کد خبر: 371415
۰
۰
نسخه چاپی

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت دولت است

به گزارش خبرنگار حوزه دولت، سید صولت مرتضوی شنبه شب در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: دولت مردمی سیزدهم از همان ابتدا با پدیده منحوس ویروس کرونا روبرو بود و برنامه‌های مختلفی اعم از بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت تعریف کرد.

معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد: در آن مقطع تعداد جان‌باختگان ۷۵۰ نفر بود که دولت با اقدامات شجاعانه تمام موانع را از پیش رو برداشت و واردات و تولید واکسن کرونا را سرعت بخشید و اکنون یکی از صادرکننده‌های عمده واکسن است.

مرتضوی افزود: دولت با اقدامات شجاعانه تمام موانع واردات واکسن کرونا را برداشت و امروز تعداد جان‌باختگان ما تک رقمی شده است و امیدواریم به صفر برسد.

وی در ادامه به تصمیم شجاعانه دولت در آزادسازی سواحل در بازه زمانی بسیار کوتاه و دیگر اقدامات چون عبور از بحران‌های انرژی، قرارداد سواپ گازی و دیگر موارد اشاره کرد و گفت که این موارد با تمهیدات خوب در وزارت نفت و نیرو اتخاذ شد و به سلامت عبور کرد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: انعقاد قرارداد ۱۱ میلیارد دلاری از سوی وزارت نفت، اقدام پرشتاب نهضت ملی مسکن و ۴۰ سر فصل، اقدامات مهمی است که دولت در این مدت کوتاه انجام داده است.

مرتضوی در بخش دیگری درباره سفرهای استانی دولت مردمی سیزدهم، گفت: نخستین سفر دولت به استان خوزستان بود. تا امروز ۲۱ سفر استانی با حضور رییس جمهور و اعضای هیات دولت انجام شده است. قبل از سفر، چند کارشناس در وزارتخانه‌ها و معاونت ریاست جمهوری بررسی می‌کنند تا از طریق آمایش سرزمینی همراه با استانداری و کارشناس‌های استانی پس از شناسایی در استان در سطوح مختلف، طرح‌های اقتصادی عمرانی بررسی می‌شود. سپس طرح‌ها با حضور معاون اول و وزیران و استانداران و معاونان آنها نهایی می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله دوم در جریان سفرها است که بازدیدهای میدانی با هدف شناسایی گلوگاه‌های مختلف و مشکلات انجام می‌شود و بعد از سفر هم مجموعه دستورات، مصوبات و جمع بندی‌های وزیران تجمیع می‌شود و این مصوبات و جمع بندی‌ها به استحضار رییس جمهور می‌رسد و با دستور آیت الله رییسی مصوبات توسط معاون اول برای اجرا ابلاغ می‌شود.

معاون اجرایی رییس جمهور اضافه کرد: دولت به دنبال ایجاد طرح جدید در کشور نیست زیرا تعداد زیادی طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد. رییس جمهور تاکید کرده است که طرح‌های عمرانی با پیشرفت بالای ۵۵ درصد در اولویت قرار گیرد.

مرتضوی افزود: اولویت دولت تکمیل طرح‌های نیمه تمام است و طرح جدیدی آغاز نمی‌شود مگر اولویت آنها کاملا مشخص شود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره تامین منابع طرح‌ها توضیح داد که از سه منبع، منابع عمومی دولت، منابع دستگاه‌های اجرایی، فروش املاک و مستغلات استانی اعتبارات تامین می‌شود و در همان استان مصرف می‌شود. همچنین نهادهای حاکمیتی چون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و کمیته امداد هم است.

۲ هزار و ۶۵۱ طرح در مدت ۹ ماه به تصویب رسید

مرتضوی درباره اینکه چه تعداد طرح در این مدت تصویب شده است، گفت: ۲ هزار و ۶۵۱ طرح عمرانی و تعداد قابل توجهی طرح اقتصادی و طرح‌های اقتصادی نیمه تمام و راکد و ضروری برای اشتغال تصویب شده است.

رفع مشکلات مردم با تهران با جلسه رفع نمی‌شود

معاون اجرایی رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره ضرورت حضور رییس جمهور و هیات دولت در سفرهای استانی گفت: جغرافیای ایران گسترده است همانقدر که شهروندان تهرانی حق دارند به همان میزان شهروندان مناطق محروم و روستاها هم حق دارند. رفع مشکلات مردم با تهران نشستن حل نمی‌شود. در استان خوزستان مردم با چند مساله روبرو بودند مانند نبود آب آشامیدنی که رییس جمهور نخستین سفر استانی خود رسیدگی به آنرا آغاز کرد.

مرتضوی گفت: مشکلات ۵۲ درصد از جمعیت خوزستان با اجرایی شدن طرح غدیر رفع می‌شود.

وی این را هم اضافه کرد که ۳۰ میز خدمت برای شنیدن مشکلات مردم و رفع آنی این مشکلات در دیدار چهره به چهره مردم با مسئولان بررسی می‌شود.

معاون اجرایی رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که نحوه سازو کار پاسخگویی به این همه مراجعات مردمی چگونه است، گفت: برای این کار سامانه ای تعریف شده است و از این طریق مطالبات مردم پیگیری می‌شود. عمده مطالبات مردم درخواست‌های شخصی، پیشنهادها و انتقادها، موضوع ازدواج، مسکن، اشتغال و دریافت وام و همچنین ابراز محبت به دولت است.

مرتضوی اضافه کرد: تمام درخواست‌های مردم در استان در این سامانه تجمیع و برای رسیدگی به نهادهای مربوطه ارسال می‌شود.

وی درباره نحوه پیگیری مصوبات سفرهای استانی گفت: تمام تعهدات از محل منابع عمومی در سال گذشته به طور کامل محقق شد و حتی ۲۶ درصد هم بیشتر پرداخت شده است یعنی در مجموع ۱۲۶ درصد از تعهدات دولت از منابع عمومی تخصیص داده شده است.

حدود ۸۰۰ هزار درخواست کتبی و تلفنی در ۲۱ سفر استانی

مرتضوی درباره آمار پاسخگویی به مطالبات مردم در سفرهای استانی افزود: حدود ۸۰۰ هزار درخواست کتبی و تماس تلفنی در ۲۱ سفر استانی داشته‌ایم که بیش از ۸۵ درصد درخواست‌ها به شکل‌های مختلف پاسخ داده شده است.

وی در تکمیل این بخش از اظهارات گفت: حدود ۱۰ هزار رسیدگی چهره به چهره از طریق میزهای خدمت و همچنین و حدود ۱۲۰ کاربر به شکل تلفنی مطالبات مردم را دریافت می‌کردند.

معاون اجرایی رییس جمهور یادآور شد که ۲ هزار و ۶۵۱ طرح تصویب شده که این طرح‌ها در بازده زمانی یک تا چهارساله هستند.

همراهی تمام دستگاه‌ها در اجرای دستورات رییس جمهور یکی از محاسن دولت است

مرتضوی درباره دستورات شاخص رییس جمهور توضیح داد: یکی از دستورات آیت الله رییسی آزادسازی سواحلی بود که بخش اعظم مردم نمی‌توانستند از آن استفاده کنند که این شامل دو بخش تصرفات دولتی و مردمی بود که در مهلت زمانی ۲۰ روز تمام سواحلی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی بود آزاد شد.

وی درپاسخ به اینکه آیا دستگاه‌های اجرایی در رفع تصرف و آزادسازی همکاری کردند، گفت: همه دستورات را انجام دادند و همراهی کردند. یکی از محاسن این دولت همراهی تمام دستگاه‌ها در اجرای دستورات رییس جمهور است.

معاون اجرایی رییس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اقدامات دولت برای آزاد سازی سواحلی که در اختیار بخش خصوصی قرار داد چیست، گفت: آنقدر زیاد نیست اما متاسفانه به دلیل انجام ندادن وظایف دستگاه‌ها، در گذشته ساخته شده است که برای رفع تصرف از طریق حقوقی و قضایی در حال پیگیری هستیم که مراحل آن باید طی شود و زمان بر است.

مرتضوی درباره برنامه دولت جهت بهینه سازی سواحل، گفت: وزارت کشور متوالی ساماندهی سواحل است که با همکاری استانداران فرمانداران شهرداران در حال انجام است. البته بخشی از آن انجام و در اختیار مردم قرار گرفت.

اختصاص منابع برای ایجاد اشتغال در روستاها و امور عشایر

وی درباره پیگیری دستورات ویژه رییس جمهور (میانکاله و شهر اندیکا) گفت: رئیس جمهور در سفر به استان گلستان و مازندران درباره میانکاله دستور ویژه صادر کرد که طی یک هفته مصوبه آن اخذ شد و وزارت راه و شهرسازی کار را سریع آغاز کرد و در حال انجام است. در سفر به مناطق زلزله زده اندیکا دستور ویژه برای تسریع بازسازی داده شد.

مرتضوی ادامه داد که در سفر به استان گیلان با دستور ویژه رییس جمهور برای ساماندهی تالاب انزلی، بلافاصله کمیته ویژه تشکیل و تصمیمات خوبی برای نجات آن اتخاذ شد که اکنون در حال انجام است.

وی درباره دفن پسماند در رشت و شهرهای شمالی افزود: وزارت کشور به عنوان متولی موظف است تا رسیدگی و اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون اجرایی رییس جمهور درباره مناطق خاص و کم برخوردار گفت: طرح‌های توسعه برای مناطق محروم تعریف شده و در حال انجام است. به ویژه در زمینه ایجاد اشتغال در روستاها و امور عشایر منابع خوبی اختصاص یافته است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید