کد خبر: 375378
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
معاون رئیس‌جمهوری:

دولت سیزدهم به دنبال اولویت‌بندی و حمایت در سایبر است نه محدودیت و دخالت

دکتر «سیدمحمد حسینی» معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری در آیین افتتاحیه «نخستین کنفرانس بین‌المللی رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» که از صبح چهارم تیرماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گشایش یافت به ایراد سخنانی در خصوص اهمیت فضای مجازی و لزوم توجه به آن و نیز برنامه‌های دولت سیزدهم در این خصوص پرداخت که متن آن را در ادامه می‌خوانیم:

دولت‌ها برای تبیین نکات مثبت خودشان به رسانه احتیاج دارند

سیدمحمد حسینی به اهمیت نقش رسانه در حال حاضر اشاره کرد به گونه‌ای که در شرایط کنونی هر فردی می‌تواند از طریق فضای مجازی از رسانه‌ها استفاده کند.

به گفته معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری به دلیل اینکه رسانه‌ها روز به روز پیچیده‌تر می‌شوند باید اهمیت بیشتری به آن‌ها داد.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری: نتیجه حکمرانی سایبری در کشور ایجاد امنیت اجتماعی، امنیت فعالیت اقتصادی مردم، ارتباطات سالم، توسعه و تسریع در خدمات اجتماعی و ناامن‌سازی آن برای مفسدان و شیادان است

وی در ادامه بحث رسانه را برای دولت‌ها مهم دانست و یادآور شد: دولت‌ها برای اینکه بتوانند نکات مثبت خودشان را تبیین کنند به رسانه احتیاج دارند در غیر این صورت مخالفان می‌توانند بهترین برنامه‌ها را هم تقبیح کنند. امروزه به صرف گمان و شک و احتمال هم مطالب نوشته و بیشتر وقت‌ها هم جعل می‌شود. البته جنبه‌های مثبتش محفوظ است.

حسینی به این بخش از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد که «اگر من این مسئولیت خطیر را نداشتم، مسئولیت فضای مجازی را بر عهده می‌گرفتم».

نمی‌توانیم فضای سایبری را رها کنیم

به گفته معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری ما در دینمان اینگونه داریم که مطالب بدون تحقیق و بررسی منتقل نشود اما در حال حاضر به این مساله که مطالب را بدون تحقیق و بررسی منتقل نکنیم، توجه نمی‌شود.

نتیجه حکمرانی سایبری در کشور ایجاد امنیت اجتماعی، امنیت فعالیت اقتصادی مردم، ارتباطات سالم، توسعه و تسریع در خدمات اجتماعی و ناامن‌سازی آن برای مفسدان و شیادان است. پس نمی‌توانیم فضای سایبری را رها کنیم و مدیریت آن ضرورت دارد.

باید از فرصت فضای سایبری استفاده کنیم

دکتر حسینی با یادآوری بیانات رهبر انقلاب مبنی بر این که «یارانه‌ها و فضای مجازی که در اختیار شماست اگر بتوانید این‌ها را یاد بگیرید می‌توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران نفر برسانید این فرصت فوق‌العاده‌ای است مبادا این فرصت را ضایع کنید که خداوند از من و شما سوال خواهد کرد» عنوان داشت: تک تک ما در روشنگری و پاسخ به شبهات مسئولیت داریم و باید از این فرصت استفاده کنیم.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور قدرت سایبری را یکی از مولفه‌های اقتدار ملی دانست و اظهار داشت در گذشته نیروی دریایی، هوایی، زمینی و فضایی داشتیم اما در شرایط کنونی فضای سایبری یکی از این‌ها است.

در شرایط فعلی شعار دولت مردمی و عدالت‌محور این است که باید ایران، ایران قوی باشد. بنابراین در مسیر اقتدار جهانی ما باید در مسیر حکمرانی سایبری قدم برداریم.

دانشمندان ایرانی می‌توانند معماران فضای سایبری باشند

حسینی با تاکید بر این‌ که دانشمندان ایرانی می‌توانند معماران فضای سایبری باشند، یکی از ماموریت‌های مهم شورای عالی فضای مجازی را تنظیم سیاست‌های حکمرانی فضای سایبری کشور دانست که باید حکیمانه و عالمانه انجام شود.

دکتر حسینی: یکی از ماموریت‌های مهم شورای عالی فضای مجازی تنظیم سیاست‌های حکمرانی فضای سایبری کشور است که باید حکیمانه و عالمانه انجام شود

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری به مساله کلاهبرداری در فضای سایبری اشاره کرد و گفت که باید مقررات خاصی در این فضا وجود داشته باشد و امیدوار هستیم که در این دولت شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود.

حمایت از کسب و کار دیجیتال یکی از برنامه‌های این دولت است. حکمرانی سایبری ضمن اینکه باید به روز باشد باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد.

باید سواد رسانه‌ای حتی به توده‌های مردم انتقال یابد

به گفته دکتر حسینی حتی باید به توده‌های مردم نیز آموزش داده شود. مدیران ما نیز در این باره ضعف قابل توجهی دارند و گاهی اشتباهاتی می‌کنند که تبعاتی برای کشور دارد و جبرانش سخت است. اراده نظام و دولت سیزدهم است که با بهره‌گیری از دانشمندان و متخصصان، سواد سایبری افزایش پیدا کند.

باید از علما درخواست شود در بحث فقه رسانه هم کارهای بیشتری داشته باشند و ورود پیدا کنند. مرجع تقلید باید زنده باشد چون دائم مسایل جدید به وجود می‌آید که باید به آن ورود پیدا کرد.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری فضای مجازی را به چهارراهی آزاد برای تردد تشبیه کرد و بیان داشت بدون مدیریت این فضا نتیجه‌ای به جز تصادف نخواهیم داشت چراکه دنیای واقعی در حال غرق شدن در این دنیای نو پدید است.

معاون رئیس‌جمهوری: فضای مجازی چهارراهی آزاد برای تردد است که بدون مدیریت این فضا نتیجه‌ای به جز تصادف نخواهیم داشت

برای حکمرانی در فضای سایبری باید اولویت‌بندی کرد

دکتر حسینی به شاخص‌های حکمرانی در سایبر اشاره داشت و آن را شاخص قانون‌مداری، اثربخشی تامین منافع عمومی، امکان اظهارنظر و طرح ایده‌ها در فضای واقعی که ریشه در مبانی دینی و قانون اساسی ما دارند، برشمرد.

وی افزود: بازنویسی الگوی شایسته در فضای سایبری می‌تواند با کمترین چالش انجام شود. حکمرانی سایبری هم در متون رسمی شاخص‌هایی دارد. چارچوب‌هایی معلوم می‌شود و اصولی باید حاکم باشد. پس باید اولویت‌ها معلوم شود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری به سند تحول دولت سیزدهم پرداخت و افزود: در این سند ۳۷ مساله تدوین شده است. در این سند به وضعیت فعلی و راه‌های برون‌رفت اشاره شده و این که باید کاری انجام شود که برای کشور مفید باشد. البته این معنای دخالت و محدودیت ندارد بلکه حمایت و اولویت‌بندی است چرا که اگر نظارت وجود نداشته باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.