کد خبر: 379971
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

افزایش۷۰ درصدی خودکشی نظامیان آمریکایی در۱۳ سال

«خودکشی» یکی از بحران‌هایی است که همواره ارتش ایالات متحده در دهه‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ بحرانی که به موازات مداخله‌جویی و نظامی‌گری‌های واشنگتن در نقاط مختلف جهان تشدید شده‌ است.

در همین ارتباط بتازگی سازمان غیرانتفاعی «مشارکت جنگی آمریکا» (AWP) نتایج تحقیقات گسترده خود را منتشر کرد که نشان می‌داد روزانه به طور متوسط ۲۴ کهنه‌سرباز آمریکایی با اعلام رسمی، خودکشی می‌کنند و این رقم ۳۷ درصد بیشتر از گزارش «وزارت امور کهنه‌سربازان» آمریکا (VA) است.
بتازگی سازمان غیرانتفاعی «مشارکت جنگی آمریکا» (AWP) نتایج تحقیقات گسترده خود را منتشر کرد که نشان می‌داد روزانه به طور متوسط ۲۴ کهنه‌سرباز آمریکایی با اعلام رسمی، خودکشی می‌کنند و این رقم ۳۷ درصد بیشتر از گزارش «وزارت امور کهنه‌سربازان» آمریکا (VA) استبه نوشته این سازمان غیرانتفاعی، روزانه ۲۰ نفر دیگر از سربازان اسبق ارتش آمریکا در فهرست موارد مرگ و میر ناشی از «خودزنی» همچون مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل (اُوردوز کردن) قرار می‌گیرند. وزارت امور کهنه‌سربازان آمریکا به طور معمول مرگ و میر ناشی از خودزنی را در زمره مرگ‌های تصادفی یا شناسایی‌نشده قرار می‌دهد اما سازمان غیرانتفاعی مشارکت جنگی اعلام کرده است که چنین مواردی در فهرست اقدامات عامدانه و مرگبار قرار گرفته و به طور عمده به مرگ فرد می‌انجامد.

لازم به ذکر است که این تحقیقات با کمک محققان دانشگاه‌های «آلاباما» و «دوک» و پس از بررسی دقیق و موشکافانه داده‌های آماری ۸ ایالت در فواصل زمانی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ صورت گرفته‌است.

نگاهی آماری به نرخ خودکشی در ارتش آمریکا

طبق نتایج پژوهشی که سال گذشته دانشگاه «براون» در مورد میزان خودکشی در میان سربازان و کهنه سربازان آمریکا انتشار داد، مشخص شد که شمار سربازان و کهنه‌سربازانی که با خودکشی به کام مرگ رفته‌اند، ۴ برابر بیشتر از تلفات ارتش آمریکا از زمان آغاز «مبارزه با تروریسم» در سپتامبر ۲۰۰۱ است.

به تازگی «داستین گلدول» که ۱۲ سال است به جمع کهنه سربازان پیوسته و پیشتر در افغانستان به عنوان مشاور پیاده نظام و مربی تاکتیکی حضور داشته‌است تاکید می‌کند که «خودکشی میان نظامیان آمریکا در بالاترین حد خود قرار دارد و باید این روند معکوس شود.»

او که مفتخر به دریافت «ستاره برنز» و دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین الملل و امنیت ملی است، در گزارشی نوشته‌ است: درست مانند جنگ در ۲۰ سال گذشته، خودکشی برای ارتش ایالات متحده بسیار آشناست. خودکشی هم بر نظامیان فعال و هم کهنه سربازان اثرگذاشته است. این بسیار نگران کننده است که ما سالانه بیش از مجموع سربازانی را که در ۲۰ سال عملیات جنگی از دست داده ایم، در اثر خودکشی از دست می دهیم.
باوجود تلاش‌های وزارت کهنه‌سربازان و پنتاگون، خودکشی نظامیان همچنان در حال افزایش است.

وزارت دفاع آمریکا در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱، گزارش سالانه خود را در مورد خودکشی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ خودکشی از ۲۶.۳ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نیروی فعال در سال ۲۰۱۹ به ۲۸.۷ خودکشی در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته‌است.

افزایش۷۰ درصدی خودکشی نظامیان آمریکایی در۱۳ سال


این در حالی است که در سال ۲۰۰۸ ، تعداد خودکشی‌ها در هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۶.۹ مورد بود. تغییر شمار خودکشی‌ها به ۲۸.۷ مورد در سال ۲۰۲۰ برابر با ۷۰ درصد افزایش طی ۱۳ سال است. این یک روند مهم و نگران کننده است که به نظر نمی رسد در حال کُند شدن باشد.

رکورد بالای خودکشی در نیروهای مشغول به خدمت و کهنه سربازان در سال ۲۰۲۰ مورد توجه پایگاه آمریکایی «دیفنس وان» نیز قرار گرفت. به نوشته تارنمای مزبور، این بالاترین نرخ از زمانی است که پنتاگون شروع به ثبت سوابق دقیق در سال ۲۰۰۸ کرد. شمارش مرگ و میر از طریق خودکشی یک علم دقیق نیست و آمار رسمی می‌تواند بعد از اطلاعات جدید تغییر کند. از نظر آماری، رقم ارائه شده به عنوان نرخ خودکشی سالانه نشانگر نقطه میانی محدوده اطمینان ۹۵ درصد است.

افزایش۷۰ درصدی خودکشی نظامیان آمریکایی در۱۳ سال

چرایی وقوع بالاترین میزان خودکشی از جنگ جهانی دوم

بر پایه گزارش ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲ «سازمان های خدمات متحد» (USO) به عنوان یک شرکت خیریه غیرانتفاعی آمریکایی، نرخ خودکشی در میان اعضای ارتش فعال در حال حاضر از زمان شروع ثبت رکورد پس از ۱۱ سپتامبر در بالاترین حد خود قرار دارد و در پنج سال گذشته با سرعت نگران کننده‌ای به طور مستمر در حال افزایش است. در واقع، برخی از شاخه‌های نیروهای مسلح بالاترین میزان خودکشی را از قبل از جنگ جهانی دوم تجربه می‌کنند.

طبق نتایج پژوهش سال گذشته دانشگاه «براون شمار سربازان و کهنه‌سربازانی که با خودکشی به کام مرگ رفته‌اند، ۴ برابر بیشتر از تلفات ارتش آمریکا از زمان آغاز «مبارزه با تروریسم» در سپتامبر ۲۰۰۱ استبه عنوان نمونه تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۲۱، نشان داد که تعداد 30 هزار و ۱۷۷ پرسنل وظیفه فعال و معلولانی که پس از ۱۱ سپتامبر در ارتش خدمت کرده‌اند، بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند، این در حالی است که۷۰۵۷ سرباز طی همان ۲۰ سال در جنگ کشته شده‌اند. یعنی میزان خودکشی نظامی چهار برابر بیشتر از مرگ و میرهایی است که در جریان عملیات نظامی رخ داده‌است.

به نوشته تارنمای آلمانی «دویچه وله»، بر اساس آمار رسمی، ۳۵ درصد سربازان آمریکایی که دست به‌خودکشی می‌زنند، کسانی هستند که در عملیات نظامی مناطق بحرانی مثل افغانستان و عراق شرکت داشته‌اند. ۳۰ درصد این سربازان حین انجام مأموریت، خود را از بین می‌برند.

این در حالی است که بیشتر نظامیان قبل از ورود به ارتش به خودکشی فکر نمی‌کرده‌اند. وبسایت آماری «استاتیستا» درصد کهنه سربازانی که قبل و بعد از پیوستن به ارتش در ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ به خودکشی فکر می‌کردند، را از نگاه آماری مورد توجه قرار داد.

نمودار زیر که برگرفته از این وبسایت آماری است، نشان می‌دهد میزان فکر به خودکشی بعد از پیوستن به ارتش به طور چشمگیری افزایش یافته‌است به عنوان نمونه در سال ۲۰۲۱، ۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند قبل از پیوستن به ارتش به خودکشی فکر کرده‌اند در حالی که ۴۴ درصد پس از پیوستن به ارتش به خودکشی اندیشیده‌اند.

افزایش۷۰ درصدی خودکشی نظامیان آمریکایی در۱۳ سال


از نگاه ناظران، دلایل متعددی نظامیان آمریکایی را به خودکشی سوق می‌دهد که مهمترین آن به فشار روحی- روانی و عوامل استرس‌زا برمی‌گردد. اعضای خدماتی که در کشورهای دیگر یا در مناطق جنگی مستقر می‌شوند، اغلب تنهایی و انزوا را تجربه می‌کنند. آن‌ها باید ماه‌ها و گاهی سال‌ها را دور از خانواده و دوستان در مکان‌های ناآشنا بگذرانند و در عین حال با استرس و خطرات وظایف روزانه‌شان مقابله کنند.
افزایش خودکشی در میان نظامیان آمریکا ارتباط تنگاتنگی با ماجراجویی و نظامی‌گری این کشور در نقاط مختلف کره خاکی دارد. از آنجا که انتظار نمی‌رود آمریکا از مداخله‌جویی و نظامی‌گری خود دست بکشد، از این رو نگرانی‌ها نسبت به افزایش میزان مرگ ومیر ناشی از خودکشی در میان نیروهای نظامی این کشور افزایش یافته‌ استدر این رابطه «پل ریکهوف» سخنگوی اتحادیه سربازانی که مدت‌ها در عراق و افغانستان خدومت کرده‌اند در سال ۲۰۰۹ گفت: «از هر چهار پنج سربازی که به آمریکا برمی‌گردد، یکی دچار فشارهای روحی ناشی از بیماری پست ـ تراماست، بسیاری افسردگی دارند و برخی هم الکلی شده‌اند که همین امر خود باعث پیدایی مسائل خانوادگی می‌شود. طیف مشکلاتی این‌چنینی بسیار گسترده است. ارتش هرچند دامنه‌ برنامه‌های کمکی خود را گسترش داده ولی ما به افراد بیشتری که بتوانند به حل مشکلات روحی سربازان کمک کنند، نیاز داریم. رئیس جمهور و پارلمان باید فوری دست به عمل بزنند.»

در طول همه‌گیری کرونا، این بیماری و نیز قرنطینه مزید بر علت شد تا جایی که اوج خودکشی را در سال ۲۰۲۰ شاهد بودیم. در آن سال افراد مبتلا در حین خدمت در خارج از کشور یا سربازانی که از خدمت بازمی‌گشتند، باید ابتدا یک قرنطینه اجباری ۱۴ روزه را قبل از بازگشت به خدمت یا قبل از مرخصی و رفتن به خانه را می‌گذراندند. این قرنطینه‌ها برای نظامیان چالش و تنش بیشتری تحمیل می‌کرد که تاثیر بسزایی در افزایش خودکشی داشت.

در مجموع، افزایش خودکشی در میان نظامیان آمریکا ارتباط تنگاتنگی با ماجراجویی و نظامی‌گری این کشور در نقاط مختلف کره خاکی دارد. از آنجا که انتظار نمی‌رود آمریکا از مداخله‌جویی و نظامی‌گری خود دست بکشد، از این رو نگرانی‌ها نسبت به افزایش میزان مرگ ومیر ناشی از خودکشی در میان نیروهای نظامی این کشور افزایش یافته‌ است.

https://www.statista.com/statistics/۷۷۹۷۲۶/veterans-suicide-consideration-before-and-after-joining-military-in-us/

https://sofrep.com/news/suicides-of-military-members-are-at-an-all-time-high-we-must-reverse-the-trend/

https://www.defenseone.com/threats/۲۰۲۱/۱۰/active-duty-suicide-rate-hits-record-high/۱۸۵۸۸۲/

https://www.uso.org/stories/۲۶۶۴-military-suicide-rates-are-at-an-all-time-high-heres-how-were-trying-to-help

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.