کد خبر: 376156
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

موضوع پیامک‌های ارشادی پلیس چیست؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، در روزهای اخیر پیامکی برای برخی از رانندگان ارسال شده که در آن پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با درج شماره پلاک، مالکان وسایل نقلیه را مخاطب قرار داده و اعلام کرده که «برابر بررسی سوابق رانندگی، شما دارای تخلف حادثه ساز در سال ۱۴۰۰ و جزء رانندگان پر خطر محسوب و تحت رصد پلیس راهور هستید لذا توصیه می‌گردد نسبت به رعایت دقیق و کامل مقررات راهنمایی و رانندگی برای پیشگیری از هر گونه حادثه رانندگی، اهتمام ورزید.» پیامکی که موجب نگرانی برخی از رانندگان نیز شده است.

در همین راستا، یکی از این رانندگان در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: پیامکی با موضوع بدحجابی به تلفن همراهم ارسال شد که شما در فلان تاریخ در فلان خیابان در حال تردد بودید و این پیامک ارشادی ارسال شد اما در حالی که این پیامک ارسال شده در تاریخ فوق من اصلا در تهران نبودم و حتی برخی از رانندگان در گفتگو با خبرنگار ایرنا معترض بودند که آیا این اقدام از وظایف پلیس راهور است.

سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره جزییات این پیامک ها گفت: قانون گذار در ماده ۶۳۸ موضوع کشف حجاب را جرم انگاری محسوب کرده که بر اساس این قانون سامانه ناظر یک با این موضوع در سراسر کشور راه اندازی شد.

سردار مهدی حاجیان افزود: این سامانه در صورت بروز کشف حجاب در خودرو شماره پلاک را شناسایی و پیامک ارشادی به صاحب پلاک ارسال می شود.

موضوع پیامک‌های ارشادی پلیس چیست؟

وی ادامه داد: این پیامک در مرحله اول صرفا ارشادی بوده و در جهت رعایت قانون این پیامک ها ارسال می شود.

سخنگوی فراجا ادامه داد: پلیس هیچ گاه فراتر از قانون عمل نکرده و عمل نخواهد کرد و این پیامک نیز در راستای رعایت قانون به افراد ارسال می شود.

خطای سامانه برطرف شد

وی در خصوص میزان خطای این سامانه نیز گفت: در گذشته این سامانه درصد خطای بالایی داشت که اصلاحاتی در سامانه انجام شد و هم اکنون درصد خطای این سامانه بسیار پایین است.

همچنین فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص اعلام کرد: بر اساس قانون بی حجابی جرم محسوب می‌شود و سامانه طرح ناظر در خصوص رعایت قانون راه اندازی شد.

سردار حسین اشتری افزود: بارها اعلام کرده‌ایم، خودرو حریم خصوصی نیست و کشف حجاب در آن، جرم محسوب می‌شود، بر همین اساس طرح ناظر یک را راه‌اندازی کردیم.

بنا بر اعلام فرماندهان پلیس طرح ناظر، طرح خوبی برای مقابله با کشف حجاب در خودرو است چراکه شأن افراد حفظ می‌شود و دیگر شاهد برخورد میدانی و فیزیکی با افراد نیستیم.

پلیس نسبت به شناسایی خودروهای هنجار شکن برخورد قانونی می کند

همچنین رییس پلیس پایتخت نیز با بیان اینکه پلیس مطابق قانون موظف است با هر اقدام غیرقانونی برخورد کند افزود: ماموران پلیس در سطح شهر خودروهایی که در آنها کشف حجاب می شود را شناسایی و با آنها برخورد می کند.

سردار حسین رحیمی با بیان اینکه رصد خودروهای حامل افراد هنجارشکن با چشمان غیرمسلح انجام می شود، اظهار داشت: البته اظهارات کسانی را که نسبت به این اتهام اعتراضی داشته باشند، شنیده و در صورت اثبات بی گناهی آنها مشکلی برای آنها پیس نمی آید.

وی با بیان اینکه این پیامک ها فارغ از اینکه اقدام به کشف حجاب از سوی چه کسی در خودرو انجام شده باشد، برای مالک خودرو ارسال می شود، گفت: ممکن است کسانی که کشف حجاب کرده اند، مسافر باشند اما پلیس امنیت اخلاقی در این زمینه راننده خودرو را می شناسد. افرادی که پیامک را دریافت کرده اند پس از مراجعه به پلیس امنیت و ارائه یک تعهد کتبی مرخص می شوند و در صورتی که برای بارهای بعدی این اقدام در خودروی آنها مشاهده شود نسبت به تشکیل پرونده و ارسال آن به مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

سردار رحیمی بر تداوم سیاست پلیس برای برخورد با کشف حجاب در خودروها تاکید کرد و افزود: این اقدام پلیس قانونی است و پلیس تردیدی در تداوم اجرای آن ندارد.

موضوع پیامک‌های ارشادی پلیس چیست؟

جزییاتی از ارسال پیام های پلیس

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، تعداد زیادی از مأموران پلیس در قالب گشت‌های انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی، گشت پلیس امنیت اخلاقی و گشت کلانتری مشغول مأموریت در سطح شهر بوده و شهروندانی را که فاقد حجاب اسلامی باشند، شناسایی می‌کنند.

پلیس با استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی، دوربین‌های ترافیکی و انتظامی و مشاهدات عینی مأموران، خودروهای متخلف در زمینه کشف حجاب را شناسایی و در گام نخست با ارسال پیامکی به صاحب خودرو، مجرمانه‌بودن این عمل را متذکر می‌شود و در صورت تکرار در دفعات بعد با فراخوان مالک خودرو به صورت حضوری تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار خواهد گرفت و در صورت اصرار مالک یا سرنشینان خودرو به تکرار عمل مجرمانه، با حکم قضائی نسبت به توقیف خودرو اقدام خواهد کرد و در صورتی که فرد خاطی مجددا کشف حجاب نماید، مالک برای اعمال مجازات به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.

از نظر پلیس، مالک خودرو در برابر هرگونه رفتار نابهنجار و تخلف، مسئول است؛ لذا اگر صاحب خودرویی، وسیله نقلیه را در اختیار دیگران قرار داد باید در ازای رفتار مجرمانه دیگران، پاسخگو باشد. از سوی دیگر، رانندگان محترم وسیله نقلیه عمومی به‌ویژه تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی هم ملزم به تاکید بر رعایت پوشش و حجاب مسافران هستند تا پلیس مجبور به برخورد قضائی و توقیف خودرو نگردد.

بنابر آمارها در اغلب موارد پس از دریافت تذکر اولیه، افراد خود را ملزم به رعایت قانون دانسته و البته از کسانی که مرتکب تکرار جرم کشف حجاب شده‌اند، تعهد کتبی اخذ شده و در موارد خاص نیز خودروی این افراد توقیف گردیده است.

مأموران پلیس در مواجهه با افرادی که کشف حجاب کرده و حجاب و شئونات اسلامی را رعایت نکرده، اطلاعاتی از جمله نوع خودرو، شماره پلاک، زمان و مکان وقوع را یادداشت کرده و این اطلاعات را به همراه نام و مشخصات خود تحویل مرکز می‌دهند؛ بلافاصله بعد از کنترل و بررسی، برخورد لازم صورت گرفته و به مالک خودرو پیامکی مبنی بر تخلف بدحجابی در خودرو داده می‌شود.

افراد به محض دریافت پیامک و در فرصت مقرر باید به پلیس امنیت مراجعه کرده و اعتراض و شکایت خود را در آنجا ثبت کنند چراکه اولین کار پلیس، رسیدگی به اعتراضات است.

در صورتی که پیامک کشف حجاب بدون کد برای شما ارسال شد تنها جهت تذکر است و نیازی به پیگیری ندارد. نمونه پیامک را در زیر می بینید:

سلام. مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین/راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است. لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می شود. پلیس امنیت اخلاقی ناجا

بعد از دریافت این پیامک تذکر، در صورت تکرار، پیامک زیر را دریافت می کنید که می بایست به پلیس امنیت اخلاقی شهر خود برای تعهد کتبی مراجعه کنید.

ابلاغیه: مالک محترم خودرو شماره…… در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است. لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می گردد حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه کنید.

در صورتی که پیامک زیر را دریافت کرده اید:

مالک محترم خودرو شماره ……… به دلیل عدم مراجعه در مهلت تعیین شده در چارچوب جرم کشف حجاب در خودرو شما برای آخرین بار هشدار داده می شود حداکثر ظرف مدت ۷ روز از ساعت ۸ تا ۱۷ به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت مراجعه نمایید.

برای اطلاع از اینکه تخلف در سیستم پلیس امنیت اخلاقی ثبت شده است می توانید به پلیس+۱۰ مراجعه کنید و استعلام خلافی بگیرید. در صورتی که خودرو شکایت داشته باشد در قسمت بالا سمت راست برگه خلافی خودرو وضعیت شکایت مشخص شده است.

در صورت داشتن شکایت، برای جلوگیری از توقیف خودرو باید به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرده و موضوع پیگیری شود. در صورت نداشتن شکایت، به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کنید و برگه تعهدنامه را امضا کنید. در صورت تکرار بعد از دو تا سه بار، خودرو به صورت موقت در پارکینگ توقیف می شود.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.