کد خبر: 380032
۰
۰
نسخه چاپی

5 پیشنهاد وزیر اقتصاد كشورمان برای توسعه همكاری‌های اقتصادی كشورهای حاشیه خزر

وزیر امور اقتصادی و داریی کشورمان با ارایه 5 پیشنهاد برای توسعه همکاری‌های اقتصادی کشورهای حاشیه خزر، گفت: رشد ۳۰ درصدی تجارت بین کشورها در یک سال اخیر نشانه اراده سیاسی کشورهای عضو برای توسعه همکاری‌ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شادا، دومین مجمع اقتصادی دریای خزر با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر در شهر مسکو برگزار شد.در این نشست، معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر حضور داشتند.

پیش از شروع اجلاس نهایی، نشست وزرای اقتصادی پنج کشور برگزار شد و پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس مورد توافق مجموعه کشورها قرار گرفت. وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در این نشست، ضمن اشاره به ظرفیت‌های معطل‌مانده بزرگی که در حوزه تعاملات اقتصادی میان کشورهای حاشیه دریای خزر وجود دارد از رشد ۳۰ درصدی تجارت بین کشورها در یک سال اخیر به عنوان نشانه ای برای اراده سیاسی کشورهای عضو برای توسعه همکاری ها نام برد.

«سید احسان خاندوزی» همچنین پنج محور را به عنوان برجسته‌ترین محورهای همکاری میان اعضای نشست ارایه کرد.وی با بیان اینکه تکمیل سریع کریدورهای شمال-جنوب، کشورهای دریای خزر را به دریای عمان و اقیانوس هند متصل می‌سازد، بر آمادگی ایران برای همکاری با سایر کشورها در خط آهن اینچه‌برون، خط آهن آستارا و همچنین گسترش ظرفیت های کشتیرانی در دریای خزر تاکید کرد.

افزایش ظرفیت سوآپ نفت و گاز با توجه به شرایط ژئوپلیتیک جدید در جهان و تسریع در مسیر سبز گمرکی و انتقال اسناد حمل و ترانزیت به صورت برخط (آنلاین) میان کشورهای حاشیه دریای خزر نیز به عنوان محورهای دیگر همکاری از سوی وزیر اقتصاد مطرح شد.

خاندوزی از محقق ساختن کامل نظام تسویه با پول های ملی و متصل کردن شبکه پیام رسانی و کارت های بانکی بین کشورهای عضو به ویژه اتصال شتاب با شبکه میر در روسیه را به عنوان محور دیگر همکاری دانست و گفت: علیرغم پیشنهاد طرف ایرانی، اقدامات عملی جدی از سوی بانک مرکزی روسیه برای اتصال شبکه شتاب و شبکه میر صورت نپذیرفته است.

وی ادامه داد: ایجاد صندوق تامین مالی مشترک برای پروژه های اولویت دار در دریای خزر از جمله پروژه های حوزه حمل و نقل به عنوان محور دیگر همکاری خواهد بود.

به گزارش شادا، در حاشیه این نشست، قرارداد برقی شدن راه آهن اینچه برون به گرمسار از محل فاینانس روسیه، توسط معاون وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تایید شد.همچنین در پایان دومین مجمع اقتصادی دریای خزر با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی، مقرر شد نقشه همکاری اقتصادی توسط وزرای اقتصاد ۵ کشور عضو به سرعت تهیه و ارائه شود.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید