کد خبر: 383127
۰
۰
نسخه چاپی

تخریب‌کنندگان محیط‌زیست باید تاوان بدهند

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: محیط زیست کشور بسیار شکننده است بنابراین تخریب‌کنندگان آن باید تاوان پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی سلاجقه روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه محیط‌زیست افزود: سه کشور چین، هند و آمریکا ٨٠ درصد گازهای گلخانه‌ای دنیا را تولید می‌کنند و ایران رتبه دهم را دارد؛ شاید سهم ما کم باشد اما اکوسیستم کشور بسیار شکننده است.

وی اظهار داشت: چندی پیش از یکی از معادن کشور بازدید داشتم که حجم انبوهی از خاک را زیر و رو می‌کرد این در حالی است که بخش زیادی از محیط زیست منطقه آسیب‌دیده بود و گونه‌های جانوری بسیاری از منطقه متواری شده بودند.

وی ادامه داد: با یک برآورد سرانگشتی، می‌توان متوجه شد که ارزش این گونه‌ها چقدر زیاد است؛ به طوری که قیمت یک عدد از این گونه‌های جانوری در ایران ١٧ هزار دلار، پاکستان ۶۵ هزار دلار و اروپا ١١٠ هزار دلار است.

سلاجقه به کاپ ٢٧ اشاره کرد و گفت: دنیا به این سمت رفته که در سال ٢٠٢۶ مالیات کربن را در مرزها بگیرد و تا سال ٢٠۵٠ کربن را به صفر برساند.

وی اظهار داشت: قرار بود کشورهای توسعه‌یافته سالانه ١٠٠ میلیارد دلار به صندوق سبز واریز کنند اما در مدت ۶ سال گذشته فقط ۴٠ میلیارد دلار واریز شده است.

سلاجقه تاکید کرد: اکنون دیگر زمان آلوده کردن محیط زیست و در رفتن، گذشته است دیگر مردم م با امضای تفاهم‌نامه و نشست قانع نمی‌شوند می‌خواهند نتیجه را ببینند.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اکنون در حال ارزش‌گذاری محیط‌زیست در کشور هستیم و این اقدام در ۶ استان آغاز شده است.

وی با اشاره به استقبال خوب صنعتگران از نمایشگاه گفت: صنایع اعلام کردند که در حال گذر از مرحله سنتی به مرحله فناورانه هستند که عبور از آن مرحله، به طور قطع به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد. سازمان محیط‌زیست هم در بخش پایش مناطق چهارگانه مصمم است.

وی تاکید کرد: هر کجا علم و فناوری وارد بحث شد، محیط‌زیست ارتقا یافت. می توانیم با علم، مشکل کم آبی و گرد وغبار را حل کنیم.

سلاجقه به پسماند در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون پسماند در سراوان با ٩٠ متر ارتفاع به کوه زباله تبدیل شده که باید ساماندهی شود. وی درباره قانون هوای پاک گفت: از دستگاه‌ها خواستیم برای اجرای قانون هوای پاک در سال ١۴٠٢ اعتباری در نظر گیرند.

سلاجقه اظهار داشت: مبلغ هزار میلیارد تومان در سال‌های گذشته در صندوق ملی محیط‌زیست جمع‌آوری شد اما در خدمت محیط‌زیست نبود. این مبلغ از یک سال گذشته در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفت و برای محیط زیست هزینه شد.

وی تاکید کرد: تعهد کردیم محیط‌زیست به دور از مسائل سیاسی به مسأله درجه یک کشور تبدیل شود.

سلاجقه گفت: تولد پیروز توله‌یوز در اسارت، دستاورد علمی بزرگی برای کشور است که می‌تواند برای کشور نقطه اتصالی به علم دنیا در این زمینه باشد.

در پایان این مراسم از انیمیشن‌های محیط زیستی رونمایی شد و سلاجقه در مراسم رونمایی گفت: در تلاش هستیم تا فرهنگ محیط زیستی را ارتقا دهیم، این روحیه در دولت وجود دارد.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید