کد خبر: 386226
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

افزایش ساخت و ساز برای برقراری تعادل در بازار مسکن

به گزارش قم پرس با توجه به اینکه بازار مسکن تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد و با توجه به نوساناتی که در هفته گذشته بر اساس جداول فروش که توسط خبرنگار مهر منتشر کرده است نشانه‌های افزایش قیمت مسکن مشاهده شده است به همین دلیل احتمال اینکه خرید و فروش مسکن کمی از رکود خارج شود وجود دارد.

البته تجربه نشان داده است که هرچقدر قیمت خانه افزایش پیدا کند مردم رو به خرید ساختمان‌های سن دار می‌روند و با توجه به آمارها می‌توان گفت که در این چند ماه مردم به سمت خرید ساختمان‌هایی با سن ۱۶ سال رفته‌اند و باید منتظر باشیم که با این روند خرید و فروش مسکن‌های نوساز با مشکل رو به رو شود.

با توجه به اینکه معاملات مسکن در ماه‌های اخیر با روند صعودی مواجه شده است. شهریور ۶۰۳۳، مهرماه ۵۴۱۶ و آبان ۸۰۰۵ معامله‌ی مسکن در پایتخت به امضا رسید. ماه گذشته نیز ۱۰ هزار و ۱۸۴ فقره خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران منعقد شد که از رونق نسبی حکایت داشت. عمده معاملات از نوع تبدیل بود و به گفته‌ی مشاوران املاک، خانه اولی‌ها سهم چندانی از بازار نداشتند. اما وسوسه‌ی تغییر قیمت‌های پیشنهادی توسط برخی مالکان می‌تواند رونق نیم‌بند بازار مسکن را مختل کند.

ساخت مسکن با کمک بخش خصوصی

بیت الله ستاری، کارشناس مسکن در خصوص طرح خانه‌های یک طبقه به خبرنگار مهر گفت: چرایی مطرح شدن این طرح باید مشخص شود از سوی دیگر چنین طرحی نیاز به زمین‌های بالای ۲۰۰ میلیون مترمربع دارد که اگر فرض بر این بگذاریم که چنین زمینی وجود داشته باشد طی یک سال چطور می‌شود چنین حجم خانه‌هایی را ساخت.

وی در ادامه بیان کرد: هر سال باید ۲۰۰ میلیون متر زمین برای ساخت چنین خانه‌هایی نیاز است این حجم زمین در کشور وجود ندارد و نمی‌توان توسعه سطحی داشته باشیم و از سوی دیگر هزینه بالایی هم برای ساخت چنین خانه‌هایی نیاز است.

این کارشناس مسکن در ادامه حل مشکل مسکن را ساخت چنین خانه‌هایی نمی‌داند و به مهر گفت: مشکل مسکن با این طرح‌ها حل نخواهد شد در مجموعه در این طرح می‌تواند ۵۰ تا ۱۰۰ هزار واحد تولید کرد و این حتی بخشی از مشکل مسکن را برطرف نخواهد کرد.

بیت الله ستاری در ادامه از ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن گفت: دولت قرار بود سالانه یک میلیون واحد مسکن تولید کند اما این طرح بدون زمین و بخش خصوصی امکان پذیر نبوده است با توجه به اینکه در مسکن مهر هم نهایت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد تولید شده است و در طرح‌های مشابه نیز بدون بخش خصوصی ساخت و ساز با مشکل رو به رو است با توجه به اینکه بخش خصوصی در تولید می‌تواند پتانسیل بالایی داشته باشد.

این کارشناس مسکن در پایان مطرح کرد: اگر دولت در خصوص ساخت مسکن صحبتی نکند و به بخش خصوصی واگذار کند این کمبود مسکن برطرف خواهد شد با توجه به اینکه بی سر و صدا این ساخت مسکن در طرح‌های ملی را به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر مردم نمی‌توانند خانه خریداری کنند و با اندک پولی که دارند حداقل می‌توانند چند متر از یک واحد مسکونی را خریداری کنند با توجه به اینکه این طرح قرار نیست کسی را خانه دار کند و فقط برای تأمین سرمایه پروژه‌های شهرداری و سرمایه گذاری است.

خانه سازی راهی برای خانه دار کردن همه دهک‌ها

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در خصوص اینکه طرح‌هایی که در تعارض با ساخت و سازها است به خبرنگار مهر گفت: فروش متری خانه همانطور که گفتید در تعارض با برنامه‌های دولت همچنین حتی در تعارض با ساخت مسکن اجتماعی خود شهرداری است با توجه به اینکه طرح ساخت مسکن اجتماعی هدف اصلی اش خانه دار کردن دهک‌های مورد هدف جامعه است و این طرح فروش متری با این طرح در تعارض می‌باشد.

فرشید پور حاجت در پایان به مهر گفت: به نظر بنده بهتراست که شهرداری به جای طرح فروش متری خانه به برنامه ریزی برای ساخت مسکن اجتماعی در چارچوب دولت می‌پرداخت با توجه به اینکه فروش متری خانه ساختاری است که بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین مالی پروژه‌های خود اقدام می‌کنند و این طرح قرار نیست بازار را تنظیم کند.

به گزارش قم پرس روند خرید فروش در هفته گذشته نشان داده است که قیمت خانه را صاحبخانه ها تعیین می‌کنند و اینکه مردم به خرید خانه‌های سن دار روی آورده‌اند و باید با تسریع بخشی در ساخت و ساز بازار مسکن را به تعادل رساند.

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.