کد خبر: 386376
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

مشکل اصلی در نوسازی بافت فرسوده، تورم بالای کشور است

فرید قدیری، کارشناس بازار مسکن در خصوص تاثیر نوسازی بافت فرسوده بر بازار مسکن به خبرنگار مهر گفت: آنچه که در مناطق بافت فرسوده تهران شاهد هستیم با سیاست های فعلی شهری دولت، بانکی و.. ارتباط برقرار نکرده است آن هم به دو دلیل یکی وضعیت اقتصادی و معیشتی افرادی که در بافت فرسوده زندگی می کنند و دیگری اولویت نبودن نوسازی بافت فرسوده توسط مالکان.

وی در ادامه بیان کرد: در بافت های فرسوده دو دسته زندگی می کنند یکی مستاجران هستند که به نوسازی مرتبط نیست و دیگر مالکان قدیمی در بافت فرسوده است که مالکیم بافت های فرسوده اولین نیاز تامین قدرت خرید هستندو به دنبال این هستند که مایحتاج زندگی را تامین کنند و دغدغه نوسازی ندارند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه اظهارداشت: تصمیم گرفتن برای تخریب و نوسازی به راحتی نیست حتی برای افرادی که در شمال پایتخت زندگی می کنند هم تخریب تصمیم راحتی نیست و باید با چند سازنده مشورت کنند و ببینند کدام به صرفه است بماند برای افرادی که در بافت فرسوده زندگی می کنند و دغدغه اصلی آنها ساخت و ساز و نوسازی نیست.

وی در ادامه درخصوص مشکلات بافت فرسوده گفت: خانه ها در بافت های فرسوده سند نداشته و یا مشکل چند مالکی دارد که این موضوع باعث عدم دریافت تسهیلات از سوی بانک ها شده است. تسهیلاتی از طرف دولت و شهرداری برای ترویج ساخت و ساز داده شده اما نتیجه دلخواه را نداشته است، به عنوان مثال شهرداری هزینه پروانه را نمی گیرد یا اینکه دولت هزینه انشعابات را نصف دریافت می کند اما اینها بازهم باعث نمی شود تا مالکان بافت های فرسوده رغبتی برای نوسازی داشته باشند با توجه به اینکه ساخت وساز ها نیز باید هزینه ساخت را در نظر بگیرند بعد تصمیم گیری کنند.

شهرداری با دولت مشکل نوسازی را حل کند

فرید قدیری گفت: درحال حاضر حدود ۲ میلیون نفر ساکن بافت های فرسوده هستند که با توجه به شرایط بد اقتصادی به مناطق پایین تر شهر مهاجرت کرده و نمی توان با سخن و یک نسخه واحد، کاری برای بافت های فرسوده انجام داد.

وی در ادامه به مهر گفت: باید واقعیت بازار را دید در حال حاضر شهرداری ابزار قوی به نام پروانه در دست دارد که می تواند با توجه به هزینه صدور جواز ساخت وساز در بافت های فرسوده کمک کند چرا که در بعضی مناطق مانند منطقه یک ساخت و ساز اشباع شده و باید سرمایه گذار را به سمت ساخت و ساز در بافت های فرسوده مناطق پایین و متوسط شهر هدایت کرد، از طرف دیگر وظیفه دولت این است که با کنترل اقتصاد کلان و با سیاست های اقتصادی تورم را کنترل کند، زیرا با افزایش تورم تولید کننده در مسکن، تورم مصرف کننده را نیز شاهد خواهیم بود.

فرید قدیری به مهر گفت:نحوه تامین مالی بودجه دولت اشتباه است و رشد نقدینگی و سیاست های پولی در مهار تورم وجود ندارد دولت باید اول این معضل را حل کرده و سپس سازندگان مسکن را برای ساخت و ساز ترغیب کند.

این کارشناس بازار مسکن در پایان به مهر گفت: سرمایه گذار وقتی زمینه ساخت را مهیا ببیند کم کم به سرمایه گذاری در بافت فرسوده روی می آورد از سوی دیگر سازند باید به صورت دقیق بتواند هزینه های عملیاتی ساخت مسکن را در سال آینده محاسبه کرده و طبق آن مصالح و زمان ساخت را به کار ببرد.

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.