کد خبر: 379483
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

تردد زائران اربعین در گذرگاه‌های مرزی کشور هرسال روان تر می‌شود

غلامعباس بهرامی نیا روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:با دریافت اطلاعات لازم از زائران اربعین و نحوه بازگشت و ماندگاری آنان در شهرهای مقدس عراق ، تردد زائران نسبت به اربعین سال های گذشته و بازگشت آنان به شهرهای خود روان‌تر و منظم تر شده است.

وی وظیفه اصلی سازمان متبوع در مراسم اربعین را ایمن سازی مسیرهای دسترسی به گذرگاههای ۶ گانه کشور و انتقال زائران از شهرها به مرزهای زمینی و برعکس بیان کرد و افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از چهار ماه قبل از روز اربعین نسبت به برنامه ریزی و اجرایی کردن پروژه ها اقدام کرد تا زائران اربعین با کمترین مشکل رو به رو شوند.

مدیرکل دفترعملیات و ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در ادامه افزود: برای برنامه ریزی بهتر به منظور ایجاد رفاه بیشتر و روان سازی ترددها ، برای نخستین بار سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ برای دریافت اطلاعات از ماندگاری زائران در شهرهای مقدس عراق و مشخص کردن زمان بازگشت آنان به کشور راه اندازی شد که مورد استقبال زائران قرار گرفت.

بهرامی نیا با بیان اینکه سفر معنوی اربعین دارای پیچیدگی‌هایی است که بخشی نیز به زیرساخت های داخلی عراق برمی گردد افزود:زیرساخت‌های عراق متناسب با حجم زائران اربعین که از کشورمان عازم شهرهای مقدس عراق می شوند نیست و این مشکل به نوعی روی برنامه ریزی ما اثر منفی می گذارد.

وی در عین حال گفت:هماهنگی بین ۲ کشور برای تردد زائران اربعین حسینی هر سال بهتر می شود و حجم مشکلات نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر شده است.

مدیرکل دفترعملیات و ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در ادامه وضعیت زیرساخت‌ پایانه‌های مرزهای ۶ گانه تمرچین ، باشماق ، خسروی ، مهران ، چذابه و شلمچه را متناسب با حجم تردد زائران اربعین حسینی بیان کرد و افزود:تنها مشکل ما در تردد زائران اربعین مرز مهران است که حدود ۶۰درصد زائران گذرگاه مرزی مهران را برای عزیمت به شهرهای مقدس عراق انتخاب می‌کنند.

بهرامی نیا متناسب سازی تردد زائران اربعین حسینی در گذرگاههای مرزی کشور را کاری ضروری در راستای جلوگیری از ازدحام زائران و ترافیک بیان کرد و افزود:اگر محدودیت هایی برای تردد زائران در گذرگاه مرزی مهران ایجاد شود وبخشی از بارترددها به سایر گذرگاههای مرزی از جمله چذابه و خسروی منتقل شود با مشکل ترافیک و ازدحام زائران رو به رو نخواهیم شد.

به گزارش ایرنا امسال حدود سه میلیون زائر اربعین حسینی از مرزهای ۶ گانه کشور به کربلای معلا عزیمت کردند.

مسوولان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و عراق توافق کردند زائران عتبات عالیات در ماه‌های محرم و صفر بدون روادید به شهرهای مقدس عراق سفر کنند.