کد خبر: 379416
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

معافیت تحصیلی برای مشمولان پذیرفته شده در دانشگاه/هیچ قانونی برای خرید خدمت سربازی نداریم

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار تقی مهری روز سه شنبه در یک نشست خبری افزود: به دستور فرماندهی انتظامی فراجا افراد مشمولی که امسال در دانشگاه‌ها قبول شدند، می‌توانند درخواست معافیت تحصیلی خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه «پلیس من» درخواست معافیت تحصیلی دهند.

سردار مهری تاکید کرد: افرادی که سال گذشته دیپلم خود را دریافت کردند تا ۳۱ شهریور امسال فرصت دارند در دانشگاه پذیرش بگیرند؛ در غیر این صورت باید برگه اعزام به خدمت را دریافت کنند و غیبت می‌خورند.

وی با بیان اینکه مشمولان غایب شامل این طرح نمی‌شوند گفت: افرادی که امسال دیپلم گرفتند تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ فرصت دارند که تحصیل و در کنکور شرکت کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی خاطرنشان کرد: افرادی که نمی توانند از طریق نرم‌افزار «پلیس من» یا سایت «سخا» درخواست تحصیلی خود را ثبت کنند می‌توانند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

سردار مهری تاکید کرد: براساس قانون، متولدین ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۳ مشمول سربازی هستند و سه میلیون نفر وارد غیبت شده که بیش از ۸۵ درصد قوانین و مقررات را رعایت کرده و حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد قوانین را رعایت نکرده و مشمول غایب هستند.

به گفته وی، براساس قانون مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را نداشته و نمی‌توانند در ادارات دولتی استخدام شوند و اگر در سازمان‌های خصوصی مشغول هستند چنانچه شناسایی شوند، جریمه خواهند شد.

هیچ قانونی برای خرید خدمت سربازی نداریم

سردار مهری درباره دریافت وام برای مشمولان غایب نیز گفت: وب سرویس بین سازمان وظیفه عمومی و بانک مرکزی برقرار است و به آنها وام داده نمی‌شود. از سال ۹۴ تا ۹۷ افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشته باشند می‌توانستند جریمه را پرداخت کنند اما از سال ۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید اما در قانون سال گذشته مصوب شده که افرادی در سال ۹۷ یک قسط پرداخت کرده بودند تا پایان سال گذشته اقساط را پرداخت کنند، در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی نداریم.

وی ادامه داد: همه افرادی که در بازی‌های المپیک یا جهانی مقام کسب کنند می‌توانند معافیت دریافت کنند. درباره سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد همچنین می‌توانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند.

رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا تاکید کرد: افراد نخبه نیز به ستاد کل معرفی شده و اسامی آنها به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و بعد از گذشت آموزش عمومی در بخش نخبگان پروژه تکمیل می کنند و کارت پایان خدمت دریافت می کنند نخبگان خارج از کشور هم می توانند پس از اتمام پروژه تحقیقاتی برایشان کارت صادر می شود.

وی در خصوص خدمت سربازی علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم فوتبال پرسپولیس تهران نیز گفت: این ورزشکار از معافیت تحصیلی برخودار است.

سردار مهری در خصوص آموزش شغلی برای سربازان نیز گفت: این طرح چهارسال است که در حال اجراست از سال گذشته برای سربازان منقضی خدمت تسهیلات بانکی نیز در نظر گرفته خواهد شد این تسهیلات در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود همچین سربازان گواهی نامه مهارت آموزی بین المللی دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه کلیه افراد ذکوری که به سن ۱۸ سالگی می رسند مشمول هستند، گفت: افرادی که کفالت پدر بیمار را برعهده دارند و یا تنها فرزند ذکور زنان سرپرست خانوار باشند و یا دارای بیماری باشند بعد از برگزاری کمیسیون برای آنها کارت پایان خدمت کفالت صادر می شود.

سردار مهری با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین، افزود: این جنگ نشان داد آمادگی دفاعی آنی است و با توجه به اینکه بیش از هشت هزار کیلومتر مرز داریم لازم است امنیت این مرزها حفظ شود.

وی با بیان اینکه در آستانه هفته دفاع مقدس قرار داریم، گفت: در دوران دفاع مقدس بیش از ۶ میلیون رزمنده داشتیم که ۵۰ درصد سربازان بودند.

رییس سازمان وظیفه عمومی در خصوص خروج از کشور مشمولان غیر غایب در اربعین حسینی نیز گفت: ۱۲۵ هزار مشمول غیرغایب به صورت اینترنتی و حضوری برای خروج از کشور ثبت نام کردند و از کشور خارج شدند و اکثر این افراد به کشور برگشتند.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار نفر در اربعین خدمات سربازی را از سازمان وظیفه عمومی گرفتند، اظهار داشت: امسال دانشجویان فرصت دو ماهه برای خروج از کشور داشتند تا بدون سپردن وثیقه از کشور خارج شوند، این در حالی است که در سال‌های قبل این فرصت یک ماهه بود.

به گفته سردار مهری، بیش از ۱۰۰ هزار نفر اینترنتی و بیش از ۲۵ هزار نفر فیزیکی توانستند در مرزها خدمات مربوط به وظیفه عمومی را دریافت کنند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.