کد خبر: 386224
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

نگاه جدی مسئولان پس از یک دهه به افت فشار گاز در پارس جنوبی

به گزارش قم پرس افت فشار گاز یکی از چالش‌هایی است که نگرانی‌هایی را برای تولید گاز به خصوص با وضعیت فعلی به وجود آورده است یعنی همان ناترازی گاز حالا هم زمزمه‌هایی مبنی بر افت فشار گاز در پارس جنوبی وجود دارد میدان گازی که ایران و قطر در برداشت گاز رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند و کارشناسان امر ۱۰ سال است که نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند. این مسأله تا حدی جدی بود که سال گذشته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نسبت به این موضوع هشدار داد گفت: تا ۴ سال آینده افت فشار در پارس جنوبی به ۲۸ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

حدوداً یک دهه است که کارشناسان نسبت به افت فشار مخزن پارس جنوبی هشدار می‌دهند و علی رغم گزارش‌های تخصصی متعدد و ترسیم آینده این پیش آمد، دولت‌ها تدبیری برای نگهداشت تولید این مخزن نداشته و ندارند.

مخازن گازی حین برداشت و به مرور زمان با افت فشار مواجه می‌شوند که در مواردی با نزدیک شدن فشار مخزن به فشار خط تولید (ورودی سکو و پالایشگاه) مقدار گاز خروجی مخزن کاهش یافته و حتی ممکن است پس از سال‌ها دیگر تولید از مخزن مذکور اقتصادی نباشد و تولید متوقف شود.

تا ۳ سال آینده افت فشار در پارس جنوبی به ۲۸ میلیون متر مکعب خواهد بود

سال گذشته بود که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به برنامه‌ریزی برای حفظ و نگهداشت تولید گاز در پارس جنوبی گفت: در بخش فراساحل پارس جنوبی ۳۷ سکوی گازی، ۳۴۰ حلقه چاه، سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله و ۵۰ ردیف عملیاتی در حال بهره‌برداری است.

محمد مشکین‌فام از رسیدن میزان تولید گاز از پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب خبر داد و اضافه کرد: روزانه ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی تولید می‌شود که متناسب با میزان تولید روزانه گاز متغیر است.

به گفته وی تولید گاز از پارس جنوبی به پیک ظرفیت رسیده، اما از چهار سال آینده، پیش بینی می‌شود، سالانه به اندازه یک فاز پارس جنوبی (۲۸ میلیون مترمکعب) با افت تولید مواجه شود.

اقدامات جدید برای جلوگیری از افت فشار گاز در پارس جنوبی

تمامی این مقولات در حالی به میان آمده است که به نظر می‌رسد برای تداوم تولید گاز اقداماتی در این راستا صورت گرفته است، محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت در رابطه با این موضوع به مهر گفت: برای تداوم تولید گاز در پارس جنوبی برنامه‌های نگهداشت توان تولید، حفاری‌های چاه جدید و فشار افزایی در مرحله طراحی و مطالعات است که تولید ۲ کمپرسور در بخش خشکی با پیشرفت ۸۴ درصد و بخش دریایی ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

خجسته مهر ادامه داد: این مساله جز برنامه‌های جدی شرکت ملی نفت محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت در پاسخ به این سوال مهر که چنین اقداماتی برای سال آینده مثمر ثمر خواهد بود، گفت: امیدواریم سال آینده در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.

خبرنگار مهر در انتها اضافه می‌کند، حالا باید دید به چنین اقداماتی می‌توان تا سال آینده جامه عمل پوشاند و در سال آینده دیگر چالشی تحت عنوان ناترازی گاز نداشته باشیم یا آنکه روزهای سخت و سرد زمستان سال جاری مجدداً تکرار می‌شوند.

منبع : مهر

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.