کد خبر: 386338
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

رویدادهای بزرگ و بودجه کوچک ورزش/ زمان نوشدارو همین حالاست!

به گزارش قم پرس تعویق یک ساله بازی های آسیایی هانگژو علاوه بر اینکه پروسه آماده سازی ورزشکاران ایران را طولانی تر و هزینه لازم برای آن را بیشتر کرد، به واسطه همزمانی زمان جدید برگزاری با رویدادهای مهم دیگر، معضل همیشگی «بودجه» و تقسیم بندی آن برای ورزش را هم پررنگ تر کرده است.

سال آینده نوزدهمین دوره بازی های آسیایی در شرایطی مهرماه برگزار می شود که بعد از این بازی ها و حتی پیش از آن، بسیاری از فدراسیون های جهانی رشته های مختلف برگزارکننده رقابت های انتخابی برای بازی های المپیک خواهند بود. رویدادهایی که اهمیت آن برای ورزش کشور اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نخواهد بود.

حضور در مجموع این رقابت های گزینشی که تاثیر مستقیم روی ترکیب کیفی و کمی کاروان ایران برای بازی های المپیک ۲۰۲۴ خواهد داشت در کنار پیگیری روند آماده‌سازی ورزشکاران و تیمها برای بازی های آسیایی (۶ ماه نخست سال آینده) و خودِ اعزام به این بازی ها هزینه های زیادی را روی دوش ورزش خواهد گذاشت.

این در حالی است که بودجه مصوب برای ورزش ایران برای سال آینده با توجه به تعداد بالای فدراسیون ها و گستردگی فعالیت آنها، به اندازه ای نیست که با خیال آسوده بتوان آن را برای این رویدادهای مهم - بازی های آسیایی و رقابت های کسب سهمیه المپیک - هزینه کرد.

یک هزار و ۷۵۴ میلیارد و ۱۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بودجه کلی وزارت ورزش برای سال ۱۴۰۲ است. سهم کمیته ملی المپیک از لایحه بودجه سال آینده هم ۳۱۰ میلیارد تومان است. این رقم در حالی برای کمیته پیشنهاد شده که با یک قیاس و حساب سرانگشتی هم می توان نسبت به عدم تناسب آن با هزینه های لازم برای سال آینده و میادین مختلف پیش رو اطمینان یافت.

به طور حتم حضور در هر رویدادی با هدف کسب بهترین نتیجه ممکن انجام می شود. اعزام کاروان به بازی های آسیایی هم با این رویکرد صورت می گیرد که نتیجه ای درخور شان ورزش و ورزشکاران ایرانی حاصل شود همان طور که برای بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو چنین نتیحه ای از حضور در بازی ها به دست آمد.

سال ۸۸ به آماده سازی کاروان ایران برای حضور در بازی های آسیایی اختصاص داشت. آن زمان با احتساب دلار ۹۰۰ تومانی، ۲۰ میلیارد تومان بودجه به این مهم اختصاص یافت. مشابه همین رقم برای سال ۸۹ و اعزام کاروان به گوانگجو تخصیص پیدا کرد. در همان دوره بازی ها کاروان نسبتا بزرگ ایران که متشکل از ۲۷۴ ورزشکار مرد و ۸۸ ورزشکار زن بود با کسب مجموع ۵۹ مدال شامل ۲۰ مدال طلا، ۱۴ مدال نقره و ۲۵ مدال برنز در رده چهار جدول توزیع مدال ها ایستاد و بهترین نتیجه در ادوار مختلف این بازی ها را به دست آورد.

بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن هم مهمترین رویدادی بود که بعد بازی های آسیایی گوانگژو ورزش ایران در آن شرکت کرد. کاروان ایرا با ۵۴ سهمیه انفرادی عازم لندن شد و با کسب ۱۳ مدال و جایگاه دوازدهم، بهترین نتیجه ممکن در تاریخ این بازی ها را برای خود ثبت کرد. ۳۰ میلیارد تومان، بودجه ای بود که برای آن دوره بازی های المپیک هزینه شد و منجر به این نتیجه تاریخی شد.

حالا هم ورزش کشور امیدوار است سال آینده به واسطه حضور در بازی های آسیایی هانگژو و همچنین رقابت های انتخابی المپیک، به افتخارات پرتعداد و جدیدی در تاریخ خود دست پیدا کند در حالیکه نه تنها با توجه به نرخ ارز و افزایش سرسام آور هزینه های آماده سازی و اعزام، بودجه مصوب به تنهایی پاسخگو نیست بلکه بودجه ویژه ای هم برای این رویدادها و حداقل بازی های آسیایی کنار گذاشته نشده تا کمک حال مدیران در توزیع اعتبارات باشد.

این در حالی است که برای بازی های المپیک توکیو تدبیر مسئولان کمیته ملی المپیک و حتی پارالمپیک و ارتباط نزدیک با دولت باعث شد ورزش کشور برای سفر به توکیو و رویدادهای مربوط به آن مشکل مالی نداشته باشد و با خیالی آسوده گام در میادین بین المللی بگذارد.

منبع : مهر

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.