کد خبر: 386362
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

آیین رونمایی از کتاب صوتیزهرا، مولود وحی در مشهد برگزار شد

به گزارش قم پرس، در نخستین نشست از سلسله جلسات معرفی «کتاب خوب»، آیین خوانش، معرفی کتاب و رونمایی از کتاب صوتی «زهرا (س)، مولود وحی» به قلم آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، حجت‌الاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی استاد حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام سیدمهدی مرویان‎حسینی مدیرعامل مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی فقه و تفسیر معارف ثقلین، دکتر علی رنجبران مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، محسن صابر رئیس سازمان بسیج مداحان و جمعی از اساتید دانشگاه، حوزه‌های علمیه و پژوهشگران تاریخ اسلام در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) برگزار شد.

روایت یک داستان با تکیه بر حقایق تاریخی

حجت‌الاسلام مرویان حسینی، مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی فقه و تفسیر معارف ثقلین در ابتدای این مراسم ضمن تشریح سابقه تألیف و انتشار کتاب زهرا (س)، مولود وحی اظهار کرد: سابقه این کتاب به پیش از انقلاب بازمی‌گردد؛ یعنی سال ۱۳۵۵ که به قلم آیت‌الله علم‌الهدی به رشته تحریر درآمد و از میان کتاب‌هایی که درباره شخصیت حضرت زهرا (س) نگاشته شده بود، این کتاب تلاش کرد تا با الهام از روایات مرحوم محدث قمی در کتاب بیت الاحزان، مطالبی را به مخاطب ارائه کند که به شیوه‌ای جامع، به سیره حضرت زهرا (س) می‌پردازد.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی فقه و تفسیر معارف ثقلین افزود: شیوه نگارش کتاب به حالت داستانی و روایی است. البته این جنبه روایی باعث نشده تا مباحث علمی مغفول بماند بلکه در عمل، با گریزهایی که مؤلف به حوادث تاریخی و نکات اعتقادی انجام داده، سعی داشته تا مبانی اسلامی را به شیوه‌ای ساده و قابل‌فهم به همه مردم ارائه دهد.

وی بیان کرد: پیش از انقلاب این کتاب توقیف شده تا اینکه انتشارات امیرکبیر پس از انقلاب در سال ۱۳۶۹ آن را انتشار داد و تا سال ۱۳۹۱ هم بیش از ۱۰ مرتبه این کتاب تجدیدچاپ شده است. اخیراً پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی که مسئولیت حفظ و نشر آثار ایشان را بر عهده دارد، تصمیم گرفت تا با توجه به اهمیت «زهرا (س)، مولود وحی»، این کتاب را به کتاب صوتی تبدیل کند زیرا تصویرسازی‌های مفصلی که در جریان زندگی اجتماعی، مبارزات سیاسی و روابط خانوادگی حضرت زهرا (س) صورت گرفته، این بستر را ایجاد کرده که محتوای ادبی و علمی آن با چاشنی هنر در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

حجت الاسلام مرویان حسینی ادامه داد: علاوه بر این، قرار شده تا به زودی، این کتاب دوباره در یک ویرایش و چاپ جدید به همت موسسه «به نشر» و آستان قدس رضوی روانه بازار شود. ضمن اینکه از این به بعد، هر هفته یک بخش از این کتاب در روزهای یکشنبه در یک پویش سراسری به نام «یکشنبه‌های فاطمی»، بر بستر پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی در همه شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان ارائه خواهد شد.

زهرا (س) مولود وحی از نظر علمی قابل تجلیل است

حجت‌الاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی، استاد حوزه علمیه خراسان هم در این مراسم با اشاره به سابقه انتشار تألیفات با محوریت سیره حضرت زهرا (س) اظهار کرد: بشر در گذشته همواره ارزش کتاب را هم‌تراز با کلام می‌دانست و نسخه‌هایی از کتاب‌های ارزشمند را در صندوق‌های سلطانی حفظ می‌کرد. در این میان، کتب با محوریت سیره پژوهشی حضرت زهرا (س) هم از جمله تألیفات ارزشمند در طول تاریخ بوده تا جایی که تاکنون به ۲۷ زبان دنیا، کتب با محوریت سیره فاطمه زهرا (س) انتشار یافته است.

استاد حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: از این میان، ۱۰۴۷ کتاب به زبان فارسی، ۲۱۴ کتاب به زبان اردو و ۵۳ کتاب به زبان ترکی بوده است. علاوه بر این، از ۱۳۳۱ کتاب مربوط به حضرت زهرا (س) که در کشورهای مختلف چاپ شده است، ۸۵۶ کتاب در ایران و ۶۲۳ کتاب در سایر کشورها به قلم ۱۹۳۰ مؤلف انتشار پیدا کرده و نویسندگان بسیاری هم تاکنون در این عرصه قلم‌به‌دست بوده‌اند که به خواست خود، گمنام مانده‌اند.

وی بیان کرد: به‌طور کلی، سه نوع نگارش در این کتاب‌ها مشاهده می‌شود که عبارت است از «تحلیلی ادبی» مشتمل بر تألیفاتی که ادبیات فاخر آن‌ها با یک تحلیل علمی همراه می‌شود، «تحلیلی نقلی» که در آنها تحلیل علمی بر بستر مبانی نقلی و روایات مطرح می‌شود و در انتها «ادبی، انشایی، گزارشی» که با وجود یک ادبیات روایی قوی، فقط محدود به گزارش تاریخ باقی می‌مانند و از نظر کتاب‌شناسی، در رده ادبیات منقبت محسوب می‌شوند.

حجت الاسلام ربانی بیرجندی ادامه داد: کتاب زهرا (س) مولود وحی از نوع گزارشی ادبی است؛ به‌گونه‌ای که هم جنبه گزارش تاریخ در این کتاب با قدرت وجود دارد و هم ادبیات کلامی نویسنده حائز جایگاه بسیار برجسته‌ای است. در این شرایط، ملاک تعیین اینکه این کتاب تا چه حد موفق بوده است، بر دو اساس قابل‌سنجش است؛ یکی اینکه ناشر این کتاب در گذشته انتشارات امیرکبیر تهران بوده که از جمله ناشران صاحب‌نام کشور است و دوم اینکه بیش از ۱۰ مرتبه تجدیدچاپ شده است.

استاد حوزه علمیه خراسان ضمن ابراز امیدواری بیان کرد: لازم است مقدمه این کتاب بازنویسی شود، احادیث و روایات آن اعراب‌گذاری گردد و به‌جای برخی تعبیرهای ثقیل و سنگین آن‌که اقتضای سبک نویسندگی در دهه پنجاه بوده است، تسهیلاتی در نظر گرفته شود. علاوه بر این، درج فهرست اعلام و ویراستاری دوباره نیز می‌تواند بر غنای محتوای آن بیفزاید.

در انتهای این مراسم از نسخه صوتی کتاب زهرا (س) مولود وحی و پوستر برنامه رونمایی شد.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.