کد خبر: 383160
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی؛ چرا موسیقی ترکمن ملال‌آور نیست + فیلم

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، در آخرین روز پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که به میزبانی شهر گرگان برگزار شد، گروه آلتین پرده از مراوه تپه استان گلستان به این رویداد آمده بودند تا جلوه هایی از توانایی و زیبایی موسیقی ترکمن را به نمایش بگذارند. این گروه شامل خانواده آرازنیا بود. پدر، دوتار می نواخت و دو پسر هم دو تار و آواز و کمانچه می نواختند.

موسیقی ترکمن ویژگی های بسیاری برای جذابیت در خود دارد. یکی از جذابیت هایش، نوع پوشش نوازندگان است. لباس ابریشمی سرخ رنگ و کلاه پوستی سفید رنگ از ویژگی از ثابت و سرآمد در پوشش قوم ترکمن است که آنها را همواره مورد توجه قرار داده است.

نکته دیگر این است که در موسیقی محلی ترکمن، از سازهای کوبه ای استفاده نمی شود و همه ضرب ها و تاکیدها را ساز دوتار و مضراب های محکم و دقیقی که نوازنده اش ارائه می کند برعهده دارد. در اجرای برادر آرازنیا، هماهنگی و همدلی میان نوازندگان، کاملا مشهود و چشمگیر بود که این هم یکی از نشانه موسیقی ترکمنی است. چرا که در این قوم، موسیقی از خردسالی آموزش داده می شود و هماهنگی نوازنده، امری ذاتی و فراموش ناشدنی است.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی؛ چرا موسیقی ترکمن ملال‌آور نیست + فیلم

تکنیک های آواز در ترکمن هم بسیار جالب و گاهی منحصر به فرد است. صداهایی که آوازه خوان با استفاده گلو می سازد و به عنوان نواهایی ریتیمک در لابه لای ارائه شعرها، ارائه می کند این نوع موسیقی را جذاب نگاه می دارد و هیچ گاه برای مخاطب حرفه ای و علاقه مند موسیقی، تکراری و ملال آور نیست. این کار را آرمین آرازنیا خواننده جوان ترکمنی به خوبی انجام داد.

این گروه در آخرین شب اجراهای پانزدهمین جشنواره موسیقی چهار قطعه برای حاضران اجرا کرد که مورد توجه قرار گرفت.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در گرگان برگزار شد.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.