کد خبر: 375303
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

نیم قرن با ناغارا از استاد وحید اسداللهی تجلیل می‌کند

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی اکو، این موسسه با همکاری موسسه فرهنگی هنری دنگ دنگ کوبان آیین بزرگداشت استاد وحید اسداللهی با عنوان نیم قرن با ناغارا و رونمایی از آلبوم توت آغاجی (درخت توت) را در روز پنجشنبه (ششم مرداد) برابر با ۲۸ جولای سال ۲۰۲۲، ساعت ۱۵ برگزار می‌کند.

قرار است در این مراسم از تلاش های بی وقفه و خدمات شایسته استاد وحید اسداللهی نوازنده و هنرمند معروف ایران که در معرفی موسیقی سنتی ایران و آذربایجان تلاش های فراوان انجام داده است، تمجید و از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان نشان درجه یک هنری، دکترا اهدا شود.

در این مراسم رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمعی از پیشگامان موسیقی درباره نقش و جایگاه استاد اسداللهی در رشد موسیقی و خدمات ارزشمند او سخنرانی خواهند کرد.

اجرای سه قطعه موسیقی گروه استاد اسدالهی از دیگر بخش‌های این مراسم است. همچنین در این برنامه از آلبوم موسیقی بی‌کلام توت آغاجی (درخت توت) که با تلاش‌های استاد اسداللهی منتشر شده است، رونمایی می‌شود.

در این نشست علاوه بر شخصیت‌های فرهنگی و اساتید پیشکسوت عرصه موسیقی، دیپلمات‌ها و تعداد زیادی از هنرمندان و علاقه‌مندان استاد اسداللهی نیز حضور خواهند داشت.

«نیم قرن با ناغارا» از استاد وحید اسداللهی تجلیل می‌کند

وحید اسداللهی موسیقی‌دان و نوازنده پیشکسوت ناغارا و قاوال (دایره) متولد ۱۳۳۹ در اردبیل است، وی در ۱۱ سالگی از برادرش قاوال نوازی را فراگرفت. پس از آن نزد هوشنگ زیوه نواختن نقاره را آغاز کرد. در ۱۶ سالگی با علی سلیمی نوازنده برجسته تار آشنا شد و چند سال به عنوان نوازنده نقاره او را همراهی کرد. وی در ۲۹ سالگی به جمهوری آذربایجان رفت و تحت تعلیم الماس قلی اف تکنیک‌های ممتاز نوازندگی را آموخت.

اسدالهی با ارکسترهای موسیقی در جمهوری آذربایجان همکاری داشته و به عنوان نخستین تکنواز خارجی نقاره در ارکستر فیلارمونیک باکو عضویت دارد. وی برنامه‌های متعددی را در کشورهای مختلف نظیر کانادا، آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا اجرا کرده‌است. رحمان اسداللهی برادر بزرگتر وی و از نوازندگان ساز قارمان است. وی تاکنون ۲ بار موفق به کسب مقام اول در جشنواره موسیقی فجر شده‌ است. برخی از او به عنوان پدر نقاره ایران یاد می‌کنند.

حضور موفق در جشنواره‌های مختلف موسیقی، دو بار کسب مقام اول در جشنواره موسیقی فجر و عضویت در هیئت داوران جشنواره موسیقی نواحی (کرمان ـ ۱۳۸۰) در کارنامه هنری او ثبت شده است.

آلبوم‌های دوگاه، ریتم‌های آذربایجان، ماهور هندی، دست افشان و وصال و ضرب آذر (دونوازی تنبک و نقاره با همکاری کامبیز گنجه‌ای (تنبک)) و رقص‌های آذربایجان (همنوازی با غلام میرزا یف (دودوک)، ناطق میرزایف (گارمون) و جیحون حسین اف (پیانو) از آثار شاخص اسداللهی هستند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.