کد خبر: 374024
۰
۰
نسخه چاپی

معرفت افزایی هدف مجالس اهل بیت(ع)

به گزارش خبرنگار مهر جلسه هم اندیشی هیئات مسلمیه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) عصر امروز (شنبه ۱۱ تیر) در این آستان برگزار شد.

در این جلسه عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: دشمن علیه نظام شمشیر را از رو بسته و از هر فرصتی برای ضربه زدن بهره می‌برد.

بر این اساس به منظور برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم مسلمیه بهتر است همکاری و همراهی با نیروی امنیتی و انتظامی به منظور تأمین امنیت رعایت شود و به قوانینی که از سوی تبلیغات اسلامی مقرر شده، عمل گردد.

وی افزود: دوست و دشمن این مراسم را پیگیری می‌کنند. این مراسم به مدت سه شب از صدا و سیما پخش خواهد شد. امسال پس از دو سال از اینکه آئین مذهبی و سنتی مسلمیه در فهرست آثار ملی ثبت شد باشکوه‌تر برگزار خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امید است که مراسم در امنیت کامل و با بهره مندی از مداحان و افرادی که تلاش دارند این مراسم به خوبی برگزار شود مردم بتوانند از نتایج آن بهره ببرند.

وی با طرح این سوال مبنی بر اینکه فلسفه عزاداری برای امام حسین (ع) چیست؟ پاسخ داد: پاسخ به این سوال باید همان باشد که اهل بیت بیان می‌کنند. در زیارت اربعین آمده امام حسین (ع) خودش را در راه خدا تقدیم کرد تا مردم از جهالت، نادانی و سرگردانی نجات یابند و به سرمنزل مقصود برسند.

وی گفت: جلسات دینی نیز باید مردم را از جهالت و نادانی نجات دهد. امروز با توجه به تهاجم گسترده دشمنان اسلام می‌توان این فراز را بهتر درک کرد چرا که به برکت همین محرم و صفر بود که اسلام باقی ماند. بنابراین جلسات باید به این سمت و سو برود تا باعث هدایت و ایمن ماندن مردم از انحرافات شود.

قاضی عسکر با اشاره به حدیث دیگری تصریح کرد: طبق صریح روایات؛ اهل بیت مجالسی که در آن معارفشان احیا و علوم آنان آموزش داده می‌شود را دوست دارند، بنابراین در پرتوی مجالس عزاداری باید معارف اهل بیت احیا شود.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی ادامه داد: قطعاً کسانی که معارف اهل بیت را برای مردم باز گو می‌کند از اولیای الهی تبعیت کرده است. ائمه اطهار مانع بدآموزی و استفاده غلط از این مجالس شدند و مسیر را به گونه‌ای ترسیم کردند که مردم دچار انحراف و گمراهی نشوند. برای مثال کسی که نماز نمی‌خواند نباید تصور کند که با شرکت در مجالس عاشورای حسینی همه گناهانش بخشیده می‌شود چرا که طبق صریح روایات؛ کسی شیعه اهل بیت است که از امر الهی اطاعت و تبعیت کند.

وی بیان داشت: همچنین امام صادق(ع) می‌فرمایند به شیعیان ما بگویید به ولایت ما اهل بیت نمی‌رسند مگر اینکه اهل ورع بوده و با خواهر و برادران دینی خود اهل مواسات باشند؛ بنابراین کسی که به مردم ظلم و ستمی می‌کند از ما نیست.

قاضی عسکر با استناد به روایتی از امام رضا گفت: حضرت می‌فرمایند مواظب باشید درباره ما غلو نکنید کسانی که دشمن و مخالف ما هستند اخباری را در فضائل ما جعل می‌کنند و به سه قسمت تقسیم می‌سازند. نخست نسبت به جایگاه و منزلت ما غلو کرده و روایاتی جعل می‌کنند تا بتوانند اهل بیت را تا حد الوهیت بالا می‌برند، گاهی اوقات نیز روایاتی جعل می‌کنند که ما را از جایگاه و منزلتی که داریم تنزل دهند و دیگر در مجالس ما از نقاط منفی دشمنانمان می‌گویند تا آتش دشمنی را تشدید کنند. امروز وهابیت چنین است. قرآن کریم می‌فرماید به مقدسات آنان اهانت نکنید تا به مقدسات شما اهانت نشود بنابراین مجالس اهل بیت باید هدف مند و بر اساس اصول و شاخصی که اولیای الهی تعیین کردند برگزار شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: مداحان، سخنوران و برگزار کنندگان مجالس اهل بیت باید این مجالس را به نیت احیای معارف اهل بیت برگزار کنند. این مجالس به قدری قوی و قدرتمند است که در طول تاریخ کسی نتوانسته آن را متوقف سازد بنابراین از ظرفیت این مجالس باید بهره برد.

وی افزود: مطالبی که در این مجالس ارائه می‌شود نباید ضعیف و بی محتوا باشد. این نوع مراسمات با توجه به شرایط کنونی که جوانان در معرض شدیدترین تهاجم فرهنگی قرار دارند باید معرفت افزا باشد. مداحان از اشعاری استفاده کنند که باعث تقویت باورهای دینی مخاطبان شود. نحوه ذکر مصیبت نباید به گونه‌ای باشد که زیبنده مجالس اهل بیت نیست.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید