کد خبر: 386566
۰
۰
نسخه چاپی

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در ایام دهه فجر افتتاح می شود

به گزارش قم پرس اوجی وزیر نفت پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت نفت هم در ایام دهه فجر و هم پایان امسال پروژه‌های خوب و بزرگی را در دولت سیزدهم به بهره برداری و افتتاح خواهد رساند.

وی عنوان کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی از جمله این موارد است که در همین ایام به بهره برداری خواهد رسید و بالغ بر ۵۶ تا ۶۰ میلیون متر مکعب در روز گاز را فناوری می‌کند و در شبکه خطوط انتقال گاز سراسری کشور تزریق می‌شود.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: در حقیقت پرونده احداث پالایشگاه‌های پارس جنوبی بسته می‌شود و این آخرین پالایشگاه پرورش گاز میدان مشترک پارس جنوبی خواهد بود.

اوجی با بیان اینکه دو پتروشیمی تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید گفت: مجموع طرح‌های پتروشیمی و پالایشگاه گاز بالغ بر سه میلیارد دلار خواهد بود.

وی در رابطه با تعرفه گاز مشترکین خانگی تصریح کرد: ما از قبل اعلام کردیم و بر اساس مصوبه مجلس محترم در قانون بودجه ۱۴۰۱ که دولت، وزارت نفت و شرکت ملی گاز را مکلف کرده بود تا آن دسته از مشترکین که خارج از الگوی مصرف گاز، مصارف غیر متعارف دارند باید مبالغ را به صورت غیر یارانه‌ای پرداخت کنند.

وزیر نفت افزود: بر همین اساس دولت، در آذر ماه امسال مصوبه‌ای داد و بر اساس قانون بودجه آن دسته از مشترکین که در سقف الگوی مصرف گاز هستند هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتند و همان قیمت سالهای گذشته در مورد آنها اعمال می‌شود.

اوجی عنوان کرد: چیزی حدود ۶۰ درصد از مشترکین گاز مشمول افزایش قیمت نبودند اما امسال به دلیل اینکه زمستان معمولی نداشتیم و زمستانی بسیار سرد، کم سابقه، فراگیر و ماندگار بود در استان‌های شمال، شمال غرب و شمال شرق و اکثر استان‌های کشور شاهد بود و منجر شد مصارف و جداولی که همکاران و کارشناسان شرکت ملی گاز با همکاری سازمان بهینه سازی و سازمان هواشناسی در پنج اقلیم تنظیم کرده بودند، افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس جداول مصارف در پنج اقلیم آب و هوایی فقط برای این سه ماه تغییر پیدا کرد و این هفتاد درصد تخفیف که رئیس جمهور و دولت مصوب کردند شامل آن دسته از مشترکین خواهد شد که آن میزان افزایش مصرفشان در سقف جداول جدیدی که توسط کارشناسان شرکت ملی گاز تعریف شده است خواهد بود.

وزیر نفت با بیان اینکه قانون مجلس سر جای خود است، در پایان تاکید کرد: مصوبه دولت هم که در آذر ماه ابلاغ شده لازم الاجرا است فقط برای مدت سه ماه زمستان با توجه به برودت هوا و سرمای کم سابقه کارشناسان شرکت ملی گاز سقف تعرفه‌ها را تعدیل کردند و مشترکینی که خارج از الگوی متعارف مصرف می‌کنند کماکان منتظر افزایش قیمت باشند و گله هم نداشته باشند. از اولین فروردین ۱۴۰۲ مصوبه و قانون مجلس با همان محدوده‌های قبلی که تعریف شده بود اعمال خواهد شد.

محصولات پالایشگاه‌ها در سطح یورو و استاندارد است

وزیر نفت گفت: تمامی پالایشگاه‌های ما محصولاتشان در سطح یورو و استاندارد است و لحظه‌ای کنترل می‌شود. از این رو هیچ فرآورده‌ای در کشور خارج از حد مجاز و استاندارد تولید نمی‌شود. برخی پالایشگاه‌ها با اصلاح فراورشی و هزینه‌های انجام شده محصولاتشان یورور ۵ هم هست مثل شازند اراک، ستاره خلیج فارس و پالایشگاه اصفهان، که روزانه ۱۶ میلیون یورو ۵ تولید می‌کنند. هیج فرآورده غیراستاندارد نه وارد و نه تولید می‌کنیم.

اوجی در رابطه با واردات بنزین در ماه‌ آینده بیان کرد: امیدواریم با همکاری که مردم دارند و تدابیر دولت مجبور نشویم بنزین وارد کنیم.

وی در خصوص سقف تعریف شده برای تعرفه‌های مصرف مشترکان گاز نیز اظهار داشت: با زمستان سردی که داشتیم در مصرف و تولید رکورد داشتیم، اما مجبور به قطعی برق و گاز در ۲۶ میلیون مشترک نشدیم. این تعرفه‌ها را کارشناسان شرکت ملی گاز تعیین کردند سقف الگوی مصرف و جداول تعرفه‌ها را تعدیل کردند و آن دسته که در این سقف قرار می‌گیرند شامل این تخفیف می‌شوند و تاکید می کنم که تعیین این جداول و تعرفه ها کاملا کارشناسی و منصفانه بوده است.

وزیر نفت در پایان بیان کرد: بیش از هفت میدان نفتی ما به قرارداد منجر شده است که بیش از ۴۰ درصد پیشرفت کار داشتیم و بیش از ۴ میلیارد دلار هزینه شده است و ظرف دو سه ماه آینده تفاهم‌نامه‌های که با شرکت‌های بزرگ روسی تنظیم شده است به قرارداد منجر خواهد شد.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید