کد خبر: 375302
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

اکران رایگان؛ از حمایت تا آسیب

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، اکران رایگان سینماهای حوزه هنری، برای دومین باری است که طی هفته‌های اخیر صورت می‌پذیرد. ۲۱ تیرماه امسال نیز ۲ فیلم بدون قرار قبلی و هناس به مناسبت روز حجاب و عفاف، مشمول اکران رایگان شدند.

در فرآیند اجرایی این اکران‌های رایگان، ۳ نکته بسیار مهم نهفته است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

۱. انتخاب فیلم‌ها و مناسبت‌هایی که قرار است طی آن، اکران‌های رایگان یا نیم‌ها صورت بپذیرد، باید با هوشمندی بالایی انجام شود تا جبهه‌گیری خودی و غیرخودی در میان فیلمسازان شکل نگیرد. طی ماه‌های اخیر، تمامی این اکران‌های یارانه‌ای، مشمول فیلم‌های دولتی بوده و شاید این نکته، فیلمسازان مستقل را ناراضی کند. بنابراین بسیار هوشمندانه خواهد بود که در مناسبت‌های مختلف، فیلم‌هایی از سینمای مستقل که به فراخور آن مناسبت، گزینه خوبی محسوب می‌شوند نیز در این طرح‌ها گنجانده شود.

۲. در شکلی غایی و هدفمند، اساسا این اکران‌های رایگان، چندان متناسب با شان سینمای امروز ایران و جایگاه بارز آن نیست. طرح‌هایی از این دست، آورده‌ای برای اقتصاد سینمایی ندارند و در شکلی دیگر، این گرا را به دایره‌ای از مخاطبان می‌دهند که سینما را به صورت رایگان دنبال کنند. متاسفانه طرح‌هایی از این دست، در راستا و موازات همان نگاهی هستند که بسیاری از مخاطبان را مجاب کرده تا چند ماه دوام بیاورند تا بتوانند یک فیلم را به صورت رایگان، در اینترنت دانلود کرده و به صورت خانوادگی مشاهده کنند. بنابراین بهترین مشی حمایتی از فیلم‌ها در مناسبت‌های مختلف، نیم‌بها کردن بلیت سینما است تا سالن‌های تاریک با رایگان شدن، به ابزاری دم‌‎دستی تبدیل نشوند.

۳. در تمام این اکران‌های رایگان و نیم‌بهایی که طی ماه‌های اخیر صورت پذیرفته، شاهد استقبال خیره‌کننده مخاطبان بوده‌ایم. این میزان استقبال، برای چندمین بار این گزاره را تثبیت کرده که بالا بودن قیمت بلیت، بزرگ‌ترین مشکل در مسیر استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده است. گزاره‌ای که با وجود چندین بار اثبات عملی، باز هم از سوی مدیران سینمایی جدی گرفته نمی‌شود و طرح‌های مفیدی چون بلیت شناور یا افزایش روزهای نیم‌بها در دست‌انداز تصمیم‌گیری‌ها قرار دارد که امید است با اجرایی شدن این قبیل طرح‌ها، روند استقبال از فیلم‌های روی پرده، با شکوه بیشتر همراه شود.

طرح رایگان نمایش فیلم‌ها، چندان مورد رضایت سینمادارها نیست و بدین‌ترتیب می‌توان با اجرای طرح‌های جایگزین که شانیت سینما را نیز حفظ می‌کند، شرایطی را به وجود آورد که هم اقتصاد سینما با رونق نسبی مواجه شود، هم وحدت در میان سینماگران جایگاه یابد و هم سینمادارها، علاوه بر سهم مالی، رضایت بیشتری به نسبت شرایط کنونی داشته باشند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.