کد خبر: 373287
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پژوهش بین‌الملل میلیاردها دلار سود فروش تسلیحات آمریکایی به اوکراین

سود واقعی جنگ به طور خاص برای شرکت‌­های مذکور، نه صرفاً در قالب فروش مستقیم تسلیحات به اوکراینی‌­ها، بلکه در افزایش قابل‌­توجه بودجه نظامی کشورهای اروپایی، ناتو و آمریکا در سال­‌های آتی و در عین حال، تقویت کفه چین و روسیه هراسی در واشنگتن نهفته است که همه در نهایت می­‌توانند قراردادهای پرسودی را برای شرکت­‌های صنعتی-نظامی و شرکت‌­های تسلیحاتی آمریکایی به همراه داشته باشند.
حتی قبل از اینکه جنگ اوکراین آغاز شود، بسیاری از این شرکت‌­ها، مباحث گسترده­‌ای را با محوریت این مساله به راه انداخته بودند که تا چه اندازه اوج­گیری تنش­‌ها در قاره اروپا می‌­توانند تضمین‌کننده تامین منافع اقتصادی آن­ها باشند.
در این راستا، «گرِگ هِیز» رئیس شرکت آمریکایی «ریتون تکنالوجیز»، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات نظامی ایالات­‌متحده آمریکا و بزرگترین تولیدکننده موشک‌های هدایت­‌شونده در جهان، تاکید داشت که چشم‌­انداز وقوع درگیری و منازعات در شرق اروپا و دیگر مناطق جهان می­‌تواند آورده اقتصادی بسیار خوبی برای این شرکت داشته باشد. وی همچنین در این رابطه می­‌گوید: «ما فرصت­هایی را جهت فروش بین‌المللی تسلیحات تولیدی خود پیش چشم هایمان می­‌بینیم. تنش­ها در شرق اوکراین، دریای جنوبی چین، و دیگر تنش­های مشابه، همه باعث می­‌شوند تا بودجه‌­های نظامی در جهان افزایش پیدا کنند. از این منظر، من کاملا انتظار دارم که حدی از مزایا و منافع این قضیه نصیب شرکت ما نیز شود.»

لاکهید مارتین موشک­های جاولین را دو برابر می­‌کنند

جیمز تایکلت، مدیر عامل شرکت نظامی لاکهید مارتین گفت، هدف این شرکت این است که تولید موشک‌های ضدتانک جاولین را از ۲۱۰۰ عدد به ۴۰۰۰ عدد در سال افزایش دهد و تولید خود را سریعاً انجام دهند.

آمریکا از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۲۸ بهمن)، تاکنون معادل ۳.۴ میلیارد دلار سلاح از جمله موشک‌های جاولین، توپخانه‌های هویتزر، سامانه‌های ضدهوایی، مهمات و جلیقه ضدگلوله به کی‌یف تحویل داده است.
«جیمز تایکلت» مدیر عامل شرکت نظامی لاکهید مارتین گفت، هدف این شرکت این است که تولید موشک‌های ضدتانک جاولین را از ۲۱۰۰ به ۴۰۰۰ عدد در سال افزایش دهد. او تصریح کرد که اهداف شرکتش عظیم‌تر از آن است که به موشک‌های جاولین محدود شود و بیان کرد که با توجه به خطرات روسیه و چین، انتظار دارد که فارغ از جنگ اوکراین، درخواست‌ها افزایش یابد.
بتازگی رئیس­ جمهور بایدن نیز از تاسیسات آلاباما که در آنجا موشک‌­های جاولین تولید می­‌شود بازدید نمود و از لاکهید مارتین تشکر ویژه کرد.

گرگ هیز: بابت فروش سلاح به اوکراین عذرخواهی نخواهم کرد!

«گرگ هیز» رئیس شرکت آمریکایی «ریتون تکنالوجیز» در اواخر ماه مارس در جریان یک مصاحبه، با قدرت از منفعت طلبی شرکت تسلیحاتی تحت هدایت خود در قالب جنگ اوکراین حمایت کرد و گفت: «من هیچ عذرخواهی به دلیل حضور فعال شرکتمان در قالب جنگ اوکراین و فروش سلاح به این کشور انجام نم‌ی­دهم. ما آن‌جا هستیم تا از دموکراسی دفاع کنیم. هرگونه سلاحی که در شرایط کنونی به اوکراین ارسال می­‌شود، از زرادخانه­‌ها و انبارهای ما صادر می‌­شود که این مساله خبری بسیاری خوشحال کننده است. البته که در ادامه باید تلاش زیادی کنیم تا بار دیگر انبارهای تسلیحاتی خود را مملو از سلاح کنیم و به کسب سود بیشتر در آینده نیز فکر کنیم.»

امضای فرمان کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین توسط بایدن

کنگره آمریکا با به تعویق انداختن بررسی بودجه‌های ضروری در این کشور، طی اقدامی با افزودن چندین میلیارد دیگر به بودجه ۳۳ میلیاردی درخواستی بایدن جهت کمک به اوکراین، تصویب سریع آن را در اولویت قرار داد.

رویترز گزارش داد در ادامه حمایت‌های نظامی واشنگتن به کی­‌یف، جو بایدن فرمان ۴۰ میلیارد دلاری کمک به اوکراین را امضا کرده است. این لایحه که به پیشنهاد شخص بایدن به صحن کنگره آمریکا رفت، پیشتر در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با ادعای کمک به اوکراین تصویب شد و برای اجرایی شدن به امضا بایدن نیاز داشت.
رسانه‌های آمریکایی پیشتر اعلام کردند که کنگره آمریکا با به تعویق انداختن بررسی بودجه‌های ضروری در این کشور، در اقدامی با افزودن چندین میلیارد دیگر به بودجه ۳۳ میلیاردی درخواستی بایدن جهت کمک به اوکراین، تصویب سریع آن را در اولویت قرار داد. آمریکا به صراحت اعلام کرده که قصد دارد از اوکراین حمایت طولانی مدت به عمل آورد و تاکنون میلیاردها دلار کمک‌های نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

کمک ۳.۲ میلیاردی آمریکا در قالب کمک‌­های نظامی

جنگ اوکراین برای شرکت­‌هایی مانند «ریتون تکنالوجیز» و «لاکهید مارتین» یک موهبت تمام عیار است. اول از همه شرکت ریتون می‌­تواند به طور قابل­‌توجهی موشک اندازهای ضدهوایی «استینگر» خود را به اوکراین ارسال کند و در عین حال، در کنار «لاکهید مارتین» می­‌توانند موشک­‌های ضدتانک «جاولین» که پیشتر نیز از سوی آمریکا به دولت اوکراین تحویل داده شده را در بحث صادراتی به اوکراین افزایش داده و به آن بفروشند.
از سال ۲۰۱۴ که «شبه جزیره کریمه» از خاک اوکراین جدا و به روسیه ملحق شده، دولت آمریکا مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد دلار را در قالب کمک‌­های امنیتی به دولت اوکراین اعطا کرده که بخش زیادی از آن­ها به جیب شرکت­‌های تسلیحاتی آمریکایی رفته است.
از سویی، از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون نیز دولت بایدن مبلغی بالغ بر ۳.۲ میلیارد دلار را در قالب کمک­‌های نظامی به دولت اوکراین اعطا کرده که در این رابطه نیز برنده اصلی، شرکت­‌های تسلیحاتی و مجتمع­‌های نظامی-صنعتی آمریکایی بوده­‌اند.

قانون‌گذاران آمریکایی بر نسل جدیدی از تسلیحات تاکید دارند

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا «آدام اسمیت» و همچنین چهره‌­هایی نظیر «مایک راجرز» که از جمله افراد تاثیرگذار در این کمیته هستند، بر شدت تلاش‌­های خود جهت تولید نسل­‌های جدید موشک‌­های ضدهوایی استینگر افزوده­‌اند

یکی دیگر از منافعی که جنگ اوکراین برای شرکت­‌های اسلحه­‌سازی آمریکایی به همراه داشته، این بوده که رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا «آدام اسمیت» و همچنین چهره‌­هایی نظیر «مایک راجرز» که از جمله افراد تاثیرگذار در این کمیته هستند، بر شدت تلاش‌­های خود جهت تولید نسل­‌های جدید موشک­‌های ضدهوایی استینگر افزوده‌­اند.
مساله‌­ای که منافع مادی چشمگیری را برای آن­ها به ارمغان خواهد آورد. البته که در این رابطه برخی قانون‌گذاران آمریکایی و نمایندگان این کشور در مجالس سنا و نمایندگان تاکید دارند که آمریکا به نسل جدیدی از بمب‌­ها، موشک‌­ها، و پهپادها نیز نیاز دارد. رویکردی که سود شرکت‌­های تسلیحاتی را دوچندان خواهد کرد.

بودجه ۷.۲ تریلیون دلاری پنتاگون

نمایندگان شرکت­‌های تسلیحاتی آمریکایی پیشتر تاکید ویژه­‌ای بر آنچه چالش‌­های ایجاد شده از سوی چین برای امنیت جهان و به ویژه آمریکا عنوان می­‌کردند، داشته‌­اند و سعی کرده‌­اند تا از این طریق، پول‌­های هنگفتی را به جیب بزنند.
با این حال، جنگ اوکراین عملا آن­ها را وارد موقعیت مطلوبی کرده و آن­ها می­‌توانند اکنون با بزرگنمایی هر چه بیشتر در مورد آنچه تهدیدات کشورهایی نظیر چین و روسیه عنوان می‌­کنند، منافع اقتصادی بیشتری را نیز به سمت خود جلب کنند.
بسیاری پیش‌بینی می­‌کنند که پنتاگون در دهه آتی، بودجه به مراتب هنگفت‌تری را به خود اختصاص خواهد داد که این مساله قراردادهای پُرسودی را نصیب غول­‌های تسلیحاتی آمریکایی می‌­کند. در این راستا تخمین زده می‌شود که پنتاگون در آینده، دست‌کم ۷.۲ تریلیون دلار بودجه را برای هزینه در مسائل نظامی در نظر گیرد. رقمی که حتی به زعم عده‌­ای در آمریکا چندان زیاد نیست و می‌تواند بیشتر از این­ها هم باشد.

منابع:

https://b۲n.ir/e۲۴۴۳۱

https://b۲n.ir/m۹۹۱۰۰

https://b۲n.ir/k۰۸۲۱۹

https://b۲n.ir/e۴۵۱۵۷

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.