زمان رسیدن به قله موج هفتم کرونا/ تبعات عدم انجام تست های تشخیصی

علیرضا ناجی، گفت: پیش بینی می‌شود طی یکی دو هفته آینده به قله موج هفتم کرونا برسیم و برای اینکه موارد ابتلاء، بستری‌ها و فوتی‌ها افزایش نیابد، مهم‌ترین اقدام؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که شامل ماسک زدن، واکسیناسیون و قرنطینه افراد مبتلا است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان شدت گرفتن بیماری در موج هفتم وجود دارد یا خیر، افزود: بستگی دارد که چگونه رفتار کنیم. یعنی اگر نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی اعتنا باشیم، واکسن نزنیم و اینکه در تجمعات چگونه حاضر شویم، در شدت گرفتن موج بیماری اثرگذار است.

این ویروس شناس تاکید کرد: تنها راه پیشگیری از شدت گرفتن موج هفتم، شناسایی بیماران و ایزوله کردن آنها از افراد سالم است.

ناجی ادامه داد: قرنطینه افراد بیمار از حیث کنترل بیماری، از اهمیت زیادی در جلوگیری از گردش ویروس در جامعه برخوردار است.

وی، بر افزایش تعداد تست‌ها برای شناسایی افراد ناقل در جامعه تاکید کرد و گفت: افراد ناقل می‌بایست حداقل بین ۳ تا ۵ روز در قرنطینه باشند تا منجر به شکستن زنجیره انتقال ویروس شود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص ویژگی‌های زیرسویه جدید اومیکرون، افزود: خصوصیات زیرسویه اومیکرون در موج هفتم مثل موج‌های قبلی همچون دلتا نیست. به طوری که میزان و مدت زمان بستری شدن در این موج، کمتر است. همچنین، تعداد کمتری از افراد بستری به آی سی یو می‌روند.

ناجی در عین حال تاکید کرد: البته اگر قرار باشد نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی اعتنا باشیم، قطعاً بیماری اوج می‌گیرد و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای و…، دارند، بیشتر درگیر بیماری می‌شوند.

وی با عنوان این مطلب که تقریباً یک سال است که دنیا و کشور ما از سیاست‌های حمایتی در انجام تست‌های تشخیصی دور شده اند و این یک اشکال در کنترل بیماری است، گفت: عدم انجام تست‌های تشخیصی، باعث می‌شود اطلاعات مورد نیاز برای کنترل ویروس را نداشته باشیم و نتوانیم تعداد واقعی بیماران را تخمین بزنیم.

ناجی ادامه داد: علاوه بر از دست دادن اطلاعات ارزشمند تخمین گیری بیماران، پایش ژنتیکی را نیز از دست بدهیم.

وی افزود: پایش ژنتیکی در کنترل ویروس، اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، در استان سیستان و بلوچستان به یکباره از وضعیت آبی وارد رنگ بندی قرمز می‌شویم و علت آن نیز، نامناسب بودن سیستم جمع آوری اطلاعات بیماری است که می‌تواند به سایر استان‌ها نیز سوق داده شود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که در موج ششم شاهد موارد بالای ابتلاء بودیم، گفت: در موج هفتم که همچنان شاهد شیوع یکی از زیرسویه های اومیکرون هستیم، این شانس وجود دارد که با توجه به انجام واکسیناسیون در گذشته و ایجاد ایمنی، موارد ابتلاء کمتر باشد. اما، ریسک ابتلاء در بین افراد واکسن زده و واکسن نزده، شرایط بیماری متفاوت خواهد بود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید