشد که با نقد بی‌جا، آب به آسیاب دشمن نریزند و بهانه‌ای برای سیاه‌نمایی و دشمنی بیشتر با نظام جمهوری اسلامی به دشمنان ندهند.

آیت الله سیداحمد علم‌الهدی افزود: در نظام جمهوری اسلامی نقد منصفانه، به ویژه برای دستگاههای نظارتی نظیر مجلس سورای اسلامی آزاد است، اما این نباید موجب شود که برخی میدان را برای بدخواهان باز کرده و مستمسک به دست دشمنان بدهند که با استفاده از آن علیه جمهوری اسلامی تبلیغات کرده و در این مسیر به گفته های فلان نماینده مجلس و یا مسوول در کشور استناد کنند.

همچنین امام جمعه قم بیان کرد: استکبار و استبداد به ویژه انگلیس خبیث از حضور روحانیت بیدار، آگاه، سیاستمدار و برخودار از عقلانیت و غیرت دینی در طول تاریخ ضربه‌های سنگین خورده است؛ امروز حوزه آگاه و بیدار است و صدای جدایی حوزه از سیاست، صدای جنگ نرم و خواسته استعمار انگلیس خبیث است.

آیت‌الله سید محمد سعیدی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با مردم قم در ۱۹ دی‌ماه جاری افزود: رهبر معظم انقلاب، قیام تاریخی ۱۹ دی مردم قم را نشان‌دهنده عمق غیرت دینی همراه با عقلانیت خواندند و با اشاره به کینه عمیق آمریکا به نظام برخاسته از اعتقادات ملت ایران فرمودند که باید با درک وضعیت کنونی، با امید و وحدت و قدرت به سمت چشم‌انداز روشن آینده حرکت کنیم که در این مسیر مسوولان تلاش‌های خود را برای حل مشکلات انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دی ماه سال جاری با مردم قم گفت: رهبری در بیاناتی فرمودند« غیرت دینی مبتنی بر عقلانیت است و انقلاب اسلامی ما بر مبنای نگرش اسلامی شکل گرفته است بنابراین الزامات خاص خود را دارد ».

حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار افزود: در انقلاب اسلامی نقش رهبری اصلی با عالمان دین و امام ( ره ) بود بنابراین روشنفکران غربی و غرب زدگان هیچ نقشی در انقلاب ما نداشتند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل هم تاکید کرد: دانش پیشرفته هسته‌ای بزرگترین نقطه قوت برای ایران اسلامی و کابوس بزرگ برای آمریکا و اروپا است.

آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های نماز جمعه اردبیل خروج ترامپ از توافق هسته ای را سبب افزایش توانایی های ایران در موضوع هسته ای دانست و خاطر نشان کرد: خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای باعث افزایش توانایی‌های ایران در موضوع هسته ای شده و دست ایران را برای کارهای تحقیقاتی باز کرده و آینده خوبی برای انرژی پاک و خودکفایی در درازمدت برای ایران درست کرده است.

همچنین نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص غیرت دینی و عقلانیت اشاره کرد و گفت: زمانی که به روایات و روشی که ائمه(ع) به خصوص امیر المومنین(ع) داشتند مراجعه می کنیم می بینیم که غیرت دینی را به عنوان یکی از شاخصه های اهل ایمان می دانند.

حسینی همدانی با بیان اینکه غیرت ربطی به زن و مرد ندارد، افزود: همانگونه که حضرت علی(ع) فرموند که غیرت میوه و ثمره شجاعت است و منحصر به مسائل ناموسی نیست و حفظ ارزش‌های دینی هم جزو غیرت دینی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه غیرت دینی تهدیدها را تبدیل به فرصت می کند ، اظهار داشت: غیرت دینی درست مانند سیستم دفاعی برای بدن عمل می کند باید به موقع عکس العمل نشان بدهد چرا که اگر سیستم دفاعی بدن دچار مشکل باشد با حمله ویروس از پای در می آید، درواقع غیرت مانند سیستم دفاعی بدن است بدین معنی که اگر عامل بیرونی به دنبال این باشد که به دین و ارزش های دینی آسیب بزند نباید بی تفاوت بماند، در این بین کسی که غیرت دینی دارد فورا اقدام می کند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید