کد خبر: 370667
۰
۰
نسخه چاپی

دیوارنویسی ردپای بی فرهنگی روی دیوارهای شهر

دیوارنویسی یکی از اشکال تخریب‌ گری شهری است که ممکن است افراد با هر نیت و هدفی دست به این اقدام بزنند و چهره زشتی از شهر را برایمان به تصویر بکشند.

دیوارنویسی ردپای بی فرهنگی روی دیوارهای شهر

به گزارش قم پرس:دیوارنویسی اگرچه از گذشته‌های دور یکی از شیوه‌های تبلیغاتی محسوب می‌شده اما تأثیر بدی بر زیبایی شهرها دارد، به طوری که در بسیاری از شهرها، دیوارنویسی از سوی افراد و شرکت‌های کوچک و بزرگ با اهداف تبلیغاتی انجام می‌شود که در بسیاری از موارد نارضایتی شهروندان را نیز در پی داشته است.

در عصر کنونی استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا مانند فضای مجازی می‌تواند تبلیغات گسترده‌ای را در پی داشته باشد اما متأسفانه یکی از روش‌های تبلیغاتی، نصب برچسب‌های رنگارنگ روی درب منازل و دیوارهاست که با تیراژی وسیع نصب می‌شود و به‌مرور در حال تبدیل‌شدن به یک معضل اساسی است.

استفاده از اسپری برای نوشتن جملات تبلیغاتی و درج شماره تلفن شرکت‌ها، مغازه‌ها و آژانس‌ها در کنار جملاتی که گاهی ازلحاظ اخلاقی مناسب نیستند به امری طبیعی تبدیل‌شده است.

بی شک این اشکال ناهمگون که بدون هیچ ریتم و زیبایی در کنار هم قرار گرفته، موجب آلودگی بصری و روانی شهروندان شده و آثار مخربی بر روح و روان آن‌ها می‌گذارد، به گونه‌ای که به تدریج موجب افزایش کسالت‌ها و ایجاد اندوه در آن‌ها می‌شود.

آن‌ها با این کار می‌خواهند هنر خود را به همشهریان نشان دهند، غافل از این که این کارشان تا چه اندازه چهره شهرستان را زشت و آرامش بصری شهروندان را به هم می‌ریزد.

دیوار نویسی حق الناس است

یکی از شهروندان قمی با اشاره به تبلیغات دیواری بر منازل مسکونی بیان کرد: این کار حق الناس بوده و باید پاسخگو باشند.

رضا کیانی با بیان اینکه باید این فرهنگ نادرست اصلاح شود، اظهار کرد: برخورد مسئولان مربوطه در این امر ضعیف بوده چرا که این پدیده روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: یک شهروند با تلاش فراوان خانه‌ای را بنا می‌کند اما یک فرد ناآگاه با چسباندن برچسب بر دیوارهای آن، زحمات مالک را به هدر می‌دهد.

کیانی بیان کرد: امروزه بسترهای دیگری مانند فضای مجازی وجود داشته که برد اطلاع سانی بیشتری را دارد.

مسئولان پیگیری کنند

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه دیوار نویسی چهره فرهنگی قم را از بین برده است، گفت: باید این شیوه تبلیغاتی از میان برداشته شود.

علیرضا موسوی خواستار پیگیری از سوی مسئولان شد و افزود: به نظر می‌رسد تبلیغات بر روی دیوار، بازخورد منفی داشته باشد.

وی با اشاره به فضای مجازی بیان کرد: امروز می‌توان از طریق فضای مجازی و یا رسانه‌ها، اطلاع رسانی خوبی برای تبلیغ انجام داد.

این شهروند قمی بیان کرد: همچنین شهرداری باید نقاط متعددی با هزینه‌های اندک و یا رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد تا تبلیغات دیواری به مرور حذف شود.

خاطره نازیبا دیوارهای شهر بر ذهن مسافران

یکی دیگر از شهروندان هم زائرپذیر بودن قم را حائز اهمیت دانست و افزود: سالانه مسافرین زیادی از شهرهای و کشورهای مختلف به قم مسافرت می‌کنند و دیدن این صحنه‌های نازیبا خاطره بدی از شهر ما در ذهنشان ایجاد می‌کند.

خانم موسوی تاکید کرد: ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای تبلیغ کالاها و خدمات صنوف مختلف از وظایف شهرداری می‌باشد و مدیریت شهری فقط به دنبال کسب درآمد در این زمینه نباشد.

وی با بیان اینکه به سال جدید نزدیک می‌شویم بیان کرد: کمتر از دو ماه تا سال جدید فرصت داریم و لازم است تا شهرداری این تصاویری که به آرامش بصری شهر خدشه وارد کرده است را پاکسازی کنند تا هم شهروندان و هم مسافران نوروزی از فضای عمومی شهر قم خاطره خوبی داشته باشند و از آن لذت ببرند.

تبلیغاتی که خطر آفرین است

یکی دیگر از شهروندان هم بیان کرد: نوشتن شماره و تبلیغات توسط کسبه‌ها به امری عادی تبدیل شده است.

محمد یوسفی با بیان اینکه برخی از افراد کاغذهای تبلیغاتی را لای درب منازل می‌گذارند، گفت: این امر می‌تواند برای امنیت شهر بسیار خطر ساز باشد.

وی ادامه داد: کسانی که به دنبال سرقت منازل هستند، اگر این کاغذها به مدت چند روز برداشته نشود متوجه عدم حضور اهل منزل می‌شوند.

یوسفی با بیان اینکه باید از طریق رسانه‌ها به این معضل فرهنگی پرداخته شود، افزود: همچنین مسئولان مربوطه باید توجه بیشتری را در این امر داشته باشند.

شهرداری فضای مطمئن و مناسب تبلیغ را فراهم کند

کارشناس امور شهری با اشاره به این معضل فرهنگی بیان کرد: این امر نشان از این دارد که تبلیغات کنندگان به حداقل‌های تبلیغ آگاه نیستند.

محمد علی طالبی با بیان اینکه این امر بیشتر جنبه بازدارنده دارد، افزود: از طرف دیگر گذاشتن برگه‌های تبلیغاتی در لای درب منازل خطر ساز بوده و می‌تواند امنیت را زیر سال ببرد.

وی گرانی هزینه تبلیغات در رسانه‌های شنیداری و دیداری را دلیلی دانست تا صاحبان حرف نتوانند از خدمات آنها استفاده کنند و گفت: این افراد دیواری کوتاه‌تر از دیوارهای تمیز و زیبای شهر نمی‌بینند و با نوشتن بر روی آنها مناظری می‌آفرینند که در شأن شهروندان نیست.

طالبی بیان کرد: با این امر به حقوق شهروندی احترام گذاشته نمی‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همچنین استفاده از کاغذ برای تبلیغ ارزش زیست محیطی را زیر سؤال می‌برد، گفت: فراهم شدن فضای شهری مناسب می‌تواند به مشاغل کمک کند و نازیبایی‌های شهری را از بین ببرد.

طالبی با تاکید بر اینکه باید شهرداری فضای مطمئن و مناسبی را فراهم کند، اظهار کرد: گسترش بیلبرد ها و تبلیغات رسانه‌ای می‌تواند در رفع این معضل کمک دهنده خوبی باشد.

قانون در مورد دیوار نویسی چه می‌گوید؟

یکی از مهمترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف آشنایی با تخلفات شهری است. تخلفات شهری مجموعه مواردی است که علاوه بر نقش حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می‌آورد.

وظیفه مدیریت شهری شناخت و معرفی تخلفات شهری و آموزش شهروندان در این زمینه است، هنگامی که شهروندان یک شهر، خود را در برابر فضای شهرشان مسئول بدانند و آسیب‌هایی که سلامت این فضا را تهدید می‌کند، بشناسند و در رفع آنها بکوشند می‌توان از شهری بدون تخلف سخن گفت.

متاسفانه دیوار نویسی تخلفی است که به کرات در سطح شهر به چشم می‌خورد. افراد و موسساتی که دست به این اقدام می‌زنند، بدون توجه به تأثیر اقدام خود در برهم زدن زیبای شهر هرکجا را مناسب ببینند انتخاب کرده و بر روی آن مطلب و یا تبلیغ مورد نظر خود را می‌نویسند و یا اعلامیه و اطلاعیه خود را نصب می‌کنند.

مکان‌های مورد استفاده این افراد و مؤسسات درب منازل، آیفون‌ها، دیوارها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و اسامی خیابان‌ها و معابر درختان کنار و یا میان خیابان‌ها، اطاقک‌های تلفن و پست‌های برق، نمادهای شهری و هر آنچه را بشود برآن چیزی نوشت و یا چسباند حتی آثار تاریخی را در برمی گیرد. اطلاعیه‌های نصب شده متنوع و شامل آگهی ترحیم، اطلاعیه‌هایی انتخاباتی، کاریابی و تبلیغی است.

بر اساس قوانین نوشتن مطالب و الصاق هر نوع نوشته بر دیوارها، تابلوها و.. تخلف محسوب می‌شود. طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوع نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات شورای شهر باشد، ممنوع است مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آنها نیز ممنوع است، متخلف علاوه بر تأدیه خسارت مالکان به پرداخت جریمه محکوم خواهد شد.

شهرداری‌ها هر ساله برای پاک‌سازی و زیباسازی معابر هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند؛ هزینه‌هایی که بی‌شک اگر به شهر تحمیل نمی‌شد به طور حتم در سایر طرح‌های زیباسازی شهر به طور مؤثرتری مورد استفاده قرار می‌گرفت. به همین منظور به سراغ سید محسن میرهادی مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم رفتیم تا در این خصوص گفتگویی داشته باشیم.

دیوار نویسی تخریب چهره شهر با تحمیل هزینه‌های زیاد

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم دیوارنویسی را یکی ازعوامل مهم در ایجاد آلودگی بصری می‌داند و بیان می‌کند: تبلیغات غیرمجاز علاوه برغیرقانونی بودن، چهره شهر را نیز ناخوشایند جلوه می‌دهد.

وی ادامه داد: دیوارنویسی‌های غیرمجاز در واقع نقض آشکار حقوق شهروندی است که در بحث زیباسازی شهر باید تمام شهروندان مشارکت داشته باشند و فرهنگ مشارکت نیز در بین جامعه به خوبی تبیین شود.

سید محسن میرهادی اظهار کرد: شهروندان باید در برابر اموال عمومی و مسائل شهری بی تفاوت نباشند چراکه تخریب چهره شهر هزینه‌های زیادی را شهرداری تحمیل می‌کند.

وی گفت: توجه شهروندان به اموال عمومی و مسائل شهری سبب مدیریت خوب شهر با حداقل هزینه‌ها، ممکن می‌شود.

کاهش پدیده دیوارنویسی در سطح شهر

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم می‌گوید: خوشبختانه در حال حاضر دیوارنویسی کاهش یافته و برخی مواقع در قالب تبلیغات غیر حرفه‌ای و شرکت‌ها انجام می‌گیرد که البته معدود می‌باشد.

سید محسن میرهادی ادامه می‌دهد: در بحث مربوط به دیوارنویسی، یکی از وظایف مدیریت شهری پاکسازی پوسترها و دیوارنویسی‌های غیر مجاز از سطح شهر است.

پاکسازی ۱۱ هزار مترمربع دیوارنویسی و برچسب‌های تبلیغاتی در قم

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم بیان کرد:همه ساله در آستانه سال نو، تمام در و دیوارها و معابر شهر پاک سازی و تمیز می‌شود اما با گذشت زمان مجدداً شاهد نصب تراکت و آگهی‌های تبلیغاتی روی در و دیوارها و زشت و نازیبا شدن سیمای شهر می‌شویم که این کار برخلاف قوانین شهری است و نباید شهروندان این کار را انجام دهند.

وی از پاکسازی بیش از ۱۱ هزار متر مربع از دیوار نوشته‌ها و برچسب‌های تبلیغاتی غیر مجاز نصب شده در سطح شهر از ابتدای امسال تاکنون، توسط عوامل خدمات شهری در مناطق ۸ گانه خبر داد.

سید محسن میرهادی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر دیوارنویسی تبلیغاتی و نصب برچسب‌های مختلف بر روی دیوارهای شهر، به یکی از مهمترین معضلات شهری تبدیل شده است که علاوه بر نازیبایی محیط شهری، با ایجاد نارضایتی در میان شهروندان حقوق آنان را نیز پایمال می‌کند.

وی با اشاره به اجرای طرح پاکسازی دیوارنویسی‌های سطح شهر خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح حذف آلودگی‌های بصری، آراستگی منظر شهر و ارتقای زیبایی نمای شهری است و لازم است که شهروندان قبل از هرگونه دیوار نویسی، نصب پرده و پوسترهای تبلیغاتی مجوزهای لازم را اخذ کنند تا مانع از بروز هرگونه مشکل برای خود و سایر شهروندان شوند.

میرهادی ادامه داد: بر اساس ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها، نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوشته‌ای روی دیوارها در معابر عمومی به جز اماکنی که شهرداری آن‌ها را مجاز شناخته، ممنوع و هرگونه نصب تبلیغات و دیوار نویسی های غیرمجاز نقض آشکار حقوق شهروندی است و به طور جدی با آن برخورد می‌شود.

وی افزود: در همین راستا و به منظور ارتقای زیبایی بصری محیط شهری و با تلاش شبانه‌روزی بیش از ۳ هزار پاکبان خدمات شهری، از ابتدای سال جاری تاکنون، بالغ بر ۱۱۰ مورد امحا و پاکسازی دیوار نویسی‌ها و برچسب‌های تبلیغاتی غیر مجاز در سطح شهر صورت گرفته که در این میان، بیشترین تبلیغات به ترتیب مربوط به صنوف لوله‌بازکنی، تخلیه چاه، تأسیسات و املاک بوده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نیروهای خدمات شهری به صورت روزانه و دوره‌ای عملیات امحای دیوارنویسی‌ها و برچسب‌های تبلیغاتی غیرمجاز را انجام می‌دهند و از کلیه شهروندان و صنوف مختلف تقاضا می‌شود به منظور افزایش زیبایی محیط شهری از نصب برچسب دیوارنویسی در فضاهایی به غیر از فضاهای تعیین شده و مجاز خودداری کنند.

میرهادی خاطر نشان کرد: بر اساس ضوابط، برای برخورد با صاحبان این تبلیغات در مرحله اول اخطاریه به آن‌ها ابلاغ می‌شود تا نسبت به پاکسازی تبلیغات خود اقدام کنند و در صورت عدم پاکسازی و امحا توسط صاحبان تبلیغات، این پاکسازی‌ها توسط نیروهای خدمات شهری انجام خواهد گرفت و صاحبان تبلیغات جریمه خواهند شد.

وی در پایان افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه دیوارنویسی و نصب پوستر غیرمجاز در سطح شهر با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند تا همکاران ما در اسرع وقت نسبت به پاکسازی محل اقدام نمایند.

منبع: پردیسان آنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید