کد خبر: 371130
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

بازگرداندن نیروهای منزوی‌شده و مخاطبان از دست رفته

به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، محسن برمهانی که پیش از این به عنوان مدیرکل تأمین و رسانه‌ بین‌الملل صداوسیما فعالیت می‌کرد، به تازگی با حکم پیمان جبلی؛ جایگزین حمید شاه آبادی در معاونت سیما شد.

معاون سیما پس از رئیس صداوسیما موثرترین نیروی سازمان محسوب می‌شود. چرا که ماموریت تامین خوراک غیرخبری برای شبکه‌های اصلی همچون یک، دو، سه، چهار، پنج، نسیم، نمایش و ... را بر عهده دارد.

قالب‌هایی چون سریال، مستند، جنگ، مسابقه برنامه‌های گفتگومحور و ... مخاطبان فراوانی دارند و در میزان موفقیت تلویزیون تعیین‌کننده هستند. معاون جدید سیما اگر در این حوزه‌ها قوی ظاهر شود، می‌تواند بخشی از مخاطبان از دست رفته این رسانه را برگرداند.

خبرنگار تلویزیون ایرنا به سراغ غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران، علیرضا سبط احمدی، تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون و مهدی نقویان، کارگردان مستندهای روایت رهبری و گزارش اقلیت رفت و از آنها درباره اولویت‌های کاری محسن برمهانی، معاون سیمای صداوسیما پرسید.

سر و سامان دادن به ساختار شبکه‌های تلویزیونی و کنداکتور (جدول پخش)، افزایش برنامه های سرگرم کننده ، بازگرداندن مخاطبان از دست رفته و تقویت ارتباط بین مردم و صداوسیما از جمله ماموریت‌هایی بود که هنرمندان اجرایش را از طرف معاون جدید سیما ضروری دانستند. در ادامه بخشی از صحبت‌های مصاحبه شوندگان را می‌خوانید.

برمهانی وابستگی‌های گروهی ندارد

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران از معاون جدید سیما به عنوان یک نیروی بسیار جوان و البته پرتجربه یاد کرد و گفت: این انتخاب پیام‌های خوبی دارد و نشان می‌دهد رئیس سازمان صداوسیما به دنبال جوانگرایی است.

غلامرضا موسوی در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون ایرنا با اشاره به آشنایی‌اش با محسن برمهانی معاون جدید سیما اظهار داشت: در زمانی که او مدیرکل تامین و توزیع صدا و سیما بود، با همه همکاران ارتباط برقرار می‌کرد و پاسخگو بود. گاهی جواب منفی می‌داد ولی سوالات را بی‌جواب نمی‌گذاشت. او اطلاعات خوبی در زمینه سینمای ایران و جهان دارد و مسائل حرفه‌ای تصویر را به خوبی می‌شناسد. در جلسه‌ای متوجه شدم که به برخی موضوعات مثل کپی رایت بسیار مسلط است.

بازگرداندن نیروهای منزوی‌شده و مخاطبان از دست رفته

وی افزود: اگر آقای جبلی بخواهد انتصابات را همین طور ادامه دهد، می‌توان به تحول تلویزیون امیدوار بود. آدم های باسواد، جوان و صاحب انگیزه می توانند تغییراتی در سازمان به وجود بیاورند.

این تهیه‌کننده پیشکسوت درباره اولویت‌های کاری معاون سیما توضیح داد: تلویزیون باید برنامه های سرگرم کننده داشته باشد و حجم آن را بیشتر کند. با توجه به تخصصی که وی در زمینه سینما و سریال دارد، باید در جهت ساخت و خرید فیلم و سریال تلاش کنند. این کار می‌تواند به افزایش مخاطب تلویزیون کمک کند. تلویزیون با آمدن شبکه نمایش خانگی، بسیاری از جذابیت های خود را از دست داده است و کار مشکلی است که بخواهد این مخاطب از دست رفته را دوباره احیا کند.

وی افزود: معاون جدید سیما تا جایی که من شنیده‌ام وابستگی‌های گروهی ندارد. این نکته باعث می شود که از همه نیروها استفاده کند. بسیاری از مردم اگر پخش زنده فوتبال نباشد، تلویزیون نگاه نمی‌کنند. یکی از برنامه‌های رئیس سازمان این بوده که تلویزیون را به جایگاه اصلی‌اش برگرداند. یک نیروی پر انرژی باسواد می‌تواند این اقدام را انجام دهد. البته برگرداندن مخاطب مثل کار جادوگرها نیست که در کوتاه مدت انجام شود. باید برنامه‌ریزی متنوعی شود و آدم‌های متعددی کار را به عهده بگیرند.

نیروهای خوب و کارآزموده منزوی شده اند

تهیه کننده سریال‌ همسایه‌ها، گفت: متاسفانه تعدادی از نیروهای خوب و کارآزموده سازمان ما به خاطر کج سلیقگی برخی مدیران سابق منزوی شده اند. اولین انتظار من از معاون جدید سیما این است که از تمامی ظرفیت‌های داخل و خارج سازمان استفاده کند.

علیرضا سبط احمدی، تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا مشکل اساسی کشور را تقسیم نادرست منابع اصلی بین مردم دانست و تاکید کرد: در سازمان صداوسیما همین موضوع حاکم است. تهیه کننده و مدیرانی که ارتباطات دارند شرایط‌شان بهتر است. نرخ برآورد آنها با نرخ تهیه کنندگان مستقل زمین تا آسمان فرق دارد. چرا باید این طور باشد؟ چرا این منابع مالی سازمان به درستی و بر اساس پروژه‌ها تقسیم نمی‌شود؟

بازگرداندن نیروهای منزوی‌شده و مخاطبان از دست رفته

وی افزود: یک نفر برای تامین منابع پروژه‌اش مشکل دارد و یکی این قدر پول دارد که نمی‌داند چه کار کند. ما این موضوعات را لمس می‌کنیم و دلسرد می‌شویم. این دلسردی باعث می‌شود که بر کیفیت کارمان اثر منفی می‌گذارد. ما تهیه‌کنندگانی داریم که چند کار روی آنتن و چند کار در دست تولید دارند. از آن طرف برخی از تهیه‌کنندگان چند سال کار نکرده‌اند.

خوب کار نکنیم مردم شبکه را عوض می‌کنند

تهیه کننده فیلم های سینمایی نغمه و زمانی برای دوست داشتن با تاکید بر این که ارتباط بین مردم و سازمان صداوسیما باید دوباره تقویت شود بیان کرد: رئیس سازمان صداوسیما گفت که مخاطب ما ریزش داشته و مردم با ما قهر کرده اند. هر سال سریال‎ های ماه رمضان بالای ۵۰ درصد مخاطب داشته اند. الان سریالی که چند فصلش پخش شده به ۲۵ درصد مخاطب رسیده است. من ۳۵ سال است که دارم در سینما و صداوسیما کار فرهنگی می‌کنم. مردم یک دستگاه کنترل از راه دور گرفته‌اند و اگر من و دیگران و معاون سیما خوب کار نکنیم بلافاصله شبکه را عوض می‌کنند. باید بحث فرهنگی‌مان را از دهان اژدها بیرون بکشیم که کار سختی است. وقتی یک سریال خوب پخش می‌شود ارتباط مردم با ماهواره کمرنگ می‌شود. چون مردم دوست دارند کارهای فرهنگی کشور خودشان را ببینند.

معاون سیما به ارتباطات عمو و دایی هنرمندان کاری نداشته باشد

سبط احمدی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در معاونت سیما اظهار داشت: معاون سیما نباید به ارتباطات عمو و دایی هنرمندان کاری داشته باشد و باید بر اساس ظرفیت و توانایی و تقسیم عدالت کار کند. بهترین پروژه‌های تلویزیونی وقتی ساخته شده‌اند که به تهیه کنندگان اعتماد کرده‌اند. همه تهیه‌کنندگان که در سازمان کار می‌کنند افراد بعد از انقلاب هستند و هیچ مشکلی ندارند. اگر به آنها اختیار بدهیم می‌توانیم از آنها مسئولیت بخواهیم. ولی وقتی ۲ هزار شورا و ناظر دخالت می‌کنند، کارهای بی‌ارزش تولید می‌شود و مردم با تلویزیون قهر می‌کنند.

خوب کار نکنیم مردم شبکه را عوض می‌کنند

تهیه کننده فیلم های سینمایی نغمه و زمانی برای دوست داشتن با تاکید بر این که ارتباط بین مردم و سازمان صداوسیما باید دوباره تقویت شود بیان کرد: رئیس سازمان صداوسیما گفت که مخاطب ما ریزش داشته و مردم با ما قهر کرده اند. هر سال سریال‎ های ماه رمضان بالای ۵۰ درصد مخاطب داشته اند. الان سریالی که چند فصلش پخش شده به ۲۵ درصد مخاطب رسیده است. من ۳۵ سال است که دارم در سینما و صداوسیما کار فرهنگی می‌کنم. مردم یک دستگاه کنترل از راه دور گرفته‌اند و اگر من و دیگران و معاون سیما خوب کار نکنیم بلافاصله شبکه را عوض می‌کنند. باید بحث فرهنگی‌مان را از دهان اژدها بیرون بکشیم که کار سختی است. وقتی یک سریال خوب پخش می‌شود ارتباط مردم با ماهواره کمرنگ می‌شود. چون مردم دوست دارند کارهای فرهنگی کشور خودشان را ببینند.

وی با بیان این که سازمان صداوسیما و بخش فرهنگی کشور ما در سیاست‌های کلی و اجرایی‌اش در سطح ملی و بین المللی نیاز به یک تفکر و روح جدید دارد توضیح داد: مقام معظم رهبری بحث تهاجم فرهنگی را گوشزد کرده‌اند و معمولا گفته‌اند که از وضع فرهنگی کشور راضی نیستم. خیلی از مسائل کشور نیاز به بسترسازی فرهنگی دارد. با مدیران شجاع و آشنا به علم روز دنیا این مساله می‌تواند پیاده شود. در کشورمان نیاز به یک شجاعت فرهنگی داریم. بحث چابک سازی از زمان آقای سرافراز مطرح شد. بعد از ۵ سال دوباره آقای جبلی همین بحث را مطرح کردند. اگر بتوانیم فاصله بین نظام و مردم را از طریق صداوسیما به حداقل برسانیم، بزرگترین خدمت را به دو طرف کرده‌ایم.

معاون جدید سیما در اولین گام باید جدول پخش را منظم کند

کارگردان مستندهای روایت رهبری و گزارش اقلیت گفت: معاون جدید سیما باید در اولین گام به ساختار شبکه‌های تلویزیونی و کنداکتور (جدول پخش) سر و سامان دهد و ماموریت هر شبکه را مشخص کند.

مهدی نقویان، در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون ایرنا با بیان این که شعار آقای جبلی تحول است و امیدوارم این تحول رخ دهد اظهار داشت: آقای محسن برمهانی که به تازگی مسئولیت معاونت سیما را پذیرفته هم علمش را دارد و هم جوان با انرژی است. او تجربه مدیریتی دارد و بروز است و رسانه های دنیا را می شناسد و از تولید کنندکان و فیلمسازان خو است.

این مستندساز با مرور ضعف‌های تلویزیون توضیح داد: اول ساختار شبکه‌ها باید منظم شود و این ظرف نظم پیدا کند و سپس محتوا درونش ریخته شود. از بیرون ممکن است ما بگوییم ۵ شبکه باید حذف شود. آنها که داخل سازمان است ممکن است بگویند ۵ شبکه هم باید اضافه شود. به نظر من بعضی شبکه ها ضرورت ندارند ۲۴ ساعته برنامه پخش کنند و برخی شبکه‌ها هم باید ادغام شود.

وی با تاکید بر این که کنداکتور تلویزیون (جدول پخش) باید نظم پیدا کند اظهار داشت: برخی برنامه‌ها و سریال‌های خوب همزمان پخش می شوند. در تلویزیون روزانه برنامه های خوب زیادی ساخته می‌شود ولی چون کنداکتور و بازپخش درستی نداریم، کار کم دیده می‌شود.

ماموریت برخی شبکه‌ها با هم تداخل دارد

نقویان با اشاره به این نکته که ماموریت برخی شبکه‌ها با هم تداخل دارد افزود: در گام اول معاون سیما باید به این موضوعات نظم دهد. بعد سراغ محتوا و منابع انسانی برود. به عنوان مثال تعداد برنامه های صبحگاهی باید مشخص شود.

وی افزود: شبکه های معاند مستندهایی می‌سازند و مهندسی پخش را این قدر خوب انجام می‌دهند که همه می‌بینند. این طور نیست که هزینه کنند و بعد از یک بار پخش کار را کنار بگذارند. مهندسی پخش به معنای تعداد پخش بالا نیست. مساله این است که بازپخش ها در چه ساعتی انجام شود تا داخل تور مخاطب گیر کند.

این مستندساز ماموریت برهمانی در سریال سازی و برنامه‌ها و مستندهای تلویزیونی مهم خواند و تاکید کرد: چیزی به نام مستند تلویزیونی در صداوسیمای خودمان به ندرت داریم. ما فقط مستندهایی را که برای بیرون ساخته شده در شبکه های خودمان پخش می‌کنیم. محصولاتی که از خارج می‌‎خریم هم مستندهای تلویزیونی هستند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.