کد خبر: 374163
۰
۰
نسخه چاپی
رییس دادگستری استان قم :

موضوع تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی تمامی دستگاه های مسئول است

رییس دادگستری استان قم گفت: موضوع تخلفات ساختمانی مسئله مهمی است که نیازمند هم افزایی تمامی دستگاه های مسئول این بخش است.

 موضوع تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی تمامی دستگاه های مسئول است

به گزارش قم پرس: حجت الاسلام و المسلمین علی مظفری رییس دادگستری استان قم در دیدار اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم که به مناسبت هفته قوه قضاییه صورت گرفت با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش اظهار داشت: موضوع تخلفات ساختمانی مسئله مهمی است که نیازمند هم افزایی تمامی دستگاه های مسئول این بخش است.

رییس کل دادگستری قم گفت: وقوع حادثه متروپل آبادان تلنگری شد تا آحاد جامعه و مسئولین نسبت به موضوع ایمنی ساختمان ها و رعایت ضوابط ساخت و ساز حساسیت لازم را پیدا کنند و البته نباید با گذشت زمان از این حادثه، اهمیت این موضوع کمرنگ شود.

وی با تاکید بر امر پیشگیری از وقوع چنین حوادثی عنوان کرد: اینکه بعد از حادثه به دنبال مقصر بگیریم مطلوب نیست و اساساً باید تدابیر و پیش بینی های لازم برای جلوگیری از اینگونه حوادث قبل از وقوع آنها اندیشیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری افزود: در حوزه تخلفات ساختمانی مقرر شد با برگزاری جلساتی با حضور تمامی دستگاه های مسئول در این حوزه، حیطه مسئولیت های قانونی هر نهاد مشخص و بر اجرای قانون تاکید شود.

رییس کل دادگستری قم عنوان کرد: دستگاه قضایی در استان قم حامی نهادها و دستگاه ها در راستای انجام وظایف قانونی آنان است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز در این دیدار اظهار داشت: این دیدار به مناسبت هفته فرارسیدن قوه قضاییه و به جهت تقدیر از تلاش های دستگاه قضایی در استان قم صورت گرفته است و یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و یاران باوفایش که در حادثه هفتم تیرماه سال ۶۰ به شهادت رسیدند را گرامی می داریم.

امین مقومی با اشاره به موضوعات مختلف در حوزه کاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: بعد از وقوع زلزله های مختلف در کشور و در این اواخر حادثه متروپل ، جامعه نسبت به موضوع ایمنی ساختمان و رعایت مقررات ملی ساختمان حساس شده و امیدواریم همه دستگاه های مسئول به وظایف خود در راستای اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که موجبات سکونت ایمن برای ساکنان را فراهم می کند عمل کنند.

وی افزود: بعد از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان جلسات متعددی در سطح استان در راستای آسیب شناسی ساختمان های ناایمن استان قم برگزار شد تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شود و البته نباید این موضوع مهم در گذر زمان به فراموشی سپرده شود.

مقومی عنوان کرد: برخی از بناها در استان قم که دارای مشکلات ایمنی هستند همانند پاساژ های قدیمی، بر اساس قانون نظام مهندسی ساخته نشدند و مقاوم سازی برخی از آنان نیز فایده ای ندارد.

وی ادامه داد: ساختمانی هایی که تخلف کردند قبل از ارجاع به کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها می بایست برخورد به موقع در راستای توقف تخلفات صورت گیرد که هم اکنون به صورت کلی اینگونه نیست.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن ارسال گزارش های مرحله ای ناظران اظهار داشت: در این راستا هماهنگی های خوبی بین نظام مهندسی و شهرداری صورت گرفته و این امر موجب شده تا برخورد با تخلفات در زمان کمتری صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه در حال حاضر برخی از ساختمان ها در قم پایان کار ندارند بیان داشت: این امر نیز موجب نگرانی است و نمونه هایی در سالهای اخیر داشته ایم که به علت عدم دریافت پایان کار و رفع نواقص احتمالی، دچار حادثه شدند و برخی از آنها نیز چندین سال است که مراحل قضایی خود را طی می کنند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع مجری ذیصلاح در ساخت و سازها گفت: این امر بسیار مهم است و دستگاه قضایی نیز می تواند در این زمینه دستورات لازم برای توقف ساختمان هایی که فاقد مجریان ذیصلاح هستند صادر کند که البته در سالهای اخیر شاهد همکاری های خوبی از سوی دستگاه قضایی استان در این زمینه بودیم.

مقومی همچنین عنوان کرد: برخی از پروژه های بزرگ به بهانه داشتن دفتر فنی ساخت و ساز انجام می دهند و امروز دارای مشکلاتی هستند و کسی مسئولیت پاسخگویی آن را نمی پذیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث داوری جز وظایف ذاتی سازمان نظام مهندسی ساختمان است افزود: از دستگاه قضایی استان انتظار داریم در موضوعات مرتبط از داوری و نظرات کارشناسی سازمان استفاده کند و شعبه ویژه ای برای بررسی پرونده های حوادث ساختمانی ایجاد شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: ورود دلالان و افراد فاقد صلاحیت در امر ساخت و ساز از جمله چالش های عرصه ساختمان سازی قم است که در این خصوص نیازمند حمایت های دستگاه قضایی در جهت برخورد با متخلفین این حوزه هستیم.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید