کد خبر: 388016
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

کتاب الفت نامه به بازار نشر آمد

به گزارش قم پرس، کتاب «الفت نامه» از آثار فارسی ملامحسن فیض کاشانی با تصحیح حمیدرضا میررکنی به‌تازگی توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر و راهی بازار نشر شده است. این رساله به تشریح و تبیین اهمیت و آداب دوستی و الفت می‌پردازد.

ملامحسن فیض کاشانی از علمای معروف عصر صفوی است که رسائل فارسی فراوانی از خود به‌جای گذاشته است. بسیاری از این رساله‌ها تصحیح و منتشر شده‌اند و بسیاری دیگر هم مهجور و مغفول واقع شده‌اند؛ یکی از این رسائل الفت‌نامه است.

فیض در رساله الفت‌نامه به بیان چیستی، ضرورت و چگونگی دوستی و آدابش پرداخته است. بعد کتاب مصادقه‌الاخوان شیخ صدوق، با فاصله چند قرن این اولین‌باری است که برای تهییج و تشویق مؤمنین به شکل‌دادن حلقه دوستی و برادری، دست به نگارش اثری مستقل می‌برد.

حمیدرضا میررکنی مصحح و محقق اثر در مقدمه خود این کتاب را قابل قیاس با کتاب شذرات المعارف مرحوم شاه‌آبادی می‌داند و معتقد است طرح و عزمِ «جمع‌داشتن» و «جامعه‌داشتن» در آثار این چنینی نزد علمای شیعه در چنین آثار متولد شده است. طرح تفصیلی این مدّعا البته به‌نحو مجمل در پیشگفتار محقق اثر با عنوان «حقیقت‌نامه فیض؛ طرحی درباره حقیقت و تاریخ برادری» دنبال شده است.

بنا بر ادعای مصحح، این نخستین‌باری است که متن این رساله تصحیح می‌شود؛ نسخه‌های چاپ شده پیشین، همگی نسخه‌خوانی بوده‌اند و مقابله چند نسخه معتبر و رسیدن به یک متن سالم و صحیح، اول‌بار است که درباره این اثر فیض انجام می‌شود.

معرفی نسخه‌ها و سنجش اعتبار هر یک و نیز طرح شیوه تصحیح، پیش از ارائه متن خود رساله به‌تفصیل در فصلی مجزا آمده است.

حواشی متعددی بر متن این رساله تدارک شده‌است که خواننده علاوه بر متن رساله، می‌تواند از آن‌ها سود ببرد؛ مایه اصلی این حاشیه‌ها؛ نسخه‌شناسی، تفسیر و مطالب و معنای لغات و اصطلاحات دشوار متن است.

کتاب الفت‌نامه با ۸۰ صفحه و قیمت ۴۰ هزار تومان عرضه شده است.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.