کد خبر: 371615
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

حجاب استایل‌های فضای مجازی با خودنمایی عفاف را نشانه گرفته‌اند

فقط کافیست در اینستاگرام هشتک حجاب را سرچ کنی، صد‌ها صفحه از حجاب استایل‌ها برایت به نمایش گذاشته می‌شود که وقتی عمیق به فعالیتشان فکر میکنی انگار حجاب را بازیچه خود کرده اند.

به ظاهر ترویج حجاب را می‌کند. جلوی دوربین با چند لایه آرایش و فیلتر چنان عشوه و اطوار می‌آید و روسری اش را مدل دار می‌بندد و تاکید می‌کند که در کنار این روسری لاک، عینک آفتابی و رژ لب ست به زیبایی آدم دوچندان می‌افزاید که انگار منطقش از حجاب تنها پوشیده بودن مو است.

از طرفی گویا تولید کنندگان لباس‌های اسلامی نیز از فعالیت این بلاگر‌های به ظاهر با حجاب به وجد آمده اند و هر روز شاهد تولید یک نوع جدید از عبا و چادر‌هایی هستیم که به معنای واقعی کلمه، حجاب را لاکچری کرده اند.

زیر پوست این مدل فعالیت‌ها و این حجم از بی تفاوتی‌ها در فضای مجازی باعث شده تا علاوه بر اینکه هجمه‌ای به فرهنگ حجاب بانوان وارد شود، حجاب به یک موضوع کم اهمیت تبدیل شود و شاهد حضور این بلاگر‌های اینستاگرامی در فضا‌های عمومی، تاریخی و حتی مذهبی شهر باشیم مثل اتفاق اخیری که در برخی اماکن تاریخی شهر قزوین افتاد.

بیشتربخوانید

در همین راستا، به سراغ دکتر سارا عظیمی، کارشناس روانشناس اسلامی، استاد دانشگاه و فعال حقوق شهروندی رفتیم تا درباره تاثیر حجاب استایل‌ها در زندگی بانوان و دختران توضیح دهد که متن این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

خانم دکتر در خصوص فعالیت حجاب استایل‌ها در فضای مجازی و بازخورد و عوارض اینگونه فعالیت‌ها در سطح جامعه توضیح بفرمایید؟

متاسفانه امروز در فضای مجازی با یک بحران جدی در معقوله حجاب رو به رو هستیم، به طور مثال اینستاگرام به خوبی توانسته در میان مردم جا باز کند و پرچم صنعت مد در این فضای مجازی بیش از سایر فعالیت‌ها توانسته موفق عمل کند و ۸۰ درصد مخاطبان این نرم افزار را به خود جذب کند.

خیلی از فعالیت‌های مربوط به صنعت مد و ترویج بد حجابی و بی حجابی و یا حجاب که در این فضا صورت می‌گیرد، کاملا برنامه ریزی شده است، اما بسیاری دیگر از فعالیت‌های بلاگر‌ها از روی نا آگاهی است.

اینکه می‌گویم در فضای مجازی با بحران جدی در معقوله حجاب رو به رو هستیم به این خاطر است که با روی کار آمدن بسیاری از بلاگر‌های حجاب استایل، ذهنیت و گرایش بسیاری از بانوان و دخترانی که پوشش اسلامی را انتخاب کرده اند به سمت سیاست‌های حجاب استایل‌های اینستاگرامی رفته است و این یعنی که شاهد تغییر معیار ارزش در جامعه هستیم.

بسیاری از مخاطبان و دنبال کننده حجاب استایل‌ها بر این باور و تصور هستند که با دنبال کردن این بلاگر‌ها یاد میگیرند که چگونه می‌توان یک حجاب شیک و مرتب داشت و این موضوع مغایرتی با تغییر معیار ارزش‌ها در جامعه ندارد. در این خصوص چه توضیحی می‌فرمایید؟

اگر فعالیت بلاگر‌هایی که ترویج حجاب را دارند رصد کنید، متوجه می‌شوید که با اصطلاح حجاب شیک، حفظ زیبایی در کنار حجاب، در واقع در حال تجارت کردن هستند و فعالیتشان نگاه شرعی به موضوع حجاب نیست.

شرع و دین حجابی را حجاب می‌داند که جلب توجه نکند. ترویج حجاب توسط حجاب استایل‌های اینستاگرامی، از این رو باعث تغییر ارزش‌های حجاب در سطح جامعه می‌شود که به یک خانم چادری آموزش می‌دهد، چون چادر بر سر داری پس باید نسبت به سایر زنان و دختران کم حجاب و مانتویی کم نیاری و با آرایش کردن، در کنار چادر مشکی لباس رنگ جیغ پوشیدن، ست کردن رنگ لاک با کیف و کفش و عینک باید یک حجاب باکلاس و زیبا داشت؛ بنابراین کسانی که چادر و حجاب اسلامی را به عنوان یک انتخاب برگزیده اند وظیفه دارند نسبت به این انتخاب خود آگاهانه‌تر عمل کنند.

در بسیاری از مشاوره‌ها وقتی از یک زن و دختر کم حجاب می‌پرسیم چرا نسبت به حجاب بی تفاوت هستید، ۹۰ درصد پاسخ‌ها این است که شما بسیاری از زنان و دختران چادری را ببینید که با آرایش غلیظ چادر به سر دارند و ما که کم حجاب تلقی میشویم کمتر ازآن‌ها خود را بزک کرده ایم و این موضوع تنها یک درصد از تاثیر پنهان اینگونه حجاب گرفتن‌ها است.

بی شک انسان میل به زیبایی دارد و شیک بودن با آنچه که امروز دختر‌های با حجاب متاثر از حجاب استایل‌های اینستاگرامی با آن رو به رو هستند کاملا متفاوت است.

در خصوص تاثیر مخرب حجاب استایل‌های فضای مجازی برایمان توضیح دهید؟

مهمترین تاثیر مخربی که فعالیت حجاب استایل‌ها دارد، از بین بردن و کم رنگ کردن عفاف است.

هجوم فرهنگ غرب به فرهنگ اسلامی و ایرانی و کوتاهی دستگاه‌های متولی نسبت آموزش‌های لازم و کافی در خصوص اصل حجاب و فرهنگ عفاف برای دختران و پسران از دلایل بروز بد حجابی و پدیده حجاب لاکچری است.

اما بی توجهی به این موضوع می‌تواند در وهله اول باعث تباهی بنیان خانواده، پرورش کودکان بیگانه با حجاب و عفاف، افزایش خیانت، رشد طلاق، تمایل به گناه و انحرافات جنسی و مهمتر از همه افزایش چشمگیر خشونت و جنایت علیه زنان می‌شود.

راهکاری برای کاهش تبعات و تاثیرات حجاب استایل‌های فضای مجازی در سطح جامعه دارید؟

درک عفاف موضوعی است که باید بیشتر برای زنان و دختران امروزی بیان شود. علاوه بر اینکه قوه قضائیه، رسانه ها، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد باید نسبت به این موضوع و جلوگیری از ترویج چنین حجاب‌هایی حساس‌تر شوند.

باید نسبت به آموزش و فرهنگ سازی حجاب نیز اقدامات بسیار بیشتری صورت گیرد. افرادی که به معنی واقعی کلمه مفهوم حجاب را درک کرده اند، نباید تحت تاثیر فعالیت بلاگر‌ها که با هدف تجارت به موضوع حجاب می‌پردازند، قرار بگیرند.

ایرنا: امروز در شهر قزوین شاهد مدلینگ‌های بی حجاب و کم حجاب در برخی اماکن تاریخی و مذهبی هستیم، از نظر شما به عنوان یک روانشناس در قبال این ناهنجاری‌ها چه باید کرد؟

صنعت مد این روز‌ها در حال تاختن است و همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، دلیل پیش روی آن فضای مجازی است.

در سال‌های گذشته روسری‌های سنتی با طرح‌های اسلیمی و کاشی‌های اماکن تاریخی مد شد و حتی در رسانه ملی از تولید کنندگان و طراحان تقدیر شد. نتیجه‌ای که مد شدن این روسری‌ها داشت، حضور زنان و دختران در اماکن تاریخی و عکاسی با این روسری‌ها بود.

از همان موقع عکاسی در اماکن تاریخی به سبک‌های غیر معمول باب شد و به جای آنکه هدف از عکاسی دیده شدن اماکن تاریخی و مذهبی باشد، دیده شدن مدلینگ بود.

هتک حرمت به حسینیه متعلق به سید الشهدا و دیده شدن یک رقاصه در این مکان مذهبی نتیجه غفلت دستگاه‌های فرهنگی از صنعت مد در ایران است.

منبع: ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.