کد خبر: 388995
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

کمک نخبگان علوم انسانی به استقرار حکمرانی اقتصاد دانش بنیان

به گزارش قم پرس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جمعی از نخبگان حوزوی با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور دیدار و گفتگو کردند. در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، شقایق حق‌جوی جوانمرد سرپرست مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاهی و حوزوی برگزار شد، ضرورت و چگونگی نقش آفرینی نخبگان علوم انسانی و حوزوی در توسعه اقتصاد دانش‌بنبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روح الله دهقانی در این نشست با بیان این‌که حلقه مفقوده‌ای که در حکمرانی دانش‌بنیان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، علوم انسانی است، ادامه داد: اقتصاد دانش‌بنیان برمبنای یک تصور غلط عمدتا به حوزه فناوری و علوم فنی و مهندسی محدود می‌شود، اما در تمام دنیا و نمونه‌های موفق استقرار حکمرانی اقتصاد دانش بنیان، علوم انسانی است که حرف اول را می‌زند. دوستان حوزوی که تجربه دانشگاه دارند می‌توانند این زمینه را فراهم کنند تا با کمک علوم انسانی، حکمرانی اقتصاد دانش بنیان محقق شود.

دهقانی با بیان این که از ظرفیت نخبگان حوزه و دانشگاه به طور همزمان استفاده خواهد شد، افزود: معاونت علمی و فناوری مختص دانشگاهیان نیست و طلاب و عالمان حوزوی، نقشی راهبردی را در بخش مهمی از اقتصاد دانش بنیان ایفا می‌کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: اگر چه در دنیا آن‌چه اقتصاددانش بنیان را پیش می‌برد، علوم انسانی است، اما آن چه بیش‌تر روی آن تمرکز بوده، عمدتا حوزه‌های فنی و مهندسی و پزشکی است؛ تلاش می‌کنیم تا این رویه به کمک پررنگ‌تر کردن نقش نخبگان علوم انسانی در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان، اصلاح شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به همخوانی فضای ساده زیستی و روحیه جهادی طلبگی با ماهیت اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد: آن چه که در اقتصاد دانش بنیان حرف اول را می‌زند، نیروی انسانی پرتلاش، انگیزه مند و دانش آموخته است، می‌دانم که این ظرفیت در طلبه های جوان و خلاق حوزه‌های علمیه نیز وجود دارد و استفاده از این ظرفیت می‌تواند تحولاتی چشمگیر را در عرصه حکمرانی اقتصاد دانش بنیان ایجاد کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ابراز امیدواری کرد افزایش نشست‌های تعامل هم اندیشی با اصحاب حوزه، بتواند راه را برای استفاده هرچه بیش‌تر از ظرفیت علوم انسانی در حوزه اقتصاد دانش بنیان هموار کند.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.