کد خبر: 376183
۰
۰
نسخه چاپی

کاهش تورم، سهامداری مردم در پتروپالایشگاه‌ها و وضعیت حقوق بازنشستگان

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، نشست امروز هیأت دولت این هفته مانند چهارشنبه های گذشته برگزار شد و در ادامه آن اعضای کابینه با حضور در جمع خبرنگاران در حباط پاستور پاسخگوی سوالات آنان بودند.

مشخص شدن میزان حقوق بازنشستگان هفته آینده

«محمدهادی زاهدی‌وفا» سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره چگونگی بررسی افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: دولت مسئولیت تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان را به وزاری عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی سپرده که این موضوع هنوز به نتیجه و جمع‌بندی نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان افزایش حقوق بازنشستگان مستلزم بررسی بیشتر است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با توجه به منافع و اعتبارات لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان، نیازمند زمان بیشتری برای ارزیابی هستیم که هفته آینده با حضور نمایندگان جامعه کارگری این موضوع بررسی و نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

سهم زمین ۴ میلیون مسکن نهضت ملی تا پایان شهریور تعیین تکلیف می‌شود

«رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهر گفت: ساخت مسکن مهر حدود ١٢ سال طول کشید و هنوز ٢٠٠ هزار از واحدهای آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: از مهر ماه سال گذشته مرحله‌ی شناسایی نیازمندیهای ساخت مسکن آغاز شد و امروز یک و نیم میلیون واحد نهضت ملی مسکن در مراحل خاک برداری تا نازک کاری در دست اجراست.

قاسمی گفت: برنامه ما بر اساس دستور رییس جمهور این است که تا پایان شهریور ماه سهم زمین چهار میلیون مسکن نهضت ملی مسکن را تعیین تکلیف کنیم و کار بزرگی است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در مسکن مهر کل زمین هایی که به این طرح تعلق گرفت معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود و باقی زمین هایی بود که متعلق به مردم بود اما در طرح نهضت ملی مسکن همه زمین ها، متعلق به دولت است و به صورت رایگان در اختیار مردم می گیرد.

قاسمی افزود: قرار براین است تا پایان شهریور ماه امسال مساله زمین را در کشور حل کنیم و یک و نیم میلیون واحد هم اکنون در تمام شهرهای کوچک و بزرگ‌ در دست اجراست.

وی تأکید کرد: راهبرد ما این است در شهرهایی که زمین داریم زمین را ویلایی به مردم واگذار کنیم یعنی قطعه ۲۰۰ متری به مردم واگذار و به آنان، وام داده می‌شود و متقاضی ساخت خانه را آغاز می‌کند.

قاسمی گفت: در این روش با متقاضی قرارداد داریم تا مدت یک سال و نیم مسکن ساخته شود و در غیر این‌صورت با مشکل روبه رو می شوند.

پرداخت وام ازدواج تا ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک

«علی صالح‌آبادی» رئیس بانک مرکزی گفت: وام ازدواج از زمان کامل بودن مدارک حداکثر ۱۰ روز باید به حساب متقاضیان واریز شود در غیر این صورت آن بانک تخلف کرده و باید به هیات مرکزی بانک گزارش داده شود.

صالح‌آبادی تأکید کرد: مردم در صورت مشاهده تخلف، موارد را به سامانه‌های ارتباطی بانک مرکزی اعلام کنند.

رییس کل بانک مرکزی درباره اینکه آیا شورای عالی پول و اعتبار علاوه بر موضوع نرخ سود بین بانکی و کنترل تورم به مکانیزم افزایش سود سپرده ورود خواهد کرد، گفت: هنوز جمع‌بندی خاصی در شورای پول و اعتبار نشده و به محض جمع‌بندی موضوع، اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی افزود: در کشورهای مختلف با وقوع تورم جهانی، نرخ سود بانکی را اصلاح کردند و این کار در کنترل تورم جهانی موثر بود.

صالح‌آبادی ادامه داد: حتی روسیه نرخ سود خود را اصلاح کرد و با ایجاد تعادل مجددا نرخ سود کاهش یافت، ایران نیز باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

رییس بانک مرکزی درباره مزیت‌های ثبت سفارش با استفاده از رمز ارزها، گفت: این موضوع اواخر سال گذشته بین بانک مرکزی و وزارت صمت تفاهم شد.

صالح آبادی افزود: دارندگان رمز ارزهایی که مجوز قانونی داشتند طبق قانون می‌توانند رمز ارز استخراجی خود را برای واردات اعلام کنند. تفاهم درباره نحوه ثبت سفارش و انجام کار انجام شده و در حال اجرایی شدن است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در بازار ارز آرامش خوبی برقرار است، گفت: در چهار ماهه امسال حدود ۸۰ درصد رشد تأمین ارز در سامانه نیما داشتیم و همچنان مازاد عرضه نسبت به تقاضا در سامانه نیما وجود دارد. این بازار عمق بسیار خوبی پیدا کرده و روزانه بیش از ۱۰ میلیون دلار بین صرافی‌ها معامله در حال انجام است.

صالح آبادی در رابطه با لایحه دولت برای منتشر نشدن تسهیلات جاری آن، بیان کرد: آنچه در دولت مطرح شده مطالبات جاری بانک‌ها است. طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ بدهکاران بانکی در طبقه جاری و غیرجاری منتشر می‌شوند و این تلقی ایجاد می‌شد که افرادی که اسامی‌شان منتشر می‌شود در طبقه جاری قرار دارند و به دلیل حل شائبه‌هایی که ایجاد شده بود گفته شده فقط آنهایی که معاملات مشکوک‌الوصول دارند نامشان منتشر شود.

مردم سهامدار پتروپالایشگاه‌ها می‌شوند

«جواد اوجی» هم درباره ساخت دو پترو پالایشگاه گفت: این پترو پالایشگاه‌ها با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه یکی به نام شهید سلیمانی در کنار پالایشگاه خلیج فارس و دیگری در منطقه جاسک است که برای چهار هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی ادامه داد: این پترو پالایشگاه‌ها در کنار تولید نفت خام و گاز، تولید خوراک برای منطقه پایین دست پتروشیمی‌ها هم فراهم می‌کنند که از خام فروشی جلوگیری و نفت خام به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه فراورده‌های نفتی تحریم ناپدیر است، گفت: ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با سرمایه نزدیک ۱۱ و جاسک ۷ میلیارد دلار با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران داخی و بانک‌ها و هلدینگ‌های داخلی انجام شد.

وی تأکید کرد: بخشی از سهام این پترو پالایشگاه‌ها در سهام بورس عرضه می‌شود تا مشارکت مردمی را به همراه داشته باشد و از نقدینگی بالا جلوگیری می‌شود.

تورم تیرماه نسبت به خرداد کاهش یافت

«سید احسان خاندوزی» هم با اشاره به نخستین سالروز فعالیت دولت سیزدهم فرصت را مغتنم شمرد و از همه کارشناسان و منتقدان و صاحب‌نظران دعوت کرد تا با اعداد و مستندات نظرات خود را اعلام کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: تورم تیر ماه کاهش قابل ملاحظه‌ای نسبت به خرداد ماه داشت و امیدواریم در مرداد ماه نیز این کاهش را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: اعداد رسمی حکایت از این دارند که مسیرهای بلند مدت اقتصاد تحت کنترل است.

وزیر اقتصاد گفت: ۱۶ درصد افزایش واردات و ۲۲ درصد افزایش صادرات داشتیم. همه اینها مصادیقی است که نشان می‌دهد روند اقتصادی رو به بهبود است.

خاندوزی ادامه داد: به رغم فضاسازی‌ها در رسانه‌های عمومی، تلاش جدی شد تا رسوب کالا در بنادر کاهش یابد. به گفته وی یک میلیون تن کالا از بنادر ترخیص شد و بخش کوچکی از آن باقی مانده است.

مدارک سه نامزد ریاست فدراسیون فوتبال تأیید شد

«سید حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان دیگر عضو کابینه دولت سیزدهم در پاسخ به ایرنا که برخی تأییدشدگان برای نامزدی فدراسیون فوتبال مورد تایید مردم نیستند و روند تاییدیه به چه شکل است، گفت: دیروز ظاهرا مهلت قانونی ۲۱ روز برای ارسال مدارک تمام شد.

وی افزود: در هیأت بدوی سه نفر تایید شدند و خودم شخصا پیگیری کردم تأیید صلاحیت مدارک و مستندات ارائه شده است.

سجادی خاطر نشان کرد: این صرفا تأییدیه مدارک و مستندات است.

وزیر ورزش گفت: البته هنوز منتظر رای کمیته استیناف هستند تا افراد فاقد مدارک کامل که درخواست رسیدگی پرونده مجدد داشتند، در کمیته استیناف به پرونده‌شان رسیدگی شود.

پرتاب ماهواره خیام افتخار بزرگی برای متخصصان ایرانی است

«عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم گفت: ما در وزارت ارتباطات از فیبرهایی نوری که کف اقیانوس ها می‌خوابد و اینترنت را منتقل می‌کند تا فضا و ٣۶ هزار کیلومتری زمین ظرفیت داریم. بنابراین دامنه مأموریت وزارت ارتباطات بسیار گسترده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از حوزه‌های کاری را هوا و فضا دانست و گفت: در قالب سازمان فضایی ایران بحث توسعه صنعت فضایی را دنبال می‌کنیم و هم شورای عالی فضایی که ریاست آن بر عهده رییس جمهور است و من به عنوان نایب رییس، پیگیر توسعه صنعت فضایی در کشور هستم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ما در کنار توسعه صنعت بومی فضایی یعنی ساخت ماهواره‌های بومی و ایستگاه‌های زمینی و سایر موارد در جاهایی که خلأ داریم هنوز به لحاظ فناوری نیاز به همکاری کشورهای صاحب نام در این حوزه داریم.

زارع پور درباره ماهواره خیام توضیح داد که این ماهواره، ماهواره سنجشی با دقت بالاست که دیروز از پایگاه فضایی متعلق به روسیه به فضا پرتاب شد که بزرگ‌ترین پایگاه فضایی دنیاست.

وی ادامه داد: این برای متخصصان ایرانی افتخار بزرگی است که در کنار متخصصان کشور روسیه که بیش از ۶ دهه در این زمینه تجربه و دانش دارند، قرار بگیرند.

وزیر ارتباطات گفت: ماهواره ابزاری برای سنجش با دقت بالاست و کاربردهای متنوعی دارد از بحث ارتقا بهره برداری در کشاورزی تا پایش سطح کشت و پایش در مبارزه با زمین خواری و منابع طبیعی کشور و کاربردهای گوناگون که به مرور درباره آن صحبت خواهد شد.

وی افزود: این ماهواره با همکاری مشترک بین ایران و روسیه شکل گرفت، کار اصلی درباره ساخت ماهواره از پنج سال قبل شروع شده بود اما مشکلات جدی وجود داشت که برای پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال و با بیش از ۴۰۰ ساعت نشست و ده‌ها نشست مشترک بین طرف ایرانی و روسیه برگزار شد و در نهایت توانستیم با این دیپلماسی فعال در سایه روابط خوب این ماهواره را با یک ماهواره بر مطمئن و سایز ۲ پرتاب کنیم.

وی ادامه داد: امروز چهار بار سیگنال آن را در ایستگاه زمینی ماهدشت دریافت کردیم.

زارع پور گفت: ما این کاری که از پنج سال قبل آغاز شد با دیپلماسی فعال کار ناتمام را تمام کردیم و به نتیجه رساندیم و از آن را از یک قرار داد صرفا خرید یک محصول تبدیل کردیم به یک قرارداد انتقال فناوری.

اکران فیلم در سرزمین‌های اشغالی خط قرمز ماست

«محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک روز خبرنگار ابراز امیدواری کرد همه خبرنگاران در رسالت خبری خود موفق باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با اخباری مبنی بر اخراج ۵۰۰ خبرنگار ایرنا در استان‌ها گفت: هیچ اخراجی در ایرنا نداشتیم و برخی همکاران حق‌الزحمه‌ای و تحریری کار می‌کردند که شاید این افراد بودند.

اسماعیلی ادامه داد: بنا بر این است در ایرنا سازماندهی جدیدی انجام دهیم تا بخش عمده‌ای از همکاران قراردادی را تعیین تکلیف کنیم و این شاید مربوط به همکارانی بود که خبری کار می‌کردند.

وی افزود: وزارت فرهنگ بسته ویژه ۱۳ موردی آماده کرده که تفاهمنامه‌های مختلف در حوزه‌های متفاوت انجام می‌شود تا از خبرنگاران پشتیبانی شود و در تالار وحدت هم برنامه ویژه‌ای برای خبرنگاران در نظر گرفتیم که در آنجا اقدامات انجام شده برای اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اسماعیلی درباره توقیف فیلم جیران گفت: این توقیف در حوزه نمایش خانگی اتفاق افتاد و یک اختلاف حقوقی است و تلاش بر این است تا این موضوع حل شود چون ما حامی نمایش‌های خانگی هستیم و فرصت خوبی برای مخاطبان است که حق مخاطبان نباید ضایع شود.

اسماعیلی درباره برخورد دوگانه وزارت ارشاد با بازیگران و بلاگرها، افزود: بسیاری از آنها مجوز ندارند و به محض گزارش با دادستانی هماهنگ می‌شود و آنها فیلتر می‌شوند. اگر عدد و رقم‌ها بیان شود، اعداد و ارقام عجیبی از بلاگرهایی که مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرند، ارائه خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان کرد: این طور نیست که کسی تصور کند در این حوزه‌ها رهاشدگی وجود داشته باشد و اگر موردی اعلام شود با آنها برخورد خواهد شد.

اسماعیلی در مورد اکران فیلم قهرمان در سرزمین‌های اشغالی، افزود: به همه فیلم‌سازان داخلی اعلام کردیم اکران فیلم‌ها در سرزمین‌های اشغالی جز خطوط قرمز است و حتماً با آنها برخورد خواهیم کرد. توصیه اکید من به تهیه کنندگان و فیلم سازان این است که مراقب این مسأله باشند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید