کد خبر: 379957
۰
۰
نسخه چاپی

وضعیت سالمندی فعلی جامعه ایثارگری در 20 سال آینده برای همه جامعه رخ می‌دهد

وضعیت سالمندی فعلی جامعه ایثارگری در 20 سال آینده برای همه جامعه رخ می‌دهد

همایش بزرگداشت روز جهانی سالمند روز شنبه ۹ مهرماه با موضوع «تاب‌آوری و مشارکت زنان سالمند» با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از بنیاد شهید و امورایثارگران دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این همایش گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی جامعه ایران در سال ۱۴۳۰ دچار سالمندی خواهد شد و بمب کودکان دهه ۶۰ که در زمانی با نیازهای آموزشی فراوان مواجه شدند و حتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای پاسخ به نیاز آنها توسعه یافت 20 سال بعد بمب سالمندی را تشکیل خواهند داد و فهرست جدیدی از نیازها را خواهند داشت.
معاون رئیس جمهور با اشاره به جمعیت سالمندی در بین ایثارگران کشور، گفت: حدود نیمی از جمعیت ۳ و نیم میلیون نفری جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران هم اکنون دچار سالمندی هستند و میانگین سن جامعه هدف ما نزدیک به ۶۰ سال است و والدین شهدا نیز به سن بالای ۸۰ سال رسیده‌اند که با انواع و اقسام مشکلات جسمی مواجه هستند. جامعه‌ای که با تجربه مجروحیت و جانبازی، اسارت و سوگ عزیزان مواجه بوده‌اند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه جامعه ایثارگری علاوه بر بحران سالمندی با مشکلات جسمی و حرکتی نیز مواجه است، خاطرنشان کرد: از سال‌ها پیش و از زمان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی مسائلی در مورد مشکلات درمانی جامعه مطرح و این موضوع برای سیاست‌گذاران کشور تشریح شد و مقام معظم رهبری نیز بر توجه به این موضوع تأکید کردند که باید اقدامات جدی در این رابطه انجام شود که در نهایت به تدوین نقشه علمی جامع سلامت منجر شد.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به مشکل کاهش جمعیت کشور که در سال‌ها پیش مطرح شد و مورد توجه قرار نگرفت، گفت: موضوع سالمندی نیز مورد توجه سیاست‌گذاران قرار نگرفته است و برخی نیازهای سالمندان را مثل افراد جوان و نوجوان می‌دانند در حالی که نیاز مراجعات سالمندان به پزشک و تجهیزات پزشکی، داروها و مکمل‌های دارویی چند برابر است لذا ضرورت دارد گفتمان‌سازی در مورد موضوع سالمندی انجام شود.
وی افزود: این همایش باید منشأ ایجاد حساسیت برای موضوع سالمندی باشد و در این زمینه لازم است از تجربیات موفق و ناموفق دنیا بهره‌برداری شود. جامعه‌ای که نزدیک به 30 درصد آن دچار سالمندی باشد به جز مسائل و مشکلات مالی جمعیت مولد آن کاهش می‌یابد و در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی نیز دچار مسائلی می‌شود که از هم‌اکنون باید به آن اندیشید.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران درگیر با مسئله سالمندی است، گفت: به عنوان نمونه با افزایش سن جانبازان نیازهای درمانی و نگهداری این عزیزان تغییر یافته است و علاوه بر آن با افزایش سن همسر جانبازان آنها نیز دچار مشکلات درمانی شده‌اند لذا باید تعداد آسایشگاه‌ها افزایش یاید. بودجه بنیاد در طول یک سال با حمایت دولت و مجلس ۷۰ تا 80 درصد با افزایش همراه بوده است این در حالی است که افزایش هزینه‌های درمانی خانواده‌های ایثارگران بیش از این میزان است و علاوه بر تورم موجود، فقط در دو سال اخیر مراجعه به پزشک، داروخانه و آزمایشگاه 50 درصد افزایش یافته است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به گسترش تجهیزات پزشکی برای جامعه ایثارگری، خاطرنشان کرد: کمک‌هایی از سوی مجلس و دولت انجام شده است اما جنس نیازهای جامعه ایثارگری قابل مقایسه با سایرین نیست و امیدوار هستیم که این همایش تبدیل به جریانی گفتمان‌ساز و تبیینی شود و انتقال مفاهیم با سرعت صورت بگیرد.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید