کد خبر: 379997
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

روابط فرهنگی تهران-دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه توسعه یافت

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی روز سه شنبه - ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ - در دیدار با خانم زلفیه دولت زاده همتای تاجیکستانی خود در تالار وحدت تهران برای نخستین بار در دولت مردمی پای میز مذاکره نشسته و پس از گفت و گوی فراوان در نهایت با امضای تفاهم نامه همکاری بر توسعه روابط و تعاملات فرهنگی در همه عرصه ها و حوزه های فرهنگ، هنر و رسانه تاکید کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار ضمن خیر مقدم به همتای تاجیک خود به برگزاری و افتتاح هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در روز گذشته در محل کوشک باغ هنر تهران اشاره کرد و این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری های فرهنگی و هنری در همه زمنیه ها عنوان کرد.

رئیس شورای هنر کشور در ادامه همچنین با اشاره به گفت و گوی دو جانبه با همتای تاجیکستانی خود، از اعلام آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران برای همکاریهای همه جانبه در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری و رسانه ای از جمله سینما، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و ادبیات ، چاپ و نشر و ... خبر داد.

اسماعیلی ا اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی، گفت: طی یکسال اخیر بیش از هشت وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف منطقه در تهران حضور پیدا کرده‌ و در قالب چندین سفر با وزرای فرهنگ سایر کشورها دیدار و مذاکراتی صورت گرفته است که در راستای این دیدارهای مشترک، تفاهم‌نامه های فرهنگی و هنری خوبی به امضای طرفین رسید.

روابط فرهنگی تهران-دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه توسعه یافت

تاکید برادامه سیاست همگرایی ملی و منطقه‌ای دولت مردمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی ، تاریخی و ... ایرانیان با ملت تاجیکستان اشاره کرد و گفت: براساس این مشترکات و درادامه سیاست همگرایی ملی و منطقه‌ای دولت مردمی ، میزبان دیدار دوجانبه با وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان هستیم از این رو افتتاح روز گذشته هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران نیز در همین راستا در حال انجام است.

ملت ایران و تاجیکستان‌ یکدیگر را مانند ملت واحد می‌ دانند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه ایران و تاجیکستان دو کشور بزرگ همراه با تاریخ، فرهنگ و مدنیت مشترک هستند، اظهار داشت: ملت ایران و تاجیک‌ یکدیگر را مانند ملت واحد می‌ دانند، چرا که دارای تاریخ مشترک بوده و نسبت به هم علقه وعاطفه خاصی دارند.

روابط فرهنگی تهران-دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه توسعه یافت

وی از اشتراک زبان فارسی به عنوان عاملی مهم پیوند دو ملت یاد کرد و گفت: ایران و تاجیکستان همچنین از تاریخ ادبیات مشترکی بهره مند هستند که این مهم باعث توسعه این زمینه میان دو ملت خواهد شد.

تاکید بر همکاری های سینمایی، کتاب، موسیقی و تجسمی

اسماعیلی همچنین هدف از این سفر و دیدارهای دوجانبه را در دستور کار قرار دادن گسترش تعاملات فرهنگی میان ایران و تاجیکستان بویژه در حوزه‌های سینما، موسیقی، تجسمی، کتاب و دیگر حوزه های فرهنگ یو هنری دانست و تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره در دولت سیزدهم، هیچ منعی برای گسترش تعاملات فرهنگی با کشور دوست و برادر تاجیکستان ندارد.

برگزاری هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان

وی از تفاهم برای برگزاری هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان با حضور خودش خبرداد و گفت: با افتخار مهمان همکارم سرکار خانم زولفیه دولت زاده در شهر زیبای دوشنبه خواهم بود.

روابط فرهنگی تهران-دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه توسعه یافت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه سخنان خود به عزم و اراده روئسای جمهور اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان برای گسترش روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: این مهم نشانگر این است که هدف دو کشور گسترش مناسبات و ارتباطات در زمینه ای سیاسی، اقتصادی ف اجتماعی ،فرهنگی، هنری و ادبی در سطحی عالی است.

دیدار وزرای فرهنگ سرآغاز گسترش همکاری های فرهنگی و هنری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن خیر مقدم مجدد به وزیر فرهنگ تاجیکستان و هیأت همراه، ابراز امیدواری کرد که این دیدار سرآغاز خوب و فرصت مناسبی برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشترکِ دو کشورقرار گیرد.

ابلاغ سلام مردم تاجیکستان به مردم ایران

وزیرفرهنگ جمهوری تاجیکستان نیز دراین دیدار دو جانبه با قدردانی از میزبانی و مهمان نوازی مردم ایران، گفت: به نمایندگی از مردم شریف تاجیکستان و فرهنگیان این کشور خدمت یکایک شما برادران و خواهران عزیزم در ایران درود و سلام می‌فرستم.

مدنیت بلندآوازه‌ ایرانیان در جهان مشهور است

زلفیه دولت زاده افزود: ایران فضای خوبی دارد و ما اکنون دو روز است که در تهران زیبا که با فرهنگ و مدنیت بلندآوازه‌اش در جهان مشهور است، در سفر کاری به سر می‌بریم.

روابط فرهنگی تهران-دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه توسعه یافت

وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان افزود: از روئسای جمهور محترم دو کشور ایران و تاجیکستان تشکر می‌کنم که با عزم و درایت خود روابط دو کشور را به سطح عالی رساندند.

تاکید بر اجرایی شدن قراردادهای همکاری فرهنگی

به گفته وی، قراردادهای همکاری فرهنگی را در نظر داریم که در مرحله اجرایی قرار گرفته‌اند.

عضو هیات دولت تاجیکستان با یادآوری اینکه، هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران در حال برگزاری است و روز گذشته در تهران افتتاح شد، اظهار داشت: هنرمندان تاجیکی در شهرهای شیراز و تبریز نیز حضور یافته و در ادامه برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران با نمایش صنایع دستی و هنرهای تجسمی ، به معرفی میراث فرهنگی و فعالیت های فرهنگی و هنری این کشور خواهند پرداخت.

روابط فرهنگی تهران-دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه توسعه یافت

در ادامه این دیدار وزرای فرهنگ دو کشور هدایایی را به رسم یادبود به یکدیگر اعطا کردند.

به گزارش ایرنا، هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران پس از چهارده سال وقفه با حضور وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان در منطقه فرهنگی گردشگری اراضی عباس‌آباد تهران گشایش یافت.

هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ جمهوری تاجیکستان و سفارت تاجیکستان در ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از روزهای آینده نیز در شهرهای شیراز و تبریز برگزار می شود.

این رویداد فرهنگی شامل اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری از جمله گروه نمایش، گروه موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی و برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکس، هنرهای دستی و لباس‌های ملی آن کشور می‌شود.

روابط فرهنگی تهران-دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه توسعه یافت

در آیین افتتاحیه این رویداد بزرگ فرهنگی هنری، نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران و جمعی از هنرمندان تاجیکستان و ایران نیز حضور داشتند.

دیدار با حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر برنامه های زلفیه دولت زاده بود. همچنین وی قرار است در گشایش هفته فرهنگی تاجیکستان در شهرهای تبریز و شیراز نیز حضور یابد.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.