کد خبر: 386914
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

۳۰۰ کیلومتر از راه‌های استان اصفهان لکه‌گیری و روکش آسفالت شد

به گزارش قم پرس فرزاد دادخواه ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه اصفهان چهارراه ترانزیت کشور است و این شرایط محاسن و معایبی دارد، اظهار داشت: روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تردد در راه‌های اصلی استان انجام می‌شود که این حجم تردد و گاهی تخلفات ناشی از اضافه تُناژ به راه‌ها آسیب می‌رساند.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های استان دارای خرابی شدید است، افزود: در سال سال ۱۴۰۰، ۳۰۰ کیلومتر از این راه‌ها با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان لکه گیری و روکش آسفالت شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه لکه‌گیری ۹۰۰ کیلومتر از محورها و شریان‌های اصلی باقی‌مانده است، خاطرنشان کرد: باید توجه که علاوه بر یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی، در راه‌های فرعی و روستایی نیز خرابی‌های وجود دارد که برای آنها در حال تلاش برای مناقصات و تأمین اعتبار هستیم.‌

دادخواه با اشاره به اینکه عمده تخلفات تناژ حاصل از بار معادن است، ابراز داشت: هر یک تُن اضافه تناژ بصورت تصاعدی روکش راه‌ها را از بین می‌برد و به ابنیه جاده خسارت وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: در خصوص اضافه تناژ بار معادن در جلسه هفته گذشته شورای معادن استان مصوب شد که معادن نصب باسکول و اخذ بارنامه و نصب باسکول و جلوگیری از اضافه تناژ در خروجی معادن را در دستور کار قرار دهند که باید مصوبه از راه‌ها محافظت خواهد شد و می‌توان میزان اضافه تناژ را با تجهیزات و تمهیداتی به حداقل رساند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۹ نقطه پر تصادف در راه‌های استان شناسایی شده است، افزود: بر اساس شاخص‌های مصوب کشوری ۶۷ نقطه استان در اولویت اجرا قرار گرفت و تمامی عملیات توسط ماشین آلات به صورت امانی در سراسر استان انجام شده و اکنون به راه‌های روستایی رسیده است و با اعتبارات موجود ۳۹ نقطه رفع خطر شده است.

دادخواه اضافه کرد: مابقی نقاط پر حادثه با احداث زیرگذر و اقدامات فنی ایمن سازی خواهد شد بجز ۶ نقطه که اعتبارات ویژه نیاز دارد که در اولویت هستند و تلاش می‌کنیم که نقطه پر خطر جدیدی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه دارد، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۳۵۰ پروژه در حوزه‌های مختلف در حال اجرا است یا قرارداد آنها منعقد شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: برای این پروژه‌ها بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مجوزها و اسناد بوده و ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی و مابقی از اعتبارات ملی است که اگر مساعدت‌های کشوری نبود پروژه‌ها تعطیل مانده بود.‌

به گفته دادخواه با پیگیری انجام شده در سفر رئیس جمهوری یکهزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های راهداری استان اصفهان تخصیص یافت که در بازه زمانی سه ساله و سال یک سوم این اعتبار ابلاغ می‌شود.

وی اضافه کرد: از محل اعتبارات سفر طی سه سال یک هزار میلیارد تومان برای روکش آسفالت، ۵۰۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط پر تصادف، ۳۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری و حفاظت راه‌ها و یکصد میلیارد تومان تحت عنوان نگهداری راه‌ها با اولویت پروژه‌ها تأمین می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در دهه فجر امسال یک هزار و ۶۰ میلیارد تومان پروژه قابل بهره برداری داریم، ابراز داشت: با تلاش همه جانبه همکاران ما در حوزه راهداری استان، در کاهش تلفات ناشی از رانندگی و تردد جاده‌ای، اصفهان رتبه سوم کشوری است و به رغم اینکه متأسفانه امسال افزایش تلفات جاده‌ای را در سطح کشور داشتیم اما در اصفهان روند کاهشی حوادث رانندگی حفظ شد.

دادخواه اضافه کرد: با تلاش مضاعف راهداری در نگهداری راه‌ها، سالانه ۵۴ میلیون تن بار در جاده‌های استان جابه‌جا می‌شود که از این لحاظ رتبه یک حمل بار را در کشور داریم.
وی با بیان اینکه روزانه ۱۰ هزار بارنامه در استان اصفهان صادر می‌شود، گفت: اصفهان با جا به جایی حدود هفت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مسافر رتبه سوم حمل و نقل مسافر و ناوگان عمومی را در کشور دارد.‌

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به آماده باش اکیپ‌های زمستانی گفت: ۵۹۰ دستگاه ماشین آلات با ۷۵۰ نفر اپراتور و پرسنل و ۲۰۰ دستگاه تجهیزات زمستانی و ۱۰۲ اکیپ در سطح استان در زمستان پربارش امسال فعالیت می‌کنند که با تلاش همکاران ما مشکل خاصی نداشتیم و برغم حجم بارش، راه‌ها را باز نگه داشتیم.

دادخواه اضافه کرد: هرچند بازگشایی روستاها در بارش‌های اخیر با مشکلاتی رو به رو بوده و در حال حاضر به دلیل سقوط بهمن در گردنه کلوسه عملیات بازگشایی در حال انجام است اما تا امروز بازگشایی راه‌ها با موفقیت انجام شده است.

وی فرسودگی ماشین آلات را یکی از علل مشکلات اخیر در بازگشایی راه‌های غرب استان دانست و افزود: عمر ماشین الاتی چون بولدوزر بالای ۲۵ تا ۳۰ سال است و از سوی دیگر قطعات اصلی این ماشین آلات کم است اما در حوزه تجهیزات وضعیت بهتری داریم؛ راهداری استان ۵۹۰ دستگاه خودرو نیمه سبک، نیمه سنگین و سنگین دارد که به نسبت طول راه‌های اصفهان کم است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه یک کیلومتر لکه گیری جاده، یک میلیارد تومان و خط وسط راه‌ها بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیار دارد، در خصوص آزادراه اصفهان- کاشان گفت: خرابی شدید این مسیر بسیار آزاردهنده شده اما با تلاش‌هایی که شد قرار داد بالای ۶۰ میلیارد تومان اخیراً برای تأمین قیر منعقد شده که از اصفهان- نطنز تا بعد از عوارضی قمصر لکه‌گیری انجام شود.‌

دادخواه اضافه کرد: باید توجه داشت که هزینه نگهداری آزادراه‌ها از محل درآمد و عوارض آزادراهی است؛ پایین بودن عوارض خودروها سبب ده که این آزادراه با مشکلاتی مواجه شود.

دادخواه در خصوص اصلاح و لکه‌گیری کمربندی تیران و کرون اظهار داشت: لکه گیری این کمربندی از فریدونشهر تا داران ۷.۵ کیلومتر انجام شده در قالب ۲ قرار دارد ۵۴ میلیارد تومانی و ۱۸ میلیارد تومانی که چیزی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برای ترمیم خرابی‌های متوسط و روکش‌های حفاظتی استفاده می‌شود.

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.