کد خبر: 386876
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

ارگانوئید مغز انسان به موش پیوند زده شد

به گزارش قم پرس به نقل از یاهو نیوز، تحقیق نشان می دهد ارگانوئید سلول های مغز انسان (توده ای از نورون های پرورش یافته در آزمایشگاه) می تواند با مغز موش یکپارچه شود.

محققان سلول های بنیانی انسانی که از نورون ها گرفته شده بودند را در آزمایشگاه به مدت ۸۰ روز پرورش دادند و سپس آنها را در مغز موش های بزرگسال که کورتکس بصری آنها آسیب دیده بود، پیوند زدند.

این پژوهش نوید بخش توسعه درمانی برای افرادی با مغز آسیب دیده است. هرچند هنوز مشخص نیست پیوند ارگانوئیدها می تواند به طور واقعی با سیستم بینایی افراد بزرگسال آسیب دیده یکپارچه شود یا خیر.

تحقیقات پیشین نشان داده بود می توان نورون های افراد و جوندگان را در مغز این حیوانات پیوند زد. اخیرا نیز پژوهشی نشان داد ارگانوئیدهای مغز انسان را می تواند با مغز جوندگان در حال رشد یکپارچه کرد.

ایزاک چن پزشک و استادیار جراحی اعصاب در دانشگاه پنسیلوانیا در این باره می گوید: ما نه تنها روی پیوند سلول ها بلکه در حقیقت روی بافت پیوندی نیز تمرکز کردیم.

او در این باره می افزاید: ارگانوئیدهای مغز انسان ساختار دارند. آنها دارای ساختاری شبیه مغز هستند. ما توانستیم در این ساختار اعصاب را به طور جداگانه بررسی کنیم تا به درکی عمیق تر از یکپارچگی ارگانوئیدهای پیوند زده شده، برسیم.

در آزمایش ارگانوئیدهای پیوندزده شده، طی ۳ ماه با مغز میزبان یکپارچه شدند و به طور دقیق تر در آنها رگ ایجاد شد، حجم و تعدادشان بیشتر شد و حتی سیناپس هایی با اعصاب میزبان تشکیل دادند.

محققان از ویروس های استفاده کردند که با نور فلورسنت برچسب خورده بودند که روی سیناپس ها قرار می گرفتند، از نورونی به نورون دیگر می رفتند تا ارتباط فیزیکی بین ارگانوئیدها و سلول های مغز موش میزبان را ردیابی کنند.

آنها با تزریق این ردیابی ها به چشم یک حیوان توانستند ارتباطات عصبی پایین دست از شبکیه چشم را ردیابی کنند.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.