کد خبر: 373769
۰
۰
نسخه چاپی

۵روایت ازمبلغان گمنام در روستاهای ایران/از مردم،با مردم،برای مردم

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: فرقی نمی‌کند در حاشیه‌ای‌ترین مناطق شهر باشد یا در دورترین روستای مرزی، آن‌ها را می‌توان دید که بدون چشمداشت و گمنام هستند و با مردم همراهی می‌کنند.

خودشان در همان محرومیت زندگی می‌کنند و گاه با همسر و فرزندانشان مستقرشده‌اند تا فاصله‌ها برداشته شود؛ هرچقدر که از دور شاید غریب باشد اما از نزدیک صمیمی و دغدغه مند و دلسوزانه است.

نامشان هرچه که باشد- امام محله، روحانی مستقر، مبلغ، جهادی -آنچه بیشتر به چشم می‌آید همین از خودِ مردم بودن و در میان مردم بودنشان است.

از دورترین نقطه خراسان جنوبی تا محروم‌ترین مناطق فارس و زنجان و حاشیه‌های شهرکرد و بوشهر می‌تواند سراغشان را گرفت؛ کمتر از آن‌ها گفته و شنیده‌شده است اما اگر فعالیت‌های آن‌ها نبود گره بسیاری از مشکلات کوچک و بزرگ باز نمی‌شد.

فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی تنها بخشی از گام‌های برداشته‌شده است، پیگیری مسائل اجتماعی، اقتصادی و حتی اشتغال‌زایی در منطقه و رفع ضعف زیرساخت‌های توسعه‌ای از دیگر حرکت‌های صورت گرفته است.

امام محله و روستا حالا دیگر تنها کارکرد فرهنگی صرف ندارد، او امامِ همه است و همه‌شمول به مسائل مردم ورود می‌کند و نماینده مردم برای پیگیری اموراتشان در حوزه‌های مختلف است.

در این گزارش پنج روایت از مبلغان گمنامی را می‌خوانیم که از خود مردم هستند، همراه مردم‌اند و برای مردم ایستاده‌اند و قدم برمی‌دارند.

پنج روایت از مبلغان گمنام از شمال تا جنوب ایران

چهارمحال و بختیاری: روایتی از کار جهادی روحانی محله مهدیه / امام محله‌ای که دغدغه خدمت دارد

حجت‌الاسلام غفار رئیسی روحانی ۳۹ ساله حدود ۲ سال در محله مهدیه در حال فعالیت است، وی طی یک سال گذشته با خانواده خود در این منطقه ساکن شده و فعالیت‌های فرهنگی، جهادی، عمرانی و اشتغال‌زایی خود را قدرت انجام می‌دهد.

یکی دیگر از فعالیت‌های این روحانی تشویق جوانان درگیر به اعتیاد به سمت‌وسوی ترک اعتیاد و داشتن زندگی سالم بوده است.

این روحانی همراهی همسر و فرزندان و اعتماد مردم را ازجمله علل موفقیت‌های خود می‌داند.

حجت‌الاسلام غفار رئیسی با بیان اینکه مشکلات استان را بررسی کردم و درنهایت متوجه شدم مهدیه به دلیل آسیب‌های اجتماعی موجود بهترین منطقه برای فعالیت جهادی، کارهای فرهنگی و تبلیغی است، اظهار کرد: دو سال است که در این منطقه فعالیت انجام می‌دهم.

وی با اشاره به اجرا نشدن برخی برنامه‌های مذهبی در این منطقه طی سالیان گذشته، عنوان کرد: در زمان ورود من به منطقه بسیاری افراد احساس ناامیدی کردند که نمی‌شود فعالیت‌های فرهنگی در این منطقه انجام داد اما این در حالی است که پس از دو سال فعالیت در این محل نماز جماعت، مراسم‌های مذهبی و انقلابی به‌صورت مداوم برگزار می‌شود.

امام محله مهدیه یکی از علت‌های موفقیت‌های خود را جلب اعتماد مردم دانست و تصریح کرد: در زمان ورودم به منطقه اقدام به تهیه شناسنامه محل کردم و بر این اساس مشکلات مردم به‌صورت جدا شناسایی شد.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: با تهیه شناسنامه نقشه راه مشخص شد که پس‌ازآن اقدام به ایجاد گروه جهادی کردیم و کارهای عمرانی و فرهنگی با تلاش این گروه انجام گرفت.

وی با بیان اینکه وقتی مردم این منطقه به خودباوری رسیدند برای رشد، پیشرفت و تعالی تلاش کردند، اعلام کرد: حدود ۶۰ دختر و پسر در فعالیت‌های ما حضور دارند.

امام محله مهدیه با اشاره به سختی‌های مسیر انجام کار فرهنگی خود، گفت: برخی مسئولان به مردم این منطقه قول و وعده‌هایی می‌دهند ولی عملی نمی‌کنند.

بوشهر: طلبه‌ای که امیدآفرین شد / فعالیت‌های جهادی مستمر در نقاط محروم

۵روایت ازمبلغان گمنام در روستاهای ایران/از مردم،با مردم،برای مردم

حجت‌الاسلام «حسین رنجبر» اهل شهرستان سیاهکل استان گیلان از شش سال پیش در شهرستان دشتستان استان بوشهر مستقر شده و مشغول فعالیت‌های جهادی است که طی این مدت پنج سال در روستای درودگاه بخش سعدآباد فعالیت داشته و از یک سال پیش نیز در شهر آب‌پخش حضور دارد.

حجت‌الاسلام رنجبر از ابتدای حضور در استان بوشهر به عنوان یکی از جهادی‌ترین نیروها مشغول خدمات دهی به مردم بوده و هر جایی که نیاز بوده به عنوان کارگر در کنار دیگر نیروهای جهادی مشغول فعالیت شده است.

این فعالیت‌های جهادی و مردمی باعث شده تا ایشان در پیگیری مطالبات و نیازهای مردم مورد وثوق و اعتماد مردم قرار گرفته و به محلی برای رجوع مردم نقاط مختلف شهرستان برای رفع مشکلات و گرفتاری‌ها تبدیل شود.

این روحانی جهادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طلاب و روحانیون در همه ادوار تاریخی ملجا و پناهگاه مردم بوده‌اند و از ابتدای اسلامی تاکنون و به‌ویژه در عصر غیبت طلاب و روحانیون مورد اعتماد و محل رجوع مردم برای رفع مشکلات و گرفتاری‌ها بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مراجعات مردم به روحانیون و علما تنها به مسائل دینی و شرعی معطوف نبوده است، خاطرنشان کرد: روحانیون در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، معیشتی و… محل رجوع مردم بوده‌اند.

روحانی مستقر در استان بوشهر بیان کرد: طلاب و روحانیون در هر منطقه و هر سنگری که حضور دارند در خدمات‌دهی و خدمات‌رسانی به مردم پیشتاز هستند و در عرصه دستگیری از مردم خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌کنند.

وی توسعه فعالیت‌های جهادی طلاب را از رویکردهای مهم حوزه علمیه دانست و افزود: طلاب و روحانیون زبان گویای مردم هستند و می‌توانند به عنوان رابط بین مردم و مسئولان پیگیر امور و مسائل آنها باشند.

حجت‌الاسلام رنجبر با اشاره به اینکه فعالیت‌های جهادی طلاب و روحانیون موجب اعتماد سازی و امیدآفرینی در جامعه می‌شود، افزود: روحانیون در رفع مشکلات مردم و خدمات‌دهی به آنها پای کار هستند.

طلبه‌ای که امیدآفرین شد/ فعالیت‌های جهادی مستمر در نقاط محروم

وی با تشریح برخی از فعالیت‌های جهادی در روستای درودگاه بیان کرد: در روزهای نخست حضور در روستای درودگاه در نشست با مردم و اعضای شورای شهر مشکلات روستا را بررسی کردیم و مهمترین مسائل را برای پیگیری احصا کردیم.

وی بیان کرد: پس از شناخت مشکلات نشست شورای اداری روستای درودگاه را به حضور فرماندار دشتستان برگزار کردیم و ۱۷ مصوبه در حوزه‌های آب، راه، کشاورزی، ورزش و… گرفتیم و طی دوران حضور در این روستا این مصوبات را پیگیری کردیم.

آب یکی از مشکلات اساسی این روستا بود که با کمک دهیاری و شورای شهر نسبت به نوسازی شبکه آب روستا اقدام کردیم و چهار هزار متر شبکه نوسازی و ایجاد شد حجت‌الاسلام رنجبر بیان کرد: آب یکی از مشکلات اساسی این روستا بود که با کمک دهیاری و شورای شهر نسبت به نوسازی شبکه آب روستا اقدام کردیم و چهار هزار متر شبکه نوسازی و ایجاد شد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مطالبات مردم، ایجاد راه روستایی بین درودگاه و چم‌درواهی برای بهبود وضعیت تردد بود که در این راستا احداث پل و اجرای ۱۲۰۰ متر مسیر در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری‌های صورت گرفته در مراحل پایانی قرار دارد.

این روحانی جهادی بیان کرد: سالن ورزشی روستای درودگاه ۹ سال ناتمام مانده بود و با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبارات مورد نیاز جذب شد و طی شش ماه تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی به اقدامات صورت گرفته در راستای محرومیت‌زدایی در درودگاه اشاره کرد و افزود: در زمینه تأمین مسکن برای محرومان، ایجاد اشتغال، توسعه تولید، رفع آسیب‌های اجتماعی و ترک اعتیاد کارهای گسترده‌ای در روستا انجام شد.

حجت‌الاسلام رنجبر با اشاره به اینکه همه فعالیت‌ها با محوریت مسجد انجام شده است، تصریح کرد: شورای فرهنگی را در روستای درودگاه ایجاد کردیم و با همراهی، همفکری و همکاری همه گروه‌ها با سلایق مختلف فعالیت‌ها ساماندهی شد.

وی گفت: در حال حاضر نیز در خدمت مردم آب‌پخش هستم و تلاش داریم با همراه کردن همه گروه‌ها در زمینه رفع مشکلات مردم برنامه‌ریزی و پیگیری کنیم.

حجت‌الاسلام رنجبر یکی از مهمترین مشکلات مردم در آب‌پخش را مسئله سند اراضی عنوان کرد و اظهار داشت: به عنوان نماینده مردم در زمینه اسناد اراضی پیگیری جدی در این زمینه خواهیم داشت.

خراسان جنوبی: ماه عسل با چاشنی جهاد تبلیغ در روستاها / «میم» مشکلات را بر می‌داریم

۵روایت ازمبلغان گمنام در روستاهای ایران/از مردم،با مردم،برای مردم

خدمت واژه‌ای کوتاه اما مفاهیمی بلند و عمیق دارد. مفاهیمی که امروز پای جوانان و نوجوانان زیادی را به روستاها و مناطق محروم کشانده تا دردی از مشکلات نیازمندان کم کنند. امروز قشر روحانیت هم همپای دیگر جهادگران در کنار تبلیغ در روستاها، خدمات جهادی را پیشه کرده تا فرمان رهبرشان پیرامون خدمت به محرومان بر زمین نماند.

«حجت الاسلام محمد رضا احراری» از جمله افرادی است که از شروع ماه عسل زندگی‌اش تاکنون در نقاط محروم نهبندان و درمیان مستقر شده و به همراه همسرش به محرومان خدمت رسانی می‌کنند تا میم مشکلات روستاییان برداشته و زندگی با طعمی شیرین خوش شود «حجت الاسلام محمد رضا احراری» از جمله افرادی است که از شروع ماه عسل زندگی‌اش تاکنون در نقاط محروم نهبندان و درمیان مستقر شده و به همراه همسرش به محرومان خدمت رسانی می‌کنند تا میم مشکلات روستاییان برداشته و زندگی با طعمی شیرین خوش شود. این روحانی جهادگر از چهار سال گذشته تاکنون در روستاهای محروم نهبندان و درمیان خدمت کرده و در حال حاضر در روستای خوان قهستان زیر نظر قرارگاه پیشرفت و آبادانی به عنوان امام روستا در حال خدمت رسانی است.

حجت الاسلام محمد رضا احراری در گفت و گو با مهر با بیان اینکه از چهار سال گذشته در خراسان جنوبی مشغول خدمت هستم، افزود: سه سال در روستاهای محروم نهبندان و یک سال هم زیر نظر قرارگاه پیشرفت و آبادانی در روستای درمیان به امر تبلیغ مشغول هستم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زیر نظر قرارگاه پیشرفت و آبادانی در روستاها مشغول به امر تبلیغ شده‌ام، در پنج کارگروه در زمینه سلامت، فرهنگی و اجتماعی، عمران، زیرساخت اشتغال و تعلیم و تربیت فعالیت دارم.

این روحانی جهادگر بیان کرد: با توجه به اهمیت مقوله همدلی و تأکیدات رهبری پیرامون این موضوع، طی دو سال گذشته بیش از ۳۰۰ سبد غذایی بین نیازمندان توزیع شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه عمران بیان کرد: احیای قنوات و تعمیر و مرمت سرویس بهداشتی خانه‌های نیازمندان از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

حجت الاسلام احراری اظهار کرد: رنگ آمیزی کلاس‌ها، نمازخانه مدارس، بتن کردن کف مدرسه، فضا سازی مدارس، توزیع بیش از ۲۰۰ پک لوازم تحریر هم از اقدامات انجام شده در زمینه تعلیم و تربیت است.

وی از اجرای طرح‌های اشتغال در روستاهای هدف را از جمله اقدامات انجام شده دانست و گفت: با توجه به این طرح‌ها، در هر روستا متناسب با ظرفیت‌هایش دو تا سه شغل ایجاد شده است.

حجت الاسلام احراری با اشاره به فعالیت‌هایش در روستای «خوان» بخش قهستان، اظهار کرد: از ۱۰ ماه گذشته در این روستا فعالیت‌هایی در پنج حوزه مد نظر داشته‌ام.

این امام روستا، فشار خون را یکی از مشکلات عمده روستاییان این منطقه دانست و گفت: با رایزنی‌های انجام شده یک تن نمک طبیعی در روستا توزیع و نمک سفره از نمک غیر سنتی به نمک طبیعی تبدیل شد.

وی رنگ آمیزی، طراحی و نقاشی مدرسه، آماده سازی زمین والیبال و کمک به تأمین جوایز مدرسه را از جمله برنامه‌های انجام شده در حوزه تعلیم و تربیت در روستا دانست.

راه اندازی کارگاه شیرینی‌پزی با استفاده از ظرفیت بانوان روستا هم یکی از گام‌های مهم در راستای اشتغالزایی است حجت الاسلام احراری برگزاری کلاس‌های تقویتی و فرهنگی و برپایی نماز جماعت در مدرسه را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: راه اندازی کارگاه شیرینی‌پزی با استفاده از ظرفیت بانوان روستا هم یکی از گام‌های مهم در راستای اشتغالزایی است.

وی از راه اندازی فروشگاه سلامت و صنایع دستی برای فروش محصولات تولیدی روستاییان خبر داد و گفت: در این مرکز محصولات از روستاییان با بالاترین قیمت خریداری شده و به فروش گذاشته می‌شود.

این روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه عمران و زیرساخت بیان کرد: احیا و مرمت دو قنات روستا با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان از جمله اقدامات اجرایی بوده که با حمایت بنیاد علوی انجام شده است.

بنا به گفته وی احداث زمین چمن مصنوعی بوده از دیگر برنامه‌های اجرا شده در روستا بوده که با حمایت بنیاد علوی به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اهدافش برای خدمت در روستاهای محروم بیان کرد: با توجه به تاکید رهبری به مناطق محروم، بلافاصله بعد از برگزاری جشن عروسی به همراه خانواده به امر خدمت و تبلیغ مشغول شدیم.

وی که جشن ازدواجش هم بسیار ساده برگزار شده است، گفت: همسرم در بسیاری از فعالیت‌ها همراهی‌ام می‌کند.

این روحانی با اشاره به نرم افزار امامت در قرارگاه پیشرفت و آبادانی بیان کرد: این نرم افزار مدل، طرح و برنامه‌ای کامل بوده که در راستای آن مشکلات مناطق هدف شناسایی و رفع می‌شوند.

فارس: طلبه ای که پای کار جهادی آمد / وقتی تبلیغ با خدمت گره خورد

کار جهادی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های خودجوش جمعی از دانشجویان، طلاب حوزه‌های علمیه، دانش‌آموزان و سایر جوانان داوطلب در مناطق محروم کشور است که هر کدام بنا بر ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود، انواع خدمات از جمله انجام پروژه‌های عمرانی مورد نیاز منطقه، خدمات کشاورزی، پزشکی، درمانی، آموزشی، تحصیلی و … را در کنار فعالیت‌های فرهنگی ارائه می‌دهند.

حجت الاسلام «مسلم میرزایی روحانی مستقر اداره تبلیغات اسلامی و از طلبه‌های جوان، خوش فکر و با انگیزه جهادی لامرد است.

او در کنار کار تدریس حوزه و پرورش نیروهای مکتب امام صادق (ع) تبلیغ و تحصیل، در روستای دهشیخ شهرستان لامرد، کلاس‌های آموزش خانواده را در این روستا پایه‌گذاری کرده و به مردم آن منطقه خدماتی ارائه می‌کند، خدمتی بی‌منت که توشه‌ای برای آخرت است.

حجت الاسلام میرزایی تصریح کرد: از سال تحصیلی ۱۳۷۷ وارد حوزه علمیه رضویه لامرد شدم و در سال ۸۳ پس از اتمام سطح یک حوزه ازدواج کردم وچهار سال پس از آن دوره آموزشی سطح دو و سه حوزه را در مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب لارستان به پایان رساندم.

وی ادامه داد: پس ازآن به منظور تبلیغ مباحث دینی به روستای دهشیخ از توابع بخش مرکزی شهرستان لامرد رفتم در آن روستا مشغول بودم، پس از کسب تجربیات و توانایی‌های بسیار، تصمیم گرفتم که بیشتر کار تبلیغی با دانش آموزان و جوانان و تربیت خانواده‌ها شروع کنم.

طلبه‌ ای که پای کار جهادی آمد/ وقتی تبلیغ با خدمت گره خورد

وی افزود: همچنین به کار تدریس حوزه علمیه رضویه لامرد به تعلیم وتربیت طلاب مشغول شدم.

«روستا برای روحانی همچون دریا برای ماهی است»، در صورتی که روحانی بتواند رسالتی که بر عهده دارد را به خوبی انجام دهد، همین که چهره به چهره بتواند اصول مربوط به دین اسلام را بیان کند مخاطب به خوبی متوجه می‌شود، عمده کاری که روحانی جهادی می‌تواند در روستا انجام دهد تربیت نسل، اشتغال و کمک به کارهای عمرانی است که باید این امور به تربیت انسان، امور فرهنگی و معرفتی ختم شود.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر که در کنار کار تبلیغ به چه فعالیت دیگری مشغول هستید عنوان کرد و گفت: در روستای دهشیخ و کره موچی در زمینه کلاس‌های قرآنی فعالیت دارم، به طوری که در این مدت، گروه‌هایی را برای انجام فعالیت‌های گوناگون جهادی تشکیل و با کمک دیگر دوستان راه‌اندازی کردیم که یکی از آن فعالیت‌ها، راه اندازی گلخانه است، در این میان یکی از کارهایی که در منطقه مورد نیاز مردم بود را تأسیس کردیم و آن هم کلاس‌های آموزش و مشاوره و کارگاه خانواده بود.

وی افزود: در حقیقت روحانی در ابتدا باید خود را تربیت کند تا بتواند بر مردم روستا تأثیر بگذارد که خوشبختانه با انجام کارهای جهادی در تمام حوزه‌ها به ویژه حوزه دین، دید مردم نسبت به مباحث مربوط به دین و حتی دید مردم نسبت به حضور در مسجد تغییر یافته است.

طلبه‌ ای که پای کار جهادی آمد/ وقتی تبلیغ با خدمت گره خورد

وی افزود: عقیده ما بر این است که خداوند متعال هر فردی را برای کاری آفریده است و تکلیف را بر سر راه او قرار می‌دهد، اگر فرد متوجه شود، قطعاً آن تکلیف را انجام خواهد داد، به نظر من زمانی که خدا کاری را جلوی راه افراد قرار می‌دهد، قطعاً کاری آسان است.

ما می‌توانستیم با این سطح از تحصیلات در جاهای دیگر مشغول به کار شویم، اما با توجه به رسالتی که بر عهده داریم، احساس تکلیف بر ما چیره شد و تصمیم به تبلیغ و کار جهادی گرفتیم تا مردم مناطق مختلف به ویژه مناطق کم برخوردار را با مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و… آشنا کنیم.

حجت الاسلام میرزایی افزود: کار جهادی را وظیفه تعیین شده برای خود می‌دانم، زیرا همین که در این دوران که مردم نیاز به تقویت باورهای دینی و اعتقادی خود هستند رسالت طلبه‌ها این است که در مناطق کم برخوردار حضور یابند و ذهنیت مردم تغییر کند، وظیفه خود می‌دانیم که در این مناطق حضور پیدا کنیم، گرچه باید کار تبلیغ به صورت مستمر ادامه داشته باشد تا تأثیرگذاری خود را نشان دهد.

هیچ گاه از دانش آموزان غافل نبوده و همواره جشن‌های تکلیف و جشن قرآنی و مناسبت‌ها را در مدارس به سبک جدید و شاد اجرا کردم وی گفت: تا زمانی که بتوانم این کار را انجام خواهم داد و ذره‌ای غفلت نخواهم کرد، بلکه به دیگر طلبه‌ها توصیه می‌کنم در این عرصه ورود کنند تا توشه‌ای برای خود داشته باشند، هر چه کار جهادی در مناطق دوردست انجام شود، کم است، زیرا دسترسی مردم روستای دورافتاده به استفاده از امکانات مختلف امکان‌پذیر نیست، بنابراین لازم است توجهات به آن سمت باشد.

وی اذعان کرد: هیچ گاه از دانش آموزان غافل نبوده و همواره جشن‌های تکلیف و جشن قرآنی و مناسبت‌ها را در مدارس به سبک جدید و شاد اجرا کردم.

این روحانی جهادی گفت: در ایام کرونا اقدامات چشمگیری در کمک به بیماران کرونایی داشته ایم.

طلبه‌ ای که پای کار جهادی آمد/ وقتی تبلیغ با خدمت گره خورد

حجت‌الاسلام میرزایی باگرامیداشت یاد و خاطره حجت الاسلام شیخ ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در بیروت به شهادت رسید، وی را الگویی نمونه دانست و به دیگر اقدامات خود اشاره کرد و گفت: در زمینه غسل اموات کرونایی، خدمات رسانی به زوار اربعین، حل اختلاف جوانان، ازدواج و… نیز طلاب و روحانیون خدمات ارزنده‌ای ارائه نموده ایم و در برخی از روزهای سال با حضور در زندان‌ها به موعظه زندانیان لارستان و تلاش برای رفع مشکلات آنان می‌پردازیم.

وی خاطرنشان کرد: تمامی افراد جامعه باید جهت تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد تبیین تلاش کنند تا دستاوردها و خدمات نظام و انقلاب به جامعه و به‌ویژه نسل جدید شناسانده شود و ما نیز پیرو منویات ایشان گام‌های مؤثری را برداشته ایم.

او اضافه کرد: کار دشمن تزویر و تحریف بوده و باید تلاش شود مردم از دستاوردهای نظام و پیشرفت‌های کشور مطلع شوند که امورات ما طلبه‌ها در این برهه حساس همین کارهای جهادی است.

از جمله فعالیت‌ها و طرح‌های این روحانی، کوهنوردی ثابت با جوانان و طرح اکرام زوجین در منازل آنان و نشست‌های معرفتی و صمیمی در فضاهای باز و حضور در سالن ورزشی و همکاری و احداث آب انبار در کوه و کاشت نهال در مسیر کوهنوردان و تشویق جوانان به اشتغال و تدریس حقوق زوجین در شبکه بهداشت می‌باشد.

این روحانی جهادی جوان که در امور جهادی دیگری همچون مدرس کلاس فقه بازار و اصناف، روحانی طرح امین در مدارس و مشاور مؤسسه بهار نکو شبکه بهداشت لامرد و.‌.. دستی بر آتش دارد می‌گوید: شاید این کار، کاری جهادی باشد ولی کسب تجربه‌ها برای افراد بسیار مهم است، از طرفی کار جهادی بسیار گسترده بوده و در تمام زمینه‌ها جای کار کردن وجود دارد.

زنجان: گره‌گشایی در قلب مناطق حاشیه‌نشین/ ورود جدی به بحث محرومیت‌زدایی

۵روایت ازمبلغان گمنام در روستاهای ایران/از مردم،با مردم،برای مردم

حجت‌الاسلام صمد رضایی‌نیا در خصوص نحوه استقرار در مناطق حاشیه‌نشین زنجان در قالب پایگاه‌های اجتماعی، اظهار کرد: از آنجایی که از سال‌های قبل با دوستان طلاب فعالیت‌های خود را در مناطق حاشیه‌نشین کوی فاطمیه توسط پایگاه اجتماعی شروع کرده‌ایم، با اهتمام سازمان تبلیغات اسلامی در این مناطق مستقر شدیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی که روحانیون مستقر در مناطق حاشیه‌نشین انجام می‌دهند، به چند دسته تقسیم می‌شود، گفت: مهم‌ترین موضوع حول محور خانواده است که در این خصوص به موضوعات مهمی چون طلاق و سایر مقوله‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی پرداخته می‌شود.

این فعال حوزه اجتماعی با بیان اینکه مخاطب ما در مناطق حاشیه‌نشین ساکن هستند، افزود: به همین خاطر محرومیت‌زدایی یکی دیگر از مواردی است که به آن پرداخته می‌شود که این محرومیت‌زدایی در مباحث عمرانی خلاصه می‌شود.

رضایی‌نیا تصریح کرد: توزیع بسته‌های غذایی بین محرومان این مناطق و نیز خانواده‌هایی که آسیب‌دیده هستند، توسط روحانیون مستقر در این مناطق انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در مباحث فرهنگی نیز ورود پیدا کرده‌ایم، ادامه داد: در این راستا تلاش شده است نوجوانانی که در کوی فاطمیه سکونت دارند را در مسجد متمرکز کنیم و به رویکرد مقام معظم رهبری در حوزه جوانان که همان تهذیب، تحصیل و ورزش است، اهتمام بورزیم.

این روحانی مستقر در منطقه حاشیه‌نشین کوی فاطمیه زنجان با اشاره به اینکه در حوزه تحصیل نیز برای این قشر کلاس‌های جبرانی درسی برگزار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های قرآنی، احکام و طرح صالحین نیز یکی دیگر از برنامه‌ها به شمار می‌رود که با مدیریت چند روحانی در این کلاس‌ها حضور می‌یابند.

شکل‌گیری تیم‌های ورزشی گروهی در این عرصه یکی از اقدامات است؛ چرا که معتقدیم با برگزاری این دوره‌ها، نوجوانان و جوانان انگیزه مضاعفی پیدا کرده و نشاط و شادابی در بین این قشر که از اهمیت زیادی برخوردار است، ایجاد خواهد شد رضایی‌نیا با تاکید بر اینکه در حوزه ورزش نیز چند نکته را در این مناطق به اجرا می‌گذاریم، گفت: شکل‌گیری تیم‌های گروهی در این عرصه یکی از اقدامات است؛ چرا که معتقدیم با برگزاری این دوره‌ها، نوجوانان و جوانان انگیزه مضاعفی پیدا کرده و نشاط و شادابی در بین این قشر که از اهمیت زیادی برخوردار است، ایجاد خواهد شد.

وی یکی از دغدغه‌های این مناطق را موضوع اشتغال افرادی دانست که بعد از ترک موادمخدر دوباره به جمع خانواده بازمی‌گردند، عنوان کرد: در همین راستا با شرکت‌های تولیدی رایزنی‌های لازم صورت گرفته تا این افراد بعد از ترک اعتیاد مشغول به کار شده و درآمدی برای خود کسب کنند.

این فعال اجتماعی، بیشترین آسیب اجتماعی در این منطقه را که حاشیه‌نشین است، آسیب‌های مربوط به کانون خانواده دانست و گفت: اگر بتوانیم در این منطقه بحث خانواده را از هر حیث تقویت کنیم، گام بلندی در راستای رفع آسیب‌های حوزه خانواده خواهیم برداشت. کانون خانواده از جهات مختلف آسیب‌پذیر است، به همین خاطر باید همه این نقاط را شناسایی کنیم.

۵روایت ازمبلغان گمنام در روستاهای ایران/از مردم،با مردم،برای مردم

وی در خصوصی بازخورد این فعالیت‌ها تا به امروز اظهار کرد: یکی از بازخوردهای مهم این اقدام، محور قرار داده شدن مسجد به واسطه اعتماد مردم است و به همین خاطر تلاش کردیم در همه کارها مسجد محوری را ملاک قرار دهیم که محور بودن مسجد یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است.

رضایی‌نیا ادامه داد: به همین خاطر یکی از خروجی‌های مهم این کار بعد از اعتماد مردم به مسجد، ورود عموم در کارهای فرهنگی از جمله محرومیت‌زدایی است و تلاش می‌شود بیشتر کارها توسط خود مردم انجام شود.

وی راجع به کمک‌هایی که تا به امروز از سوی نهادهای مختلف محقق شده است، یادآور شد: بیشترین کمک‌هایی که تا به امروز دریافت کردیم، از سوی سازمان تبلیغات اسلامی بوده و متأسفانه از سوی سایر نهادها کمکی دریافت نکرده‌ایم. هر چند سپاه استان نیز در بحث تجهیزات کمک‌حال ما بوده است.

این روحانی مستقر در منطقه حاشیه‌نشین کوی فاطمیه زنجان ابراز کرد: انتظار داریم دستگاه‌ها در این خصوص کمک کنند، هر چند تا به امروز در این زمینه کوتاهی شده است.

وی با یادآوری اینکه مردمان ساکن در این مناطق از قشر خاکستری جامعه هستند، عنوان کرد: در منطقه کوی فاطمیه زنجان خانه بهداشت، مدرسه، نانوایی، مکان تفریحی و … وجود ندارد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید