کد خبر: 380033
۰
۰
نسخه چاپی

به دنبال راهکارهای نوین برای تامین آب و برق پایدار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اتخاذ راهکارهای نوین برای تامین آب و برق پایدار بخش صنعت در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا، علی رسولیان روز سه‌شنبه با بیان این مطلب در کارگاه آموزشی بورس انرژی که با حضور "کتایون نعمت پور" مدیرکل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صنعت، معدن و تجارت و "یدالله نگینی" مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی ایران و ارتباط تصویری برخط ادارات کل صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها، برگزار شد، گفت: در راستای تامین آب و برق پایدار، تفاهم‌ نامه‌های خوبی با وزارت نیرو منعقد کرده‌ایم و اقدامات مهمی نیز در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار وزارتخانه درحال اجراست.

وی افزود: در حوزه آب با پیگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعامل وزارت نیرو مطالعات گسترده‌ای درحال انجام است که وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق در راستای تامین برق پایدار اشاره و اضافه کرد: با ظرفیت‌هایی که ساتبا دارد، از انرژی‌های خورشیدی برای تامین برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استفاده می‌شود.

رسولیان ادامه داد: تمامی عملیات اجرایی بخش صنعت در حوزه آب، برق و پسماند به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به این سازمان واگذار شده و چارچوب‌های لازم برای اجرایی شدن این موضوع درحال تدوین است تا به نتایج مثبتی دست یابیم.

وی یادآور شد: ابلاغیه استفاده از ظرفیت بورس انرژی در حوزه تامین برق واحدهای صنعتی نیز از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی صادر شده و آموزش‌های لازم برای استفاده از بورس انرژی باید ارائه شود.

مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی ایران نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۹، همه واحدهای صنعتی بالای ۵ مگاوات بخشی از انرژی خود را از طریق ساختار بورس انرژی تامین می کنند.

یدالله نگینی افزود: بر اساس این مصوبه، بعد از دو سال تمام واحدهای دارای برق یک مگاوات نیز مشمول این قانون می شوند که امسال این قانون آنها را دربر می‌گیرد، چرا که ظرف چند روز آینده مهلت دو ساله قانون مصوب ۱۳۹۹ فرا می‌رسد.

وی اضافه کرد: سازمان بورس انرژی باید زیرساخت‌های لازم را از طریق قراردادهای دوجانبه و روش‌های متداول بورس انرژی تامین نماید.

مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی ایران ادامه داد: همچنین بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان، مشترکین صنعتی یک مگاوات به بالا موظف اند معادل یک درصد از برق سالانه مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر تامین کنند و تا پنج سال آن را به پنج درصد ارتقا دهند که استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی یکی از آنهاست.

نگینی بیان کرد: حدود 500 شرکت نیازمند برق 5 مگاواتی در حال حاضر از این قانون استفاده می‌کنند که با اضافه شدن واحدهای یک مگاواتی این تعداد به بیش از ۷ هزار واحد خواهد رسید.

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۹ گفت: به زودی با اضافه شدن مشترکین صنعتی دارای برق یک مگاوات به بالا، واحدهای صنعتی بیشتری می توانند از ظرفیت‌های بورس انرژی استفاده نمایند که بر همین اساس ارائه آموزش‌های لازم ضرورت دارد.

در این نشست راهکارهای استفاده از بورس انرژی به صورت ویدئو کنفرانسی برای نمایندگان ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استانی آموزش داده شد.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن 509 شهرک و 338 ناحیه صنعتی و 5 منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، 84 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، 6 شهرک فناوری، 40 مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، 99 هزار و 143 قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از 49 هزار و 529 واحد صنعتی و سه هزار و 245 واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم 987 هزار و 75 نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید