کد خبر: 375354
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

مرگ با پلونیوم ۲۱۰؟

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه ایرنا، یاسر عرفات در آغاز دهه ۹۰ میلادی دولت اسرائیل را به رسمیت شناخته بود و به مذاکره با اسحاق رابین نخست‌وزیر وقت اسرائیل پرداخت. این مذاکرات منجر به عقد پیمان اسلو بین اسرائیل و فلسطین شد. رابین، یاسر عرفات و شیمون پرز به خاطر این پیمان جایزه صلح نوبل را دریافت کردند.

عرفات به خاطر شرکت در این مذاکرات دوستان و دشمنان بسیاری پیدا کرد. رابین هم که با این حرکت، خشم افراطی‌های اسرائیل را برانگیخته بود در سال ۱۹۹۵ توسط جوانی ۲۵ساله ترور شد.

از ترور رابین که بگذریم، بیماری شدید و مرگ ناگهانی عرفات هم در سال ۲۰۰۴ حرف و حدیث‌های فراوانی به همراه داشت و گروهی آن را به دولت اسرائیل نسبت دادند.

شکایت همسر

برای مثال سهی عرفات، بیوه یاسر عرفات با گذشت سال‌ها همچنان معتقد است همسرش بر اثر مسمومیت با پلونیوم ۲۱۰ کشته شده است. پلونیوم ۲۱۰ یک ماده بسیار سمی رادیواکتیو است. استناد سهی به آزمایشی است که متخصصان سوئیسی روی جسد عرفات انجام داده‌اند. آزمایشی که نشان داد در استخوان دنده و لگن خاصره عرفات، ۱۸ برابر بیش از حد معمول پولونیم ۲۱۰ وجود دارد.

کارشناسان سوئیسی حتی گزارش کردند که در بخشی از خاک اطراف جسد که مایعات بدن عرفات را به خود جذب کرده است، همین مقدار پلونیوم ۲۱۰ وجود داشته است. اکتبر ۲۰۱۳ یعنی یک ماه قبل از این گزارش متخصصان سوییسی، همکاران روسی آنها اعلام کرده بودند که در جسد عرفات نشانه‌ای از پلونیوم ۲۱۰ نیست.

مرگ با پلونیوم ۲۱۰؟
سهی عرفات (نفر اول از راست)

بعد از اعتراضاتی از سوی فلسطینی‌ها و همسر عرفات، هیئتی مرکب از متخصصان بیوپزشکی فرانسه، سوئیس و روسیه تشکیل شدند تا هرکدام جداگانه روی یک‌سوم باقی‌مانده جسد عرفات تحقیق کنند. البته فرانسوی‌ها از این کار خودداری کردند.

مقامات دولت خودگردان فلسطینی طی کنفرانسی خبری اعلام کردم که تحقیقات نشان می‌دهد که عرفات رهبر سابق سازمان آزادی‌بخش فلسطینی‌ها به مرگ طبیعی نمرده است.

عرفات دشمنان زیادی داشت

سهی عرفات هم با استناد به گزارش کارشناسان سوئیسی گفت: این گزارش نشان می‌دهد که همسرم ترور شده است. او در دنیا دشمنان بسیاری داشت و نمی‌توانم به طور مستقیم کسی را متهم به قتل او کنم.

با توجه به سابقه بد اسرائیل در ترور شخصیت‌های فلسطینی، شمار زیادی از فلسطینی‌ها اسرائیل را متهم به قتل عرفات می‌کنند اما دولت اسرائیل بارها این اتهام را رد کرده است.

یاسر عرفات در اکتبر ۲۰۰۴ دچار بیماری ای شدید شد. منابع رسمی فلسطین بیماری او را آنفلوانزایی حاد اعلام کردند. بیماری عرفات تشدید شد و او برای بهبودی به یک بیمارستان نظامی در حومه پاریس انتقال داده شد. اما طولی نکشید که خبر مرگ او در رسانه‌های دنیا پیچید. گزارش پزشکی اولیه، سکته ناشی از اختلال خونی را علت مرگ او دانستند.

مرگ با پلونیوم ۲۱۰؟
شیخ تیسیر التمیمی با اطمینان می گوید عرفات بر اثر مسمومیت درگذشته است

شیخ تیسیر التمیمی مفتی سابق تشکیلات خودگردان که در روزهای آخر زندگی یاسر عرفات در بیمارستان همراه او بود می‌گوید: ساعاتی پس از مرگ عرفات او را شستیم، به جسد وی نگاه کردم، خون‌ریزی قطع نشده و همچنان از منافذ پوست و بخش‌های مختلف بدنش ادامه داشت، لکه‌هایی آبی و قرمز روی بدن، دستان و پاهایش مشاهده می‌شد، این چیزی است که به یاد دارم. عرفات هنوز دچار خون‌ریزی بود. برای اینکه بتوانیم خون‌ریزی را بند بیاوریم و وی را غسل دهیم، از پزشکان خواستم چسب‌زخم بیاورند، آنها آوردند. از پزشکی که چسب‌زخم را آورده بود، پرسیدم چرا پس از چند ساعت مرگ عرفات هنوز دچار خونریزی‌ است و آیا این عجیب به نظر نمی‌رسد؟ پزشک گفت: «احتمالاً وجود برخی مواد سمی در بدن وی موجب رقیق‌شدن خون و مانع از لخته ‌شدن آن می‌شود.» از آن زمان بود که دریافتم عرفات مسموم شده است.

برای مشاهده عکس های تاریخی ایرنا به این نشانی https://instagram.com/irna_tarikh?igshid=YmMyMTA۲M۲Y= مراجعه کنید.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.