کد خبر: 375439
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پیام‌های تسلیتی برای حبیب هنر ایران

به گزارش خبرنگار تجسمی ایرنا؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی، رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر؛ رئیس حوزه هنری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، رییس موزه هنرهای معاصر تهران، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و ...در پیام‌هایی جداگانه‌ای درگذشت حبیب‌الله صادقی، هنرمند پیشکسوت نقاش؛ کاریکاتور وگرافیکن کشو را تسلیت گفتند.

پیام‌های تسلیتی برای حبیب هنر ایران

استاد صادقی؛ با زبان شیوای هنر، پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیت درگذشت این هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی نوشت: استاد حبیب‌الله صادقی هنرمند برجسته عاشورایی، چهره ماندگار هنر انقلاب و دفاع مقدس و قلم طلایی هنر ایران در آستانه ماه محرم تن را در میان زمینیان رها کرد، بر هُمای جان نشست و از عالم خاک پَرکشید تا بال در بال ملائک در پیشگاه معبودِ ازلی جایگاهی رفیع و مقامی شامخ یابد.

وی در ادامه پیام خود آورده است: آن زنده‌یاد که با زبان شیوای هنر، پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاد و جلوه‌هایی از زیبایی دین را به زبان تصویر نشان می‌داد؛ تصویرگر پیشاهنگ جبهه‌ی هنری انقلاب و مقاومت و جویبار زلال هنر ایران و انقلاب بود که در آثارش سراسر نبرد تاریکی و روشنایی را بازنمایی می‌کرد. هنرمندی که توش و توان خود را در راه ثبت حقیقت از منظر ولایت و بیان هنرمندانه‌ی آن چه در تاریخ انقلاب اسلامی رقم خورده بود، صرف کرد و جان‌های خسته‌ی مردمان عصر جدید را با هنر دینی و انقلابی آشنا ساخت. در میدان بود و در معرکه، عماروار. سینه سپرکرده ی انقلاب و هنرمندی در تراز انقلاب اسلامی که در دوران فعالیت درخشان خود خدمات و زحمات بسیاری در عرصه ترویج فرهنگ و هنر قرآنی کشید و در خلق آثار ماندگار و جاودان همتی وافر گماشت. آثار بی‌بدیلش، برجوشیده از روحیه انقلابی و مُلهم از تعالیم قرآن و سرشار از جسارت، نوآوری و زیبایی بود. او همواره در قامت یک هنرمند انقلابی و دلسوز، از آرمان‌های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پاسداری کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این پیام تسلیت خاطرنشان کرد: استاد صادقی در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس با آثارش در کنار مردم بود و باورها و آرمانهای مردم را نقش زد و تا آخرین ثانیه‌های زندگی در کارگاه با صفای خویش با حرفه پر مخاطره خود مأنوس بود و لحظه‌ای از ایفای صحیح آن دریغ نورزید. از نقاشی‌های انقلابی پیش از انقلاب تا کاریکاتورهای جسورانه‌اش علیه منافقین مسلح در دهه ۶۰، تا نقاشی کم نظیرش درباره فلسطین و قدس شریف تا تلاش مجاهدانه همه این سال‌های استاد در آخرین تابلوی نقاشی کم نظیرش با عنوان «در رسای سیمرغ» در باره سردار شهید سلیمانی، پایمردی این هنرمند بزرگ در انعکاس باورهای اسلامی و انقلابی در نقاشی قابل مشاهده است.

وی همچنین در این پیان تصریح کرد: این جانب دوستی عمیقی با این هنرمند بزرگ داشتم و طی دیدارهای اخیر بنای همکاری جدی برای فعالیت‌های برون مرزی و ماموریتی فرهنگی در خارج از کشور بود؛ ولی چقدر زود به ناگزیر وقت عزیمتش فرا رسید و مرغ جانش از قفس تن بیرون رفت و از منزلگاه خویش تا اقیانوس بی‌کران سفر کرد؛ و اینک ما نه تنها هنرمندی بزرگ که سفیر فرهنگی خود را نیز از دست داده‌ایم.

اسماعیلی پیام خود را اینگونه را پایان برد: با اندوه و دریغ فراوان درگذشت این هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی، کاریکاتور و گرافیک انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مقام معظم رهبری، خانواده محترم آن مرحوم، خصوصاً همسر ایشان و سایر بازماندگان و یاران همراه ایشان و همه‌ی اصحاب هنر انقلاب و آنان که دل در گرو هنر این مرز و بوم دارند، تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوندِ جان آفرین می‌خواهم روح پاکش را در فردوس برین زانو به زانوی اولیای حق به آسودگی و آرامش برساند و به بازماندگان آن مرحوم شکیبایی، سلامتی و عزت دنیا و آخرت عنایت فرماید.

پیام‌های تسلیتی برای حبیب هنر ایران

استاد صادقی باورها و آرمان‌های مردم را نقش زد

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت استاد حبیب‌الله صادقی، هنرمند روایتگر انقلاب و حماسه را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت معاون امور هنری چنین آمده است: بسمه تعالی؛ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ؛ خبر درگذشت اندوه‌بار هنرمند متعهد، انقلابی و پیشکسوت عرصه نقاشی، کاریکاتور و گرافیک استاد حبیب الله صادقی، موجب تألم و تأثر فراوان اینجانب شد.

سالاری در این پیام خاطرنشان کرد: استاد حبیب‌الله صادقی شخصیت بزرگی که عمر پربرکت خویش را با عشق و هنرمتعهدانه درهم آمیخته و سالها با جان و دل خود در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس با آثارش کنار مردم بود و باورها و آرمان های مردم را نقش زد؛ انقلابی بود و تفکر آرمانی داشت، همواره به دنبال ایجاد تحول، تجلی، قرائت و رهیافت جدید از روحیه انقلابی با زبان هنر، ثابت قدم پای آرمان های انقلاب اسلامی ایستاد.

معاون امور هنری در ادامه این پیام تسلیت یادآور شد: یقینا نام وآثار هنری این استاد و هنرمند پیشکسوت ارزشمند روایتگر انقلاب و حماسه برای همیشه در تاریخ هنر ایران اسلامی ماندگار خواهد بود. اینجانب فقدان این هنرمند پیشکسوت را به خانواده محترم ایشان، اصحاب فرهنگ و هنر تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر آرزومندم.

زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی؛ سنت نگارگری ایرانی را به آرمان انقلاب پیوند زد

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری نیز در پیام تسلیت خود در فقدان هنرمند پیشکسوت نقاشی و چهره ماندگار هنرانقلاب نوشت: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم؛ انالله‌وانا الیه راجعون؛ با اندوه فراوان استاد حبیب‌الله صادقی از پیشگامان هنر انقلاب و از هنرمندان نسل اول حوزه هنری چهره در نقاب خاک برد. ایشان استادی بود که سنت نگارگری ایرانی را که عمدتاً ماهیتی بزمی داشت، به آرمان انقلاب پیوند زد و نگارگری سیاسی و اجتماعی را پدید آورد. شخصیت ذو ابعاد صادقی نه فقط به عنوان هنرمند نقاش که به عنوان منتقد، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی در میدان‌های مختلف، پرچم هنر متعهد را در اهتزاز نگه داشت. استاد صادقی در سال‌های پایانی عمر درگیر معناکاوی مقاومت در میراث تمدنی ایران بود که با شهادت سردار عزیز بار دیگر دست به قلمو برد تا در اثری تاریخی ماجرای مقاومت از کاوه تا قاسم را به تصویر بکشد؛ دریغ که اجل فرصت ملاقات با نسخه نهایی این اثر را از همه ما سلب کرد.

دادمان در ادامه پیام یادآور شد: این فقدان تلخ را به خانواده محترم ایشان و همه اهالی و علاقه‌مندان هنر انقلاب تسلیت عرض می‌کنم؛ همچنین حالا که در آستانه ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین هستیم برای او که به تأسی از مولایش نمونه پایمردی عالمانه و هنرمندانه بر سر عقیده بود آرزوی سعادت ابدی می‌کنم و از خدای متعال درخواست می‌کنم در عقبی ما را به ایشان ملحق کند، ان‌شاءالله.

پیام‌های تسلیتی برای حبیب هنر ایران

فقدان استاد صادقی؛ خسارتی جبران‌نشدنی به جامعه هنرهای تجسمی است

بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران نیز در پی درگذشت حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته این فرهنگستان، پیام تسلیتی منتشر کرد.

متن این پیام بدین شرح است: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ؛ خبر درگذشت ناباورانه استاد حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته و رئیس گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر، هنرمند خلاق و خوش‌خُلق، جامعه هنری و علمی کشور را در سوگ و سوزی عمیق فروبرد. او هم در حوزه آفرینش و هم در حوزه آموزش هنر، نقشی مؤثر و ارزشمند از خود بر جای گذاشت. آخرین اثر او، اثر عظیم «در رثای سیمرغ تجلی»، راوی سِیر تاریخی رشادت‌های ایران‌زمین بود؛ اثری که نقش دلیرمردان این مرز و بوم را بر بومِ نقاشی ماندگار ساخت. فقدان او خسارتی جبران‌نشدنی به جامعه هنرهای تجسمی است. فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران درگذشت حبیب‌الله صادقی، را به خانواده داغدار او، شاگردان و دوستدارانش و جامعه هنری و دانشگاهی کشور تسلیت می‌گوید و از درگاه الهی غفران واسعه برای ایشان و صبر و سلامت برای عزیزانش خواستار است. روحش شاد و یادش گرامی باد!

فعالیت‌های این هنرمند نتایج و آثار پایداری برای فرهنگ و هنر کشور دارد

عبادرضا اسلامی کولایی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پیام تسلیت خود چنین نوشته است: حبیب الله صادقی هنرمند ارزشمند، سال‌ها در جریان حرفه‌ای و آموزش دانشگاهی هنر نقش فعالی داشت و فعالیت های این هنرمند و استاد هنر نتایج و آثار پایداری برای فرهنگ و هنر کشور دارد.

اسلامی در ادامه این پیام خاطرنشان کرد: صادقی در عرصه مدیریت هنری از جمله به عنوان رییس موزه هنرهای معاصر تهران به هنر و هنرمندان خدمت کرد. درگذشت هنرمند گرانقدر زنده یاد حبیب الله صادقی را به خانواده ارجمندش و جامعه هنری تسلیت می‌گویم و بهترین درجات را از درگاه خداوند متعال برای ایشان خواستارم.

پیام‌های تسلیتی برای حبیب هنر ایران

خدمات ارزنده استاد صادقی سرمایه‌ای بی‌بدیل برای هنر انقلاب اسلامی است

عبدالرضا سهرابی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی نیز در پیامی درگذشت این هنرمند را تسلیت گفته است. او در این پیام چنین نوشته است: بسم الله الرحمن الرحیم؛ انا لله و انا الیه راجعون؛ با نهایت تاسّف و تالّم، خبر جانکاه درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی، دکتر حبیب‌الله صادقی را دریافت کردم. دکتر حبیب‌الله صادقی از پیشگامان وارسته هنر انقلاب و از هنرمندان صاحب‌سبک رشته نقاشی بود که از عنفوان انقلاب شکوه‌مند اسلامی تا پایان دوران دفاع مقدس و سال‌های متمادی پس از آن، عمر شریف و پربرکت خود را صرف رشد و اعتلای هنر انقلاب و تربیت نسل ارزنده‌ای از هنرمندان متعهد و انقلابی ساخت.

سهرابی در فرازی دیگر از این پیام تصریح کرد: بدون‌شک تلاش‌های مجاهدانه و خدمات ارزنده این استاد پارسا که سرمایه‌ای بی‌بدیل برای هنر انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آمد، فراموش‌ناشدنی و فقدان او ثلمه‌ای عظیم و جبران‌ناپذیر برای هنر انقلاب اسلامی و هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی خواهد بود. در پایان، درگذشت این هنرمند مخلص و متعهد را به خانواده معزّز صادقی، هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و تمامی شیفتگان و دلبستگان آن استاد ارجمند تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن فقید فرهیخته، رحمت و غفران واسعه و برای عموم سوگواران و تعزیت‌داران، صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.

فقدان استاد حبیب‌الله صادقی؛ صدمه و ثلمه جبران‌ناپذیری است

سیدمحمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز در گذشت هنرمند متعهد، خوش نام و پیشکسوت هنر مقاومت را تسلیت گفت. متن پیام نادری به این شرح است: هوالباقی؛ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ... با نهایت تأسف و تأثر خبر ضایعه اسفناک فقدان همیشگی استاد مسلم و مبرز عرصه هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، فقید سعید استاد حبیب‌الله صادقی مایه تألم خاطر این‌جانب و جمع کثیری از دوستداران هنر انقلاب گردید. نقش مجاهدت گونه این استاد پیشکسوت و خوش‌نام که نسل‌های گوناگون از اوان روزهای انقلاب تا دوران شکوهمند دفاع مقدس با آثار وی خاطره دارند، بی‌شک در اذهان علاقه‌مندان به هنرمتعهد باقی خواهد ماند.

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح در ادامه پیام خود آورده است: این‌جانب به نمایندگی از خیل کثیر هنرمندان حوزه هنر مقاومت این ثلمه جبران‌ناپذیر را به خانواده و بازماندگان ایشان و دوستداران و علاقه‌مندان آن فقید سعید تعزیت و تسلیت عرض می‌نمایم و از درگاه خداوند منان جل جلاله در آستانه ماه عزای سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) علو درجات را برای آن عزیز سفرکرده مسئلت دارم.دراهش پر رهرو باد

پیام‌های تسلیتی برای حبیب هنر ایران

دغدغه اصلی استاد صادقی حفظ ماهیت هنر ایرانی و اسلامی بود

سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر هم در پیامی درگذشت هنرمند نامدار و مطرح عرصه نقاشی ‌حبیب‌الله صادقی را تسلیت گفت.

در متن پیام پوراحمدی می‌خوانیم: هوالباق؛ خبر درگذشت استاد حبیب الله صادقی هنرمند متعهد و توانای عرصه هنرهای تجسمی بار دیگر جامعه هنری را در غم فقدان یکی از بزرگان هنر انقلاب فرو برد. استاد صادقی از هنرمندان تأثیرگذار دوران معاصر و از پیشگامان هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی محسوب می شود. دغدغه اصلی او حفظ ماهیت هنر ایرانی و اسلامی بود و سال ها در جهت صیانت و اعتلای هنر انقلاب اسلامی تلاش کرد و کارنامه ای ماندگار از خود باقی گذاشت.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه این پیام خاطرنشان کرد: وی هنرمندی دغدغه‌مند بود و هنر خود را در خدمت تعالی جامعه و نشر مفاهیم متعالی به کار گرفت. بدون تردید گنجینه آثارماندگار وی در تاریخ هنر انقلاب و دفاع مقدس جاودانه خواهد ماند. اینجانب درگذشت این چهره پیشکسوت را به جامعه فرهنگ و هنر کشور و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال رحمت الهی برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی برای خانواده محترمش مسئلت می‌نمایم.

حبیب‌الله صادقی از درخشان‌ترین گوهرهای هنر متعهد انقلاب است

امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با انتشار پیامی درگذشت این هنرمند را چنین تسلیت گفته است: حبیب‌الله صادقی یکی از درخشان‌ترین گوهرهای هنر متعهد انقلاب از میان ما رفت. او را یکی از مهم‌ترین نقاشان انقلاب و دفاع مقدس می‌دانند. دکتر حبیب‌الله صادقی سال‌ها به عنوان مدرس و استاد دانشگاه فعالیت کرد و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. و از این راه نسل‌های متعهدی را به همراهان ایران و انقلاب اضافه کرد.

سمیعی در ادامه این پیام یادآور شده است: در نقاشی‌هایش آثاری بدیع با ترکیب‌بندی‌های مدرن و عناصر نقاشانه وجود دارد. او با شناخت فرم و آگاهی کافی نسبت به انقلاب، دفاع مقدس و امامان شیعه آثاری ماندگار در حوزه نقاشی از خود به یادگار گذاشت. صادقی نذر کرده بود هر سال در عاشورای حسینی یک اثر برای سرور و سالار شهیدان خلق کند. در آثار عاشورایی اش با رنگ و نور و شناختی دقیق فضایی عزتمندانه و امیدوارانه خلق کرده است.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان پیام خود آورده است: آخرین اثری که از حبیب الله صادقی دیده شد و اخبارش در همه جا منتشر شده، تابلویی یگانه و منحصر به فرد بودبا عنوان «در رثای سیمرغ تجلی»، یک ترکیب بندی نمادین و ۱۰۰ مترمربعی در تعداد زیادی بوم اجرا شده بود. این اثر هنری در حقیقت روایتی تصویری از وقایع مهم تاریخ معاصر است و به موضوعاتی چون انقلاب اسلامی ایران، دفاع مقدس، جنایات داعش و رشادت‌های سپهبد حاج قاسم سلیمانی پرداخته شده است. بی شک، نام و یاد دکتر حبیب‌الله صادقی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین نقاشان جریان انقلاب و هنر متعهد در یاد و خاطر تمام علاقه‌مندان باقی خواهد ماند. امیدوارم ادامه‌دهندگان راهش بتوانند به نیکی از میراث او حفاظت کنند و راهش را ادامه دهند.

پیام‌های تسلیتی برای حبیب هنر ایران

حبیب هنر ایران پر کشید

محسن زارع، از مدیران اسبق فرهنگستان هنر در پیامی برای حبیب الله صادقی نوشت: حبیب هنر ایران پر کشید؛ رحلت دکتر حبیب‌الله صادقی، استاد و نقاش محبوب کشورمان را به جامعه هنری تسلیت می گویم. بی‌شک وی بنیانگذار هنر مقاومت است. او در برگزاری دوسالانه بین المللی پوستر جهان اسلام، اولین بار مظلومیت مقاومت را به هنر حرفه ایی و آوانگارد جهان معرفی کرد و تا آخرین روزها با پاسداشت سردار سلیمانی بر این افتخار زیست. انفعال فرهنگستان هنر و سازمان های هنری در تجلیل از این بزرگ مرد تاسف‌بار است.

به گزارش ایرنا، حبیب الله صادقی در سال ۱۳۶۴ اولین کلاس طراحی خود را در دانشکده هنرهای زیبا برگزار کرد. او در دانشگاه‌های مختلفی همچون دانشکده هنر٬ دانشگاه شاهد، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه الزهرا و در سال‌های اخیر نیز در واحد هنرو معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز به آموزش و مدیریت پرداخته است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.