کد خبر: 371076
۰
۰
نسخه چاپی

حال و هوای مراسم تشییع و وداع با معلم اخلاق

به گزارش قم پرس جلسات تفسیر قرآن و دروس اخلاق مرحوم آیت الله فاطمی نیا همیشه از جذابیت خاصی برای عموم مردم برخوردار بود. رعایت اخلاق و ادب در مجالس وعظ و سادگی و در عین حال شیرینی کلام، از جمله ویژگی‌های مجالس وعظ استاد فاطمی نیا بود. همچنین از آیت الله فاطمی‌نیا تألیفات متعددی به‌یادگار مانده است که در آنها، همان سادگی و همه‌فهم بودن سخنرانی‌ها لحاظ شده است. مراسم وداع با پیکر ایشان در شامگاه دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه و مراسم تشییع ایشان امروز سه شنبه در دانشگاه تهران با حضور گسترده علاقه مندان و ارادتمندان به این معلم اخلاق برپا شد. در این میان نیز در شبکه‌های اجتماعی نکته‌های لطیف و شیرینی درباره این استاد و رفتارهای منحصر به فرد ایشان با خانواده و مردم به صورت مستمر باز نشر شدند. در گفتگو با حاضران در مراسم وداع و تشییع مرحوم آیت الله فاطمی نیا وجه تمایز این عالم جلیل‌القدر را جویا شدیم. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل این گفتگوهاست:

حال و هوای مراسم تشییع و وداع با معلم اخلاق

سید نصرالدین الیاس زاده مقدم کارمند بازنشسته که در مراسم وداع با آیت الله فاطمی نیا حاضر شده بود گفت: سالیان سال سعادت داشتم از سخنان بسیار تحقیقی و عالمانه این استاد خوش سخن که با یک واقع بینی و جهان بینی مبتنی بر علم و دانش بود، استفاده کنم. این عالم بزرگوار، تفاوت نگرش زیادی با دیگران و خیلی از بزرگان علم داشت و با تبیین جایگاه امام حسین (ع) و نشان دادن مظلومیت آن امام همام توانست سهم بزرگی در تربیت نسل حسینی داشته باشد و در تبیین این مسائل بسیار تاکید ویژه داشتند. همیشه عاشق و شیفته منبرهای ایشان خاصه در ایام عزاداری عاشورای حسینی بودم.

آیت الله فاطمی نیا بسیار محقق بود

در ادامه حجت الاسلام جلال اولیا از اساتید حوزه و دانشگاه و حاضر در این مراسم گفت: از ویژگی‌های ایشان می‌توان به این موارد اشاره کرد ایشان محققی پرکار، خوش حافظه، کارکرده و استاد دیده بود. بیان و عمل این عالم تأثیر زیادی در نفوس داشت و خطیب زبردست، اهل قلم و بیان بود و از همه مهم‌تر اینکه بسیار محقق بود. من از حدود چهل سال قبل و دوره جوانی خاطراتی با ایشان دارم. ایشان داماد آیت الله غروی بود و پدر همسر ایشان هم ویژگی‌های برجسته‌ای داشت و در منیریه نیز در حسینیه‌ای شبهای جمعه اهل منبر بود. ایشان خودشان هم از خانواده‌ای علمی بودند و فردی بسیار مهذب و دلسوز اسلام و مسلمین بود.

حال و هوای مراسم تشییع و وداع با معلم اخلاق

عبدالله مستوفی یکی دیگر از حاضران در این مراسم بود که با محاسنی سفید و به دلیل علاقه شخصی اش به آیت الله فاطمی نیا در مراسم شرکت کرده بود. او گفت: این سید جلیل‌القدر بسیار شخصیت با سوادی بود و همین من را شیفته ایشان کرده بود. تمام جلسات درسی ایشان را در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی دنبال می‌کردم با اینکه هیچ وقت نتوانستم حضوری در آنها شرکت کنم.

اسلام زیبایی که استاد فاطمی نیا نشان دادند باعث جذب به دین شد

محمد مهدی همت فرزند سردار شهید محمد ابراهیم همت از دیگر حاضران در این مراسم بود، او گفت: اخلاص آیت الله فاطمی نیا یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این عالم برجسته بود و خیلی از عزیزانی که با ایشان مرتبط بودند این ویژگی در درونشان به وجود می‌آمد. اخلاص کلید واژه‌ای است که هر کسی که می‌خواهد به این مرتبه عالی برسد باید داشته باشد. محبت و اسلام زیبایی که این بزرگواران به ما نشان دادند باعث جذب ما به دین شد. هم دست امثال من را گرفتند و هم خودشان ماندگار شدند.

حال و هوای مراسم تشییع و وداع با معلم اخلاق

زندگی عالمانه ویژگی شاخص آیت الله فاطمی نیا بود

حجت الاسلام امید صالحی که از دیگر حاضران این مراسم بود گفت: آیت الله فاطمی نیا زندگی عالمانه ای داشت. بعضی از علما هستند که زعمشان این است که برای مردمی بودن باید مثل همه مردم زندگی کرد و از نمود علمی دور بود اما آیت الله فاطمی نیا نشان داد که عالم می‌تواند هم عالم، محقق و اهل پژوهش و کتابخانه باشد و هم علمش را به مردم عرضه کند و محبوب قلب مردم باشد.

وی با بیان خاطره‌ای ادامه داد: اوایل طلبگی من بود و به خدمت استاد فاطمی نیا رسیدم. حاج آقا فرمودند «تاریخ چه خواندی؟» گفتم منته‌الآمال. حاج آقا گفتند: پسر جان منتهیُ الآمال «ی» اینجا اعراب می‌گیرد. من آن روزها با خودم گفتم که چرا در جمع به من نکته اعرابی گفتند، همین توجه‌ها نشان می‌داد که ایشان حقیقتاً استاد بودند. رهبر معظم انقلاب خیلی نکته دقیق و بجایی را بیان کردند «معلمِ درس آموز» یعنی استاد فاطمی نیا در همان یک دقیقه وقتی می‌پرسند کتاب چه خواندی؟ زمانی که غلط اسم کتاب را می گویم همانجا از فرصت پرسش من استفاده می‌کنند و ضمن اینکه غلط من را تصحیح می‌کنند، نکته‌ای را به من می‌آموزند. ایشان واقعاً معلم درس آموزی بودند.

حال و هوای مراسم تشییع و وداع با معلم اخلاق

تهران دیروز و امروز شاهد وداع مردمی دلباخته اخلاق اسلامی و معارف الهی با استاد اخلاق خود بود. شاید بتوان گفت که بزرگترین ویژگی آیت الله فاطمی نیا تواضع مثال‌زدنی‌شان بود.ایشان را کوهی از تواضع می‌شد یافت. کراماتی نیز از زبان برخی اهل سلوک در مورد ایشان بر زبان‌ها جاریست، اما خود او هیچ گاه به بیان و تأیید آنها نپرداخت. گاهی در منبرهایش گریزی کوتاه و لطیف می‌زد، اما زود رد می‌شد. به هر حال همنشینی با استاد برجسته ای چون آیت الله بهاءالدینی، آیت الله بهجت، علامه طباطبایی، آیت الله مصطفوی، قطعاً گلاب نابی از آن گلستان علم و معرفت در وجود ایشان پدید آورده است. روحش شاد و راهش پررهرو باد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید