کد خبر: 383401
۰
۰
نسخه چاپی

دیدار استاد فلسفه اسلامی جاکارتا اندونزی با آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار مهر؛ پروفسور مولیادی کارتانگارا (Prof. Mulyadhi Kartanegara)، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا از کشور اندونزی شرکت کننده در دوره پژوهشی مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت وگو کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه یک ضلع انسان نظام فاعلی است، گفت: ضلع اول؛ یک نظام داخلی است که آن را عالمانه و محققانه آفرید. ضلع دوم؛ یک نظام غایی است که هدفمند آفرید، یاوه و بیهوده نیست و ضلع سوم؛ «توحید» است.

وی خاطرنشان کرد: همه موجودات دارای این سه ضلع هستند ولی نظام فاعلی و نظام غایی را از بشر امروز جدا نمودند بنابراین سؤالاتی مانند اینکه «چه کسی آفرید؟» و «برای چه آفرید» بی پاسخ مانده است بنابراین نه تنها مشکل خود بلکه مشکل دیگران را نیز نمی‌تواند پاسخ دهد.

آیت الله جوادی در پاسخ به سوال پروفسور مولیادی کارتانگارا در باره «اهمیت فلسفه در جهان معاصر» اظهار داشتند: چون اصل فلسفه، جهان بینی است و ما جزئی از جهان هستیم، معرفت نفس جز مسائل فلسفه است (من چه کسی هستم، از کجا آمده ام به کجا می‌روم و ره توشه من چیست، با ابدیت خودم کار دارم؛ مبدأ را که هو الاول است، فلسفه تعیین می‌کند.

وی عنوان کرد: معاد را که هو الآخر است فلسفه را تعیین می‌کند، بین آغاز و انجام وظیفه من چیست، فلسفه تعیین می‌کند، مسئله وحی را فلسفه تعیین می‌کند، مسئله معاد را فلسفه تعیین می‌کند، مهم‌تر از همه رابطه بین انسان و جهان را که خدا تعیین کرد را هم فلسفه تعیین می‌کند؛ اما فلسفه را از راه قرآن باید یاد گرفت.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به زنده بودن اعضا و جوارح انسان گفت: دستی که خلاف کرد، رشوه داد یا رشوه گرفت وقتی وارد محکمه الهی شد در روز سوال و جواب وقتی خدا به وسیله پیامبران و مأموران الهی سوال می‌کند که چه کردی تا می‌رود انکار کند، این دست شهادت می‌دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه یادآور شد: اگر چنین دیدگاهی برای انسان شکل گرفت که دست زنده است و چیز می فهمد و حفظ می‌کند و در این حفظ امین است و در محکمه سخنگوی خداست، جمادات می‌فهمند، زمین شهادت می‌دهد، دست و پا شهادت می‌دهند، چنین انسانی بیراهه نمی‌رود و راه کسی را نمی‌بندد.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید