آیا سوناک می تواند اقتصاد بحران زده انگلیس را نجات دهد؟

به گزارش قم پرسبه نقل از الجزیره، انگلیس با بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است، به همین دلیل است که «رابرت بیتسون»، سردبیر امور سیاسی کانال ITV ، وضعیت اقتصادی این کشور را به یک «فیلم ترسناک اقتصادی» تشبیه کرده است.

ریشی سوناک از لحظه‌ای که نامزدی خود را برای رهبری حزب محافظه کار انگلیس اعلام کرد، از وضعیت فروپاشی اقتصاد کشورش در نتیجه اشتباهات سلف خود، لیز تراس، آگاه است و می‌داند که وظیفه او آسان نخواهد بود زیرا او به چیزی شبیه به معجزه نیاز دارد تا اقتصاد مالی انگلیس را نجات دهد. سوناک در اولین سخنرانی خود پس از تصدی پست نخست وزیری متعهد شد که برای خروج از بحران کنونی، تصمیمات دشوار و دردناکی را اتخاذ خواهد کرد.

بازارهای مالی و تجاری لندن منتظر جزئیات برنامه اقتصادی سوناک هستند. او قرار است در ۱۷ نوامبر آینده برنامه اقتصادی خود را اعلام کند، برنامه‌ای که زندگی و مرگ اقتصاد انگلیس به آن وابسته است.

وضعیت اقتصاد انگلیس

بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که این کشور وارد طولانی‌ترین رکود در تاریخ خود می‌شود که ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۴ ادامه یابد. این بانک تاکید کرد که شاخص‌های اقتصادی در شدیدترین بحرانی که اقتصاد انگلیس در ۳۰ سال اخیر با آن روبرو بوده است، در حال بدتر شدن است و به همین دلیل نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش داد.

دلیل اصلی اقدامات بانک مرکزی انگلیس، نرخ بالای تورم است که به بالای ۱۰ درصد رسید و این بانک در بیانیه خود اعلام کرد که در تلاش برای کاهش تورم، به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد که ممکن است به ۶ درصد که بالاترین نرخ بهره ثبت شده در ۴۰ سال گذشته است، برسد.

بر اساس گزارش بنیاد «جوزف رونتری»، انتظار می‌رود در غیاب بسته کمکی جدید، تعداد فقرا در انگلیس افزایش یابد. براساس آمار این بنیاد، تعداد فقرا در انگلیس، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، معادل ۲۲ درصد جمعیت این کشور است و بحران کنونی حدود ۴۵۰ هزار نفر به جمعیت فقرای این کشور اضافه خواهد کرد.

تصمیمات بانک مرکزی انگلیس، شهروندان این کشور را که وام دارند، نیز تحت فشار می‌گذارد. براساس تصمیم جدید این بانک، حدود ۴ میلیون شهروند انگلیسی باید پرداخت اقساط ماهانه خود را افزایش دهند.

بودجه دولتی نیز با کسری ۵۰ میلیارد پوندی مواجه است که ناشی از معافیت‌های مالیاتی اعطا شده توسط دولت در طول دوره همه‌گیری کرونا است.

سوناک چگونه با این همه بحران روبرو خواهد شد؟

سوناک می‌خواهد علاوه بر کنترل مخارج دولت و افزایش تدریجی درآمدهای مالیاتی، اعتماد سرمایه گذاران به اقتصاد انگلیس را دوباره احیا کند، اعتمادی که در نتیجه اقدامات لیز تراس، نخست وزیر سابق از بین رفته بود.

هدف وی از صرفه جویی در مخارج دولت، برای پوشش کسری بودجه خواهد بود و دستور العمل وی مبتنی بر کاهش هزینه‌های عمومی و افزایش درآمدهای مالیاتی است.

براساس این برنامه، همه شرکت‌های دولتی به جز دو بخش، دفاع و بهداشت که سوناک وعده افزایش بودجه آنها را داده بود، باید انتظار کاهش در بودجه خود را داشته باشند.

در این راستا، برخی رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند که طرح سوناک بر اساس کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های دولت با هدف صرفه جویی ۲۵ میلیارد پوندی در سال جاری خواهد بود.

چه کسانی از برنامه سوناک آسیب می‌بینند؟

«اولیویه دو شوتر»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد فقر، به ریشی سوناک در مورد هر گونه اقدامی که ممکن است بر فقرای این کشور تأثیر منفی بگذارد هشدار داد. دولت انگلیس نیز در پاسخ اعلام کرد که ده‌ها میلیارد پوند برای کاهش فشار از روی شهروندان انگلیسی اختصاص داده است.

با این حال، گروهی که بیش از همه متضرر خواهند شد، کارکنان دولت هستند. بخش‌های حیاتی مانند بهداشت، آموزش و حمل‌ونقل خواهان افزایش حقوق خود هستند، اما دولت با درخواست آنها مخالف است، و به همین دلیل احتمال وقوع تظاهرات و اعتصابات سراسری در انگلیس بسیار محتمل است.

اقتصاددانان انگلیسی باید صحبت از کلمه رشد اقتصادی را فراموش کنند، زیرا کاهش مخارج دولت به معنای متوقف کردن چرخه رشد است که تعدادی از کارشناسان اقتصادی نسبت به آن هشدار می‌دهند. این به معنای وارد شدن به یک دور باطل است، زیرا بدون رشد، درآمدهای دولت افزایش نمی‌یابد، به این معنی که در هر سال دولت باید هزینه‌های خود را کاهش و مالیات‌ها را افزایش دهد.

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید