کد خبر: 375728
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

مجلس به دنبال تصویب قوانین بازدارنده برای مقابله با تخلفات بورسی

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به بررسی طرح اصلاح قانون بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و افزود: جزییات این طرح در کمیته تخصصی کمیسیون بررسی و تدوین شده است و اکنون در حال بررسی در صحن کمیسیون و جمع‌بندی مباحث با متخصصان و کانون‌های تخصصی بازار سرمایه هستیم که تا پایان تابستان به صحن علنی مجلس می‌آید.

وی «تقویت شفافیت در بازار سرمایه» را یکی از محورهای اصلی این طرح خواند و گفت: برای جلوگیری از بروز تخلفات و ایجاد مشکلات برای آحاد مردم به دلیل عدم تناسب رفتار حرفه‌ای و شرایط تخصصی، بازار سرمایه نیازمند تقویت شفافیت است.

افزایش سواد مالی یکی از ضرورت‌های فعالیت مردم در بازار سرمایه است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: تقویت جایگاه شورای‌عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور حفظ جایگاه تخصصی و استقلال خود از دولت نیز یکی از محورهای مهم این طرح است؛ باید منافع مردم در راستای ماموریت‌های کلان بازار سرمایه کشور تحقق یابد.

پورابراهیمی، افزایش سواد مالی در کشور را یکی از ضرورت‌های فعالیت مردم در بازار سرمایه دانست و گفت: اکنون به شدت نیازمند تقویت این بخش هستیم؛ افزایش سواد مالی و رفتار حرفه‌ای و تخصصی در آحاد مردم از مراکز آموزش عالی گرفته تا مجموعه آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و خیلی از مراکز تخصصی دیگر باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تشدید مبارزه با جرایم را یکی از محورهای اساسی طرح اصلاح قانون بازار سرمایه خواند و تاکید کرد: امروز شاهد شرایط خاصی در این بازار سهام هستیم که عملاً به دلیل نبود قوانین بازدارنده در این حوزه امکان تامین منافع مردم دچار مشکل شده است؛ یکی از موضوعات بسیار مهم ما در اصلاح این قانون ایجاد شفافیت در فعالیت‌هاست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند به تقویت بازار سرمایه و ایجاد فضای تخصصی کمک کند، گفت: در همین فضا تخلفاتی نظیر ارائه اطلاعات غلط، سیگنال فروشی و یا اتفاقاتی از این دست به دلیل عدم مدیریت فعالیت کانال‌های تخصصی در فضای مجازی رخ می‌دهد که تاثیر مخربی بر بازار سرمایه می‌گذارد و انتفاع عمومی مردم را خدشه‌دار می‌کند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: مدیریت فعالیت‌های تخصصی بورسی در فضای مجازی به طور حتم در حین تصویب این طرح در مجلس مدنظر قرار می‌گیرد تا تصمیمات اساسی برای مقابله با این تخلفات اتخاذ شود.

وی بیان داشت: «تقویت بورس کالا» نیز به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم بازار سرمایه مد نظر کمیسیون اقتصادی مجلس است؛ تقویت سهامداران خرد و ایجاد تشکل‌های مربوط به آنها به عنوان تشکیلات کانون سهامداران حقیقی برای دفاع از جایگاه خودشان در بازار سرمایه از محورهای مهم این طرح است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امیدواریم این طرح به‌زودی در کمیسیون اقتصادی نهایی و راهی صحن علنی مجلس شود تا ضمن اصلاح برخی روندها، خلاء وجود برخی قوانین بازدارنده را پر کرده و از شکل‌گیری فعالیت‌های مخرب نظیر سیگنال فروشی، معاملات پنهانی و... در بورس جلوگیری کند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.