کد خبر: 382837
۰
۰
نسخه چاپی
مجمع ناشران دیجیتال اسلامی:

تصمیم غلط درباره فضای مجازی آسیب‌های جبران ناپذیر خواهد داشت

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در این بیانیه آمده است: امروزه فضای مجازی موجب شده است که بخش های گوناگون زندگی بشر تعریف جدیدی به خود بگیرد و شاهد هستیم که فضای مجازی، در حوزه های مختلف، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، نقش آفرینی و یا صحنه گردانی می کند. از همین رو، تصمیمات غلط در این حوزه می تواند بحرانها و آسیب های قابل توجه و چه بسا غیرقابل جبران به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر، این روزها در پی به وجود آمدن یک فتنه ترکیبی تمام عیار و نقش غیرقابل انکار سکوهای مجازی آمریکایی در این فتنه، شاهد مسدود شدن برخی شبکه های اجتماعی آمریکایی در کشور هستیم. برخی افراد با بیان مجموعه ای از دلایل، از این تصمیم، حمایت کرده و برخی دیگر نیز با استناد به فعالیت بخشی از کسب و کارهای مجازی در بستر این سکوها و یا بیان بعضی دلایل دیگر، خواستار رفع مسدودیت آنها هستند.

بیانیه آورده است: مجمع ناشران دیجیتال اسلامی کشور در راستای آگاهی بخشی به افکار عمومی و همچنین کمک به نخبگان و مسئولین کشور برای رسیدن به تصمیم و اقدام نهایی، لازم می داند که چند نکته را متذکر شود:

1. در زمینه فضای مجازی به طور عام و شبکه های اجتماعی به طور خاص، مسیر انتخاب شده در سال های گذشته، واقعاً بهت آور است! غلبه گفتمان التقاطی و اهمال کاری مسئولین کار را به جایی رساند که سکوهای متعلق به دشمن متخاصم و درجه اول کشورمان، به سکوی اول و تعیین کننده در کشور تبدیل شوند! از آن بدتر اینکه اجازه دادیم تا کسب و کارهای مجازی مردم هم به همین سکوهای متخاصم، وابسته شود و با دست خودمان، مردم و کسب و کارهای مجازی را نیز به گروگان آنها در آوردیم!

پرسش این است که کدام یک از کشورهای قدرتمند دنیا در حوزه ICT ، اینچنین، امورات و آینده خود را به خواست دشمن خود گره می زند و یکی از ابتدایی ترین مسائل حکمرانی را زیر پا گذاشته که ما دومین آن باشیم؟! متأسفانه با این شرایط، همه کسب و کارهای مجازی فعال در اینستاگرام ، ممکن است تنها با یک اشاره و در یک شب، توسط آمریکایی ها حذف شوند.

با این تفاسیر، ضروری است که این بخش از کسب و کارهای مجازی هر چه زودتر، از بستر متزلزل و ناامن فعلی، به بستری مطمئن و پایدار منتقل شوند. البته که ممکن است در این جابجایی عده ای اذیت شوند و یا ضررهایی متوجه آنها شود (که امیدواریم دولت در حد توان خود، تمهیداتی برای کم شدن این ضررها یا جبران آن تدارک ببیند)، اما این ضررها در مقابل منافع بیشماری که به وجود می آید و کل کشور و مردم از آن بهره مند خواهند شد و همچنین در برابر تهدیداتی که از بین خواهند رفت، قابل چشم پوشی است.

2. ملازمه ای میان مسدود شدن سکوهای خارجی و تعطیل شدن کسب و کارهای مجازی وجود ندارد؛ زیرا میان انتقال کسب و کارها با تعطیل شدن آنها فرق است. در فضای حقیقی نیز انتقال کسب و کارها از یک مکان به مکان دیگر اتفاق می افتد، اما در آنجا کسی نمی گوید که کسب و کارها تعطیل شده اند. همان انتقال ممکن است حتی در کوتاه مدت عوارضی هم به دنبال داشته باشد اما کسی که به دنبال ثبات شغلی، استمرار فعالیت خود و یا توسعه فروش خود و یا منافع دیگر است به این عوارض کوتاه مدت توجهی نمی کند.

3. واقعیت این است که در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات، واردات فناوری و اکتفاء به کاربر بودن، هنر نیست! در این حوزه، قدرت واقعی از آن کسی است که صاحب فناوری باشد؛ از همین رو، اگر بخواهیم سهم خود را از اقتصاد دیجیتال دنیا به دست آوریم و در زمره قدرت های جهانی قرار بگیریم، بومی شدن سکوهای مورد نیاز و پرکاربرد مجازی، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است.

اگر اهمیت ملی شدن صنعت پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و خودکفایی در این حوزه – با توجه به تأثیر مستقیم و غیر مستقیم آن در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، اجتماعی، سیاسی و ... – از مستقل شدن و خودکفایی در صنایع و فناوری هایی نظیر هسته ای، موشکی، پهپاد، هوا فضا و ... بیشتر نباشد، قطعاً کمتر از اینها نخواهد بود.

4. این روزها به موازات مسدود شدن برخی شبکه های اجتماعی آمریکایی در کشورمان، شاهد رشد خیره کننده تعداد کاربران در سکوهای داخلی هستیم. بالارفتن آمار کاربران فعال روزانه و بالارفتن آمار نصب این سکوها در روزهای گذشته – که همچنان هم به صورت روزانه بر تعداد آنها افزوده می شود – نوید بخش این است که حوزه پیامرسان و شبکه اجتماعی کشور آماده می شود که در یک پیچ تاریخی، خود را احیاء کند. در صورتیکه حداقل تا دو ماه آینده نیز همینطور پیوستن کاربران ادامه یابد و حمایت ها نیز به اندازه کافی صورت گیرد، شاهد ورود کشورمان به عرصه خودکفایی در حوزه پیامرسان و شبکه اجتماعی و ورود قدرتمند به باشگاه صاحبان فناوری در این حوزه خواهیم بود.

5. بسیاری از مردم و نخبگان اطلاع ندارند که در سال های گذشته، برای خرید پهنای باند خارجی و استفاده از شبکه های اجتماعی آمریکایی، در هر سال، چند هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشته شده است؟! حال اینکه مردم با قیمت بسیار کمتر می توانند از ترافیک داخلی استفاده کنند و آن پول هنگفت هم صرف رشد اقتصاد دیجیتال کشور و کمک به شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شود. در هر صورت، فاجعه آنجاست که این پول در جایی هزینه شده است که می تواند در یک چشم به هم زدن از بین برود.

در ادامه بیانیه آمده است: اعتقاد ما این است که اگر به فرض، شبکه های اجتماعی آمریکایی هیچ آسیب فرهنگی، اخلاقی، امنیتی، اجتماعی، سیاسی و ... نداشته باشد، فقط برای مسائل اقتصادی و رشد اقتصاد دیجیتال کشور، این شبکه های اجتماعی باید مسدود بمانند. اما با ادامه وضعیت گذشته، سخن گفتن از رشد کسب و کار مجازی و اقتصاد دیجیتال، در حقیقت، سخنی از روی شوخی خواهد بود! باید توجه کرد که رویه گذشته، نامش توسعه کسب و کارهای مجازی نیست، بلکه فرستادن آنها به قتلگاه و ذبح اقتصاد دیجیتال کشور و بند کردن آن به یک تار مو است که هیچ انسان عاقلی آن را تأیید نمی کند.

مجمع ناشران دیجیتال اسلامی کشور در پایان بیانیه خود خطاب به دولتمردان آورده است: لطفاً فکری به حال اقتصاد پیام‌رسان‌ها و اقتصاد لایه محتوا در شبکه ملی اطلاعات کنید و حداقل بخشی از هزینه‌هایی را که برای انتقال پهنای باند قبلا به کشور تحمیل می‌شده است را به عنوان هزینه دسترسی به پیام‌رسان‌ها و لایه محتوای شبکه ملی اطلاعات پرداخت نمایید تا کسب و کارهای داخلی مزیت رقابتی مناسبی نسبت به رقبای خارجی داشته باشند./

دبیرخبر: #علی_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید