کد خبر: 371945
۰
۰
نسخه چاپی

۶۴ واحد راکد صنعتی قم امسال احیا می‌شود

به گزارش ایرنا، روح الله ابراهیمی روز شنبه در دومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه قم در سالن کرامت استانداری قم، افزود: ۹۰ درصد بنگاه های اقتصادی دنیا را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهند که ۶۰ درصد اشتغال جهانی را شامل می شود؛ میزان سرمایه گذاری، میزان اشتغال، حجم گردش مالی و میزان کارکنان از شاخص های مهم تقسیم بندی صنایع کوچک و متوسط در سطح جهان است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران بنگاه های اقتصادی کمتر از ۱۰ نفر اشتغال در زمره بنگاه های کوچک و بنگاه های اقتصادی با اشتغال ۵۰ تا ۱۴۹ نیز جزء صنایع متوسط محسوب می شود؛ ریسک پذیری و انعطاف پذیری از پارامترهای مهم تقسیم صنایع متوسط و کوچک به صنایع بزرگ است.

ابراهیمی با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۸۵ قرارداد صنعتی در استان قم ثبت شده است، خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی شکوهیه از نظر وسعت و اشتغال و واحدهای مستقر بزرگترین شهرک صنعتی استان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه استان قم ۱.۸ سرمایه گذاری و ۳ درصد اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: به ازای هر لیتر آب تامین شده ۷۵ شغل و به ازای هر ولت برق تامین شده نیز ۹۳ اشتغال مستقیم در شهرک های صنعتی استان ایجاد شده است.

ابراهیمی عنوان کرد: صنایع شیمیایی، غذای و دارویی، صنایع سلولزی، کانی های غیرفلزی و صنعت نساجی بیشترین فراوانی صنایع ایجاد شده در شهرک های صنعتی استان قم است.

وی تصریح کرد: خط انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب قم به شهرک های صنعتی محمودآباد، شکوهیه و الغدیر برای تامین ۱۰ میلیون مکعب آب با اعتباری بالغ ۲ هزار میلیارد ریال در حال انجام است که پیش بینی می شود این خط انتقال در تصفیه اولیه تا پایان سال به شهرک صنعتی محمودآباد نهایی شود؛ این طرح هم اکنون پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم با اشاره به اجرای توافقنامه تامین برق شهرک الغدیر عنوان کرد: هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال برای تامین ۴۰ مگاوات برق و اجرای ارتباطات ۶۳ کیلوولت مربوط با هدف واگذاری ۳۵ مگاوات به این شهرک صنعتی مورد نیاز است که تاکنون ۳۸۱ میلیارد ریال در خصوص این پروژه هزینه شده است.

وی با اشاره به توافقنامه این شهرک با برق منطقه ای تهران جهت تامین برق شهرک صنعتی شکوهیه، بیان کرد: در قالب این توافقنامه یک پست ۶۳ مگاواتی در این شهرک احداث خواهد شد، استان قم سهم خود از این طرح را بصورت کامل پرداخت نموده است.

ابراهیمی ابراز داشت: از سال گذشته امر احداث ۸۳ واحد کوچک کارگاهی در شهرک های صنعتی استان کلید خورده که این ۸۳ واحد هم اکنون با اولویت شرکت های دانش بنیان آماده واگذاری و فروش است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم بیان کرد: سال گذشته در مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ اشتغال جدید صنعتی در استان قم ثبت شده است؛ سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان برای تامین برق و پساب صنعتی به شهرک های صنعتی استان تخصیص داده شده است.

وی بیان داشت: انتقال اسناد مالکیت شهرک صنعتی شهاب، تهاتر اراضی راه آهن متروکه مجاور شهاب صنعتی شکوهیه به شرکت راه آهن و راه ندازی ایستگاه راه آهن پل سه مورد از مصوبات سفر رییس جمهوری به قم است که تاکنون در هیچکدام از آنها اقدامی صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم یادآور شد: تکمیل پروژه های انتقال پساب، تکمیل تصفیه خانه های در دست اقدام و تامین برق، آب و گاز مورد نیاز این شهرک ها به همراه ارتقای ظرفیت ۱۰۰ واحد تولیدی تا ۵۰ درصد و احیای ۶۴ صنعتی راکد از اهداف مهم این شهرک در سال جاری است.

ابراهیمی در پایان با اشاره به مشکل تصفیه خانه ناحیه سیرو، گفت: مشکل اصلی این ناحیه صنعتی واحدهای متخلفی است که فاضلاب آلوده و صنعتی خود را در محیط زیست رها می کنند.

گفتنی است با توجه به ملاک‌های ارزیابی، میزان اشتغال در بخش اصناف به صورت میانگین و به ازای هر پروانه کسب ۲.۵ نفر شغل لحاظ می‌شود، همچنین میزان سرمایه گذاری در بخش اصناف به‌صورت برآوردی به ازای هر واحد صنفی یک‌میلیارد ریال درنظر گرفته می‌شود.

در بخش صنعت قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید