کد خبر: 388778
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

معدنی سازی یک آلاینده نوظهور با یک کاتالیزور جدید برای اولین بار

به گزارش قم پرس به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر روشنک رضایی کلانتری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از انجام پژوهشی موفق برای معدنی سازی بیس فنل A به عنوان آلاینده ای نوظهور در صنایع رنگ و پلاستیک با استفاده از یک کاتالیزور و رادیکال جدید برای نخستبن بار در دنیا خبر داد.

وی گفت: بیس فنل A یک آلاینده نوظهور محیطی است که پساب صنایع رنگ و پلاستیک می تواند عامل انتشار آن در محیط زیست باشد.

رضایی کلانتری با بیان اینکه بیس فنل A مختل کننده غدد درون ریز انسان بوده و احتمال سرطان زایی دارد، افزود: با وجود انجام مطالعات طی سالهای اخیر در کشور، پایش معتبر و مدونی در ارتباط با میزان آلودگی بیس فنل A در منابع آب کشور وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشریح کرد: یکی از روش های موثر برای از بین بردن این نوع آلودگی ها، روشهای اکسیداسیون-احیا است؛ در این پروژه پژوهشی نیز از رادیکال پرسولفات استفاده شد چون علاوه بر اینکه موثرتر است، طول عمر بیشتری نسبت به سایر رادیکال ها دارد.

وی ادامه داد: ترکیبات حلقوی بیس فنل A در فرآیند اکسیداسیون شکسته می شوند و می تواند به دو ترکیب دی اکسید کربن و آب تجزیه شود که اصطلاحاً می گوییم این آلاینده معدنی و بی خطر شده است.

رضایی کلانتری با بیان اینکه کاتالیزور استفاده شده در این پژوهش ترکیبی از فریت نیکل و اکسید روی بود که یک ترکیب نانو است، افزود: به دلیل وجود فریت نیکل این ترکیب نانویی خاصیت مغناطیسی دارد، بنابراین به وسیله آهن ربا می توانستیم آن را جداسازی کنیم تا وارد محیط بیرون نشود.

وی گفت: پس از ورود کاتالیزور به محلول حاوی بیس فنل A، پرتو اشعه ماورا بنفش نیز به آن تابانده شد تا رادیکال های پرسولفات، فعال شده و باعث تجزیه و واکنش های شیمیایی شوند.

استاد تمام دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: معدنی سازی و تجزیه بیس فنل A با این روش یعنی استفاده از ترکیب فریت نیکل و اکسید روی به عنوان کاتالیزور و همچنین رادیکال پرسولفات برای نخستین بار در دنیا انجام می شود.

وی با بیان اینکه نتیجه این پژوهش در قالب مقاله به زودی در یکی از مجله های معتبر علمی بین المللی منتشر خواهد شد، افزود: این پروژه پژوهشی در مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده و دکتر احمد جنیدی جعفری و دکتر عماد دهقانی فرد همکاری موثر داشتند.

رضایی کلانتری تاکید کرد: سیاستگذاران می توانند با بهره گیری از نتایج این پژوهش و قانونگذاری، مانع آلوده سازی محیط زیست از طریق خروجی های فاضلاب صنایع تولیدکننده این آلاینده بشوند.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.