کد خبر: 374126
۰
۰
نسخه چاپی

مسیر دوطرفه نظافت شهری بین شهروندان و شهرداری

گزارش سامانه ارتباط مردمی 137 در خردادماه سال جاری، لزوم آموزش‌های فرهنگ شهروندی در بعضی از مناطق قم در حوزه نظافت شهری را نشان می‌دهد.

مسیر دوطرفه نظافت شهری بین شهروندان و شهرداری

به گزارش قم پرس : سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ شهرداری قم در سال‌های گذشته علاوه بر پیگیری مطالبات مردم و ارجاع آن به سازمان‌ها و مناطق مربوطه، گزارش‌های تفکیک‌شده‌ای را به‌صورت منظم ارائه می‌دهد که می‌توان بیشترین مطالبات مردمی و مشکلات شهر را در این گزارش‌ها به‌خوبی مشاهده کرده و آسیب‌شناسی کرد.

در آخرین گزارش سامانه که مربوط به خردادماه سال جاری است، برای چندمین بار این “معابر پیاده‌رو و سواره‌رو نیاز به نظافت دارد” در صدر پیام‌ها بوده و در مناطق هشتگانه ۶۲۴ پیام با این موضوع ثبت‌شده است که رتبه اول آن مربوط به ۱۶۳ پیام برای منطقه ۶ و بعدازآن منطقه ۲ با ۱۵۴ بوده و کمترین پیام‌ها نیز مربوط به مناطق ۸ و ۷ با ۱۶ و ۱۷ پیام است.

همچنین پیام “عدم جمع‌آوری زباله” نیز ۳۲۴ پیام را در همه مناطق به خود اختصاص داده که بیشترین پیام مربوط به مناطق ۶ و ۲ با تعداد پیام‌های ۱۳۷ و ۸۹ و کمترین پیام‌ها نیز مربوط به مناطق ۸ و ۷ با تعداد پیام ۱ و ۳ است.

این اختلاف پیام‌ها با توجه به مدیریت تقریباً یکسان جمع‌آوری زباله‌ها در مناطق جای تأمل و توجه بیشتری دارد.

جمع‌آوری ۶۰۹ تن زباله در شهر قم در طول شبانه‌روز

سید عبدالله میرابراهیمی مدیرعامل سازمان مدیریت بر پسماند شهرداری قم متوسط زباله‌ای که به‌صورت شبانه‌روزی در شهر قم جمع می‌شود را ۶۰۹ تن زباله اعلام کرده که توسط ماشین‌های پرس و نیسان‌ها جمع‌آوری می‌شود و تعداد خودروهای جمع‌آوری زباله و نیروها نیز بر اساس مساحت و جمعیت منطقه متغیر است.

و همچنین بر اساس گزارش‌های سازمان مدیریت پسماند و مناطق نظافت معابر نیز به‌صورت منظم از ساعت ۹ شب تا ۷ صبح انجام می‌شود ،اما این حجم از پیام‌ها در مناطق ۶ و ۲ و مقایسه آن با مناطق ۷ و ۸ نشان می‌دهد جدا از نیاز رسیدگی شهرداری به این مطالبه مردم، باید به عوامل دیگری نیز توجه کرد.

جمع‌آوری ۱۲ درصد از زباله‌ها خارج از نوبت در شهر قم

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم در این زمینه یکی از مشکلات شهر در جمع‌آوری زباله‌ها را عدم همکاری شهروندان در رعایت ساعت خروج زباله‌ها اعلام کرد.

سید محسن میرهادی جمع‌آوری ۱۲ درصد از زباله‌ها را در خارج از نوبت علاوه بر تحمیل هزینه‌ای مضاعف به شهر، عامل نارضایتی سایر شهروندان و کثیفی معابر می‌داند.

باید بدانیم نظافت و تمیزی شهر نیاز به همکاری دوسویه بین شهروندان و شهرداری داشته و این مسئولیت بر عهده هر دو طرف است که به نظر می‌رسد شهروندان بعضی از مناطق به‌خوبی آن را رعایت نکرده و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

البته در قراردادهای جدید پیمانکاران سازمان پسماند، به موضوع فرهنگ‌سازی و آموزش توجه ویژه‌ای شده و بحث اطلاع‌رسانی نیز در آن لحاظ شده است.

اما دراین‌بین نقش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و همچنین انجمن‌های مردم‌نهاد در خصوص کار در حوزه فرهنگ شهروندی در مناطق ۶ و ۲ نیز به‌خوبی احساس می‌شود و امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و منظم در این حوزه به‌زودی آمار درخواست‌ها و مطالبات مردمی در این دو موضوع نیز کاهش چشم‌گیری داشته باشد.

انتهای پیام/****ن

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید